A hatvanas években minden hétvégén volt angol–magyar. Csak nem a focistadionokban, hanem a magyar beatzenekarok repertoárjában. Az összes meccs az angolok fölényes győzelmével ért véget, amit az magyaráz, hogy a hazai bandák elvétve írtak saját dalokat, legtöbbjük nem játszott egyetlen magyar számot sem. Az angol–amerikai dalokat magnóról koppintották.
Hibrid nyelven
A klubokban százak, ezrek üvöltötték: getnó! Csak annyi kellett, hogy az énekes megadja a jelet: ákeen – s jött a válasz: getnó! A közönség néhány közösen kialakított szóval beénekelte magát egy olyan világba, amelyet jó esetben fényképeken láthatott és néhány idejutott dalon keresztül elképzelt. Valamilyen hibrid nyelven szólt az ének. Jimi Hendrix dalát, a Hey Joe-t Somló Tamás inkább délfranciául, Török Ádám pedig főleg északnémetül énekelte a legvidámabb barakkban. Az ilyen klubokba nehéz volt bejutni. Emelte az esemény fényét, ha a rendezők és a rendőrök ilyenkor kicsit (nagyon) verekedtek. Vertek. A korrajz Presser Gábor tavaly novemberben megjelent könyvében olvasható. (Presser könyve. Helikon Kiadó, Budapest, 2020, 524 oldal. Ára: 6999 forint)
A félezer oldalas emléksorozat vége felé szereplő jelenetben Laux József azt mondja Presser Gábornak az egykori LGT-s zenésztárs és jó barát, Somló Tamás temetésén, hogy két hét, és hívja, ha kijön a szívkórházból. De Laux nem jött ki, mert rosszul lett a balatonfüredi kórházban, mentő hozta fel az Amerikai úti klinikára, már nem lehetett megmenteni. Presser Laux temetésére taxival ment. A taxis fiatalember hosszasan arról beszélt, hogy ő az LGT Bummm! című lemezén nőtt fel. Presser hátul ült, hallgatott, és fejben máshol járt. Félreálltak a Komjádi uszoda előtti parkolóban, hogy az omegás Mihály Tamás beszállhasson. Közben a taxis megint hátrafordult, és azt mondta: „Hát nem is tudom, hogy mondjam… Már csak egyedül a művész úr van életben a Bummm! lemezes csapatból”…
Az induló LGT-ből – Presser, Somló, Laux, Barta – Barta Tamás távozott először. A gitáros-zeneszerzőnek olyan dalokat köszönhet a rocktörténelem, mint az Ő még csak most tizennégy, a Szabadíts meg vagy a Presser Gáborral közösen írt Gyere, gyere ki a hegyoldalba. Barta Tamás az együttes 1974-es amerikai turnéjáról nem tért haza, akkori szóhasználattal disszidált. 1982-ben máig vitatott körülmények között holtan találták a házában. Két lövés végzett vele. Presser könyve nem segít a tragédiát övező kérdések eloszlatásában, mint ahogy a Barta Tamásról készített, Siess haza, vár a mama! című tavaly bemutatott dokumentumfilm sem.