Biblia a dohányzóasztalon

Amíg a protestáns lelkészeknek komoly fejtörést okoz, hogyan rövidítsenek­ az online istentiszteleten, addig a római katolikusoknak kevesebb lehetőségük van arra, hogy a tartalmat a médiumhoz igazítsák. Milyen új gyakorlatok keletkeznek a mindennapi vallásosságban?

Tóth I.
2021. 04. 05. 18:14
Print
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiányoztok! Egyszerűen nem jó így, sokkal jobb lenne, ha itt lehetnétek. Nem erről akarok most beszélni, de enélkül el sem bírom kezdeni… – ilyen kifakadással is ritkán indul a vasárnapi beszéd. Ám a helyzet rendhagyó: üresek a templomok. Papok, lelkészek „streamelik” a húsvéti üzenetet az interneten: Ő él! Az úrasztali ünnepi terítő azonban mit sem tud a korlátozásokról, aranyhímzése hirdeti az Igét: „Jöjjetek énhozzám mindnyájan.” (Mt 11,28a) Az asztalon kenyér és bor. A templomajtón felirat: minden közvetlen érintkezéssel járó egyházi alkalmat ajánlott szüneteltetni.

A koronavírus elemi szükségleteinktől foszt meg bennünket – közösségeinktől. Természetes emberi kapcsolatainktól. Átírja automatizmusainkat. Rákényszerít arra, hogy átgondoljuk az élet különféle területein betöltött szerepköreinket. Lenyúl egészen az alapokig, többek között a vallásgyakorlatra is hatással van. Hogyan változik a hitélet járvány idején? A kérdés megválaszolására Ilyefalvi Emese, az MTA-ELTE Lendület Történeti Folklorisztikai Kutatócsoportjának tudományos munkatársa vizsgálatot indított néprajzos tanítványaival rögtön a pandémia kezdetén. Online kérdőívüket több mint 1400, gyülekezethez vagy plébániai közösséghez kötődő keresztény hívő töltötte ki 2020 tavaszán. Római katolikusok, reformátusok, evangélikusok, neoprotestánsok és ortodoxok is. A gyülekezeti és közösségi tagokon túl közel 250 lelkipásztor, presbiter, elöljáró is részt vett a kutatásban, 2021 januárjától pedig interjúk készülnek, amelyekre közösségi mélyfúrásként tekint Ilyefalvi Emese.

– Az MTA-ELTE Lendület Történeti Folklorisztikai Kutatócsoport alapvetően XVIII–XX. század közötti anyagot vizsgál, ennek ellenére adódott, hogy tavaly azonnal reflektáljunk a váratlanul kialakult helyzetre. Úgy tapasztaltuk ugyanis, hogy a közösségi média használata, az online közvetítés lehetősége megosztó volt a lelkipásztorok és a gyülekezeti tagok körében – mondja a néprajzkutató. – Történeti perspektívában látható, hogy az egyházak többnyire gyorsan reagálnak az új médiumokra, még akkor is, ha elsőre bizalmatlanul fogadják a nyilvánosság korábban ki nem próbált lehetőségeit.

A XX. század elején például számos egyházi személy kétségbe vonta azt, hogy az újság – mint médium – alkalmas lenne Isten igéjének a közvetítésére. Ma már természetes a gyülekezeti újság vagy a közösségi hírlevél használata, akár az elektronikus hírlevélé is. A koronavírus okozta korlátozások következtében szinte azonnal sikerült átállni online platformra, még ha korábban nem is volt Facebook-oldala, YouTube-csatornája egy-egy gyülekezetnek vagy plébániai közösségnek.

Az interjúk során a protestáns lelkipásztorok közül többen amellett érveltek, hogy szükséges az új formához igazítani a tartalmat, hasznosnak tűnik például az online térhez alakítani a közösségi alkalmakat. Több streamelő, interneten közvetítő lelkipásztor ugyanis arra lett figyelmes, hogy a hívek egy része a prédikációt még meghallgatja, de már az éneklésről és az imáról elkattint. Megoldás a kevesebb ének? Vagy érdemesebb más platformra terelni az imádságot, amely lehetőséget ad az interakcióra? Mások az állandóság mellett tettek hitet: továbbra is a templomban megszokott liturgiát kell szolgáltatni, mert az ad biztonságot a hívők közösségének.

A vizsgálatokból azonban kitűnik, hogy az egyes korosztályokat különböző módokon lehet hatékonyan megszólítani. A koronavírus egyébként is felerősítette a különbségeket, mivel más nehézségekkel kell szembenézniük a kisgyerekes családoknak, mint az egyedülállóknak. Az élethelyzetekből fakadó eltérések a hitéletben is megmutatkoznak: a fennszóval mondott imádság, az ének másként hat üres szobában, és másként családi körben. A fiatal nemzedék eleve ahhoz van szokva, hogy a képernyő előtt „multitaskingol”, vagyis megosztja a figyelmét, többféle tevékenységet végez egyidejűleg. Arról pedig a középnemzedék női tagjai tudnának mesélni, milyen remekül lehet vasárnapi ebédet főzni a liturgia mellett, miközben ez a tevékenység nyilvánvalóan az elmélyülés ellen hat.

Míg a protestáns lelkipásztoroknak fejtörést okoz, hogyan tudnák hatékonyan megszólítani a híveket, a római katolikusok ilyen megoldással nem élhetnek. A mise kötött szerkezetét nem lazítja fel az online közvetítés, a hívek nagy százaléka éppen úgy végzi a liturgiát otthon, mintha csak a templomban ülne. Ugyanakkor szinte minden keresztény felekezet próbál új lehetőséget is biztosítani, a néprajzkutatót pedig elsősorban ez érdekli. Hogyan alakulnak át a korábbi vallásos gyakorlatok, és milyen újabb formák keletkeznek a jelenlegi válsághelyzetben? A válaszok alapján úgy tűnik, sokaknak fontos, hogy az online liturgiára előkészüljenek: pótolják vagy megteremtsék a liturgikus teret az otthonukban. Sokan írták, hogy rendet raknak, szép terítővel letakarják a dohányzóasztalt, virágcsokrot helyeznek rá, odakészítik a Bibliát, az énekeskönyvet.

Soha korábban nem tapasztalt érdeklődés kíséri a lelkipásztorokat vagy plébánosokat az Instagramon. Arra is van példa, hogy a hívek kisebb csoportja együtt imádkozik a lelkipásztorral reggel hat órakor heti rendszerességgel. Mindez csak online formában fér bele az életükbe, ezelőtt nem fordult meg a fejükben, hogy reggel hatkor összegyűljenek a templomban húsz-harminc perces imáért. Ezt az új gyakorlatot azonban szeretnék a járványhelyzet elmúltával is megtartani.

– A kutatás elsődleges célja most a dokumentálás, ezért a következő napokban újabb kérdőív kerül fel a kutatócsoport honlapjára (histfolk.elte.hu), amelyben visszamenőleg is rákérdezünk, ki hogyan élte meg az idei húsvétot, előtte a karácsonyt, a tavaly nyári lazítás időszakát és a pünkösdöt még az első hullám idején. Tavaly húsvét után pillanatképet rögzítettünk. A válaszadók közül sokan még örültek is a leállásnak, mert a lelki elmélyülés lehetőségét látták benne. Az új kérdőív azt vizsgálja, hogyan látják a vallásgyakorlók az elhúzódó pandémiás helyzetet, és persze arra is kíváncsiak vagyunk, hogyan fogunk majd erre a folyamatra évek múltán visszatekinteni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.