Háborús konfliktusok, reménytelen szegénység és már-már tapintható, brutális erőszak: a World Press Photót sokszor érik olyan vádak, hogy mindössze sokkolni akar, sőt a fiatal, kezdő fotósokat olyan irányba tereli, hogy lehetőleg minél több kockázatot vállaljanak – akár saját testi épségüket veszélybe sodorva. Emlékezzünk csak vissza a kétezres évek elejére, amikor ifjú háborús fotósok tucatjai zarándokoltak Irakba és Afganisztánba, hogy Robert Capa nyomdokain ők is elkaphassanak egy-egy sokkoló pillanatot, vagy akár az olyan, súlyos etikai kérdéseket felvető képekre, mint amilyen például a 2017-es díjnyertes Burhan Özbilici felvétele, amelyen gyilkosság látható. Kevin Carter dél-afrikai fotóriporter 1993-as felvétele a legjobb példa arra, milyen keskeny határ választja el egymástól az öncélúságot és a valódi problémára irányuló figyelemfelkeltést, ha tragikus pillanat megörökítéséről van szó. A fotográfus Pulitzer-díjat kapott az éhező afrikai kislány felé tartó keselyűt megörökítő képkockájáért, ám nem sokkal később öngyilkos lett, mert nem tudta elviselni az őt ért támadásokat.

„Mintha varázsolnék” – mondja egy eltűnőben lévő mesterség utolsó mohikánja
Koronczay Imre órásmester 1977 óta gondoskodik róla, hogy ne tévesszük el az időt.