Háborús konfliktusok, reménytelen szegénység és már-már tapintható, brutális erőszak: a World Press Photót sokszor érik olyan vádak, hogy mindössze sokkolni akar, sőt a fiatal, kezdő fotósokat olyan irányba tereli, hogy lehetőleg minél több kockázatot vállaljanak – akár saját testi épségüket veszélybe sodorva. Emlékezzünk csak vissza a kétezres évek elejére, amikor ifjú háborús fotósok tucatjai zarándokoltak Irakba és Afganisztánba, hogy Robert Capa nyomdokain ők is elkaphassanak egy-egy sokkoló pillanatot, vagy akár az olyan, súlyos etikai kérdéseket felvető képekre, mint amilyen például a 2017-es díjnyertes Burhan Özbilici felvétele, amelyen gyilkosság látható. Kevin Carter dél-afrikai fotóriporter 1993-as felvétele a legjobb példa arra, milyen keskeny határ választja el egymástól az öncélúságot és a valódi problémára irányuló figyelemfelkeltést, ha tragikus pillanat megörökítéséről van szó. A fotográfus Pulitzer-díjat kapott az éhező afrikai kislány felé tartó keselyűt megörökítő képkockájáért, ám nem sokkal később öngyilkos lett, mert nem tudta elviselni az őt ért támadásokat.
Capánál maradva: ha akkor lesz jó a kép, ha a fotós elég közel megy, akkor a világ sajtófotóinak éves szemléje kétségkívül a dokumentarista műfaj piros betűs ünnepe. Ha úgy tetszik, elgondolkodtat, miközben pontos lenyomata marad mindannak, amik vagyunk: az embernek. A 2020-ban készült sajtófotókon távoli kontinensekről köszön vissza a világméretű és mindennapjainkat több mint egy éve meghatározó koronavírus-járvány, de nem maradnak el a fegyveres konfliktusok, az emberi jogi küzdelmek és az egyéni sorsok sem. Ebben a rendkívül nyomasztó és kihívásokkal teli évben pedig nem lehet véletlen, hogy ölelés lett az év fotóján.
A dán Mads Nissen képén öt hónap elzártság után egy nővér először szorít magához egy 85 éves asszonyt, aki brazil idősotthonban él. 2020 augusztusában a Sao Pauló-i Viva Bem (magyarul: Jó Élet) nevű intézményben úgynevezett „ölelőfüggönyön”, műanyag leplen keresztül a szürke ruhás ápolónő magához öleli Rosa Luiza Lunardit, eközben a műanyag függöny sárga szegélye pillangót formáz. A fotográfus úgy fogalmaz, hogy a kép fő üzenete az empátia, a szeretet és az együttérzés, amelyekre a legnehezebb helyzetekben különbözőségeink ellenére mindannyian támaszkodhatunk.