Háborús konfliktusok, reménytelen szegénység és már-már tapintható, brutális erőszak: a World Press Photót sokszor érik olyan vádak, hogy mindössze sokkolni akar, sőt a fiatal, kezdő fotósokat olyan irányba tereli, hogy lehetőleg minél több kockázatot vállaljanak – akár saját testi épségüket veszélybe sodorva. Emlékezzünk csak vissza a kétezres évek elejére, amikor ifjú háborús fotósok tucatjai zarándokoltak Irakba és Afganisztánba, hogy Robert Capa nyomdokain ők is elkaphassanak egy-egy sokkoló pillanatot, vagy akár az olyan, súlyos etikai kérdéseket felvető képekre, mint amilyen például a 2017-es díjnyertes Burhan Özbilici felvétele, amelyen gyilkosság látható. Kevin Carter dél-afrikai fotóriporter 1993-as felvétele a legjobb példa arra, milyen keskeny határ választja el egymástól az öncélúságot és a valódi problémára irányuló figyelemfelkeltést, ha tragikus pillanat megörökítéséről van szó. A fotográfus Pulitzer-díjat kapott az éhező afrikai kislány felé tartó keselyűt megörökítő képkockájáért, ám nem sokkal később öngyilkos lett, mert nem tudta elviselni az őt ért támadásokat.
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.