Létfontosságú szavazást tartottak arról 1846. április 8-án, hogy miként szabályozzák a Tiszát. Vásárhelyi Pál sápadtan nézett az urakra. Csak néhány perc volt a szavazás. Paleocapának nagy többsége volt az adót gyűlölő nemes urak között, és Károlyi gróf néhány perc múlva érces hangon hirdette ki az eredményt: „A Társulat Paleocapa Péter úr terve mellett döntött!” Az urak harsányan kiáltozni kezdtek.
Ekkor Vásárhelyi Pál hirtelen felugrott, és az asztalra vágott. Hogy csend lett, remegő ajakkal így szólt az urakhoz: „Megöltétek a Tiszát!” – aztán összeesett. A teremben kavarodás támadt. Az urak dermedten bámultak egymásra, a szolgák orvosért futottak, de hiábavaló volt minden. Vásárhelyi Pál, a legnagyobb magyar mérnökzseni meghalt. Szendrey László 1941-ben a magyar népművelők országos folyóiratában emlékezett meg ekként Vásárhelyi Pál haláláról.

Fotó: MTI/Oláh Tibor
A felvidéki Szepesolasziban 1795-ben született Vásárhelyi 1819-től vett részt a Körösök vízrajzi felmérésében, 1826-tól a Dunát térképezte fel. Ő irányította a folyó Pétervárad és Orsova közötti szakaszának felmérését, majd 1833-tól az Al-Duna szabályozásának vezetője. Amit akkor tudni lehetett a hazai folyókról, azt ő tudta.
Széchenyi Istvánnal 1833–34-ben négy hónapos nyugat-európai körúton tanulmányozták a víz alatti sziklák, zátonyok eltávolítását, beszerezték az ehhez szükséges kotrógépeket, Hollandiában megnézték a csatornaépítés legmodernebb technikáját. Hazatérve Vásárhelyi Pál belátta, hogy a rendelkezésre álló csekély pénzből megbízható al-dunai hajóutat nem lehet kiépíteni, ezért csak a fő akadályok eltávolítását és vontatóút kiépítését javasolta. A később Széchenyiről elnevezett, sziklába vágott, sok helyen támfalakkal és hidakkal kiegészített utat 1837-ben adták át. A mérnök ezután a vaskapui zúgók és sziklaszorosok között haladó folyó szabályozásának vezetője lett, a munkát azonban nem tudta befejezni. Az utolsó simítások csak 1890–99 között készültek el. Az első hajó 1896 őszén haladt át a Vaskapun, de további két év kellett, mire megindulhatott a rendszeres forgalom.