Tudta, hogy az iPhone-t 350 évvel ezelőtt találták fel? Tim Cook, az Apple igazgatója is most jött csak rá. Történt ugyanis, hogy az Apple-vezér nemrég egy amszterdami startupeseményen beszélgetett a korábbi uniós biztossal, Neelie Kroesszel. Az egészségügyi és szórakoztatóelektronikai újdonságok mellett szóba került Cook és Kroes előző esti látogatása is a Rijksmuseumban. Pieter de Hooch 1670-ben készült festményét tekintették meg, amelynek egyik szereplője mintha iPhone-t tartana a kezében. Az apró tárgy valójában egy levél, erre utal a kép címe is: Egy férfi levelet nyújt egy nőnek a ház bejárati csarnokában.
Egy másik kép is izgalomban tartja az internet népét: a XIX. századi osztrák művész, Ferdinand Georg Waldmüller festett meg egy lányt, aki a hegyi ösvényen sétál hódolója felé, miközben kezében egy iPhone-ra hasonlító tárgy van. A net szerint a jelenet úgy néz ki, mintha a lány éppen üzenetet írna, státusfrissítéseket olvasna vagy nézné a Google Mapset, hogy jó irányba viszi-e az erdei út. A várt igazi címre hallgató festmény főszereplője valójában az elemzők szerint valamilyen himnuszkönyvet tarthat a kezében.

Fotó: Hajotthu/Wikimedia Commons
Tény, hogy a XXI. századi társadalom technikai beágyazottsága olyan mély, hogy teljesen lehetetlen szituációkban is hajlamosak vagyunk a mindennapi életünket behálózó technológiát látni. Ráadásul a hasonló történetek újabb és újabb muníciót szolgáltatnak az interneten terjedő időutazós történeteknek. Az időutazás gondolata évszázadok óta izgatja az emberek fantáziáját. Albert Einstein bebizonyította, hogy az idő relatív illúzió, amely a megfigyelők sebességétől függően folyamatosan változik, így különböző lesz a megfigyelők számára. Ha pedig a téridő úgy görbül meg, hogy visszatér saját magába, akkor az elméletben létrejövő féregjárattal lehetségessé válik az időutazás. A tudósok véleménye megegyezik abban, hogy ez a jelenlegi technikai fejlettségi szinten nem elképzelhető, arról azonban megoszlanak a vélemények, hogyha tényleg létrehozzuk az időutazást, szembesülünk-e olyan paradoxonnal, mint például az események megváltoztatása és annak hatásai. Tehát lehetséges-e, hogy egy XIX. századi lány iPhone-t tartson a kezében, anélkül, hogy ez a technikai újdonság változást és ezáltal problémát okozna a jelenben?