A tavalyi filmes díjszezon sztárja egyértelműen Pong Dzsunho és Élősködők című filmje volt: útja az Arany Pálmától egészen az Oscarig vezetett, no de vajon miért pont egy dél-koreai film lett az első nem angol nyelvű mű, amely megnyerte az Amerikai Filmakadémia fődíját, azaz a legjobb filmnek járó aranyszobrocskát? Az Élősködőket aztán idén követte a szintén dél-koreai Minari, amely az Arany Glóbusztól a Baftán át az Oscarig szintén számos díjat és jelölést zsebelt be, a koreai mozi azonban csak egy apró fodrocskája a nyugati világot is szép lassan meghódító „hallyu”-nak, azaz a Dél-Koreából induló popkulturális hullámnak.
Mentolos cukorkák
Ami a filmművészetet illeti, az első nemzetközi sikert Park Csanuk filmje, az Oldboy aratta, amely első dél-koreai filmként lett igazán sikeres Európában és az Egyesült Államokban is. A tavalyi év végén koronavírusban elhunyt, inkább lassú tempójú, szerzői művészfilmes Kim Ki-duk nevét szintén sokan ismerhetik akár hazánkban is, hiszen Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz című filmjét nagy sikerrel forgalmazták Magyarországon. Aztán ott van még Li Csangdong, aki elsőként kapott meghívást az Amerikai Filmakadémia gálájára, a 2018-as Gyújtogatókat a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában jelölték. Li alapozta meg ráadásul az összefoglaló néven New Korean Cinemának (új koreai mozi) keresztelt mozgalmat Peppermint Candy (Mentolos cukorka) című filmével, melyben egy nehéz sorsú ember életútján keresztül összefoglalja Dél-Korea történelmét 1979-től egészen 1999-ig.
Az ázsiai filmipart a horror zsáner tette először népszerűvé a nyugati nézők körében, a kétezres években tele voltak a hazai videótékák ezekkel a filmekkel, ennek köszönhetően pedig az átlag magyar vagy amerikai néző számára ma már sokkal befogadhatóbb az ázsiai filmművészet, mint mondjuk a nyolcvanas-kilencvenes években. Pong Dzsunho rendező nem csupán rábírta a lusta Hollywoodot, hogy feliratot olvasson, de már négy darab Oscar-szoborral a kezében távozott (a legjobb film, a legjobb idegen nyelvű film, a legjobb rendező és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában) a tavalyi Oscar-gáláról, és rögtön minden idők legsikeresebb dél-koreai filmrendezőjévé avanzsált.