Rezeda Kázmér felkereste Itáliát.
Szokása volt ez őneki, s erről leginkább Szerb Antal és Márai Sándor tehetett. Az Utas és holdvilág Mihálya Velencében kezdte a bolyongást, hogy aztán végérvényesen megállapodjon Rezeda Kázmér lelkében, Márait pedig magához láncolta Európa, s a lánc végét Capri szigetének szikláihoz rögzítették, ha már a haza egy rémes, „álombakók” uralta korszakában nem tartott igényt egyik legnagyobb írójára.
Mivel Rezeda Kázmér foglya volt a múltnak, a históriának, a réginek, az elmúlottnak, ellenállhatatlanul vonzotta a dekadens Itália. S mindig így mondta: Itália. Ugyanis Olaszország talán nincs is – nézzék meg egyszer egymás után Milánót és Szicíliát! –, ám van Itália, amely kétezer éve haldoklik rendületlenül, úgyhogy ma már teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy örökké fog élni.
Rezeda Kázmér ezúttal Amalfit választotta, valamint a Nápolyi-öblöt és a Salernói-öblöt és Sorrentót és Caprit, vagyis azt a bizonyos Amalfi-partot, amelynél szebbet nehéz elképzelni.
Rezeda Kázmér elnézegette reggelenként az Amalfi-partot. A függőleges, szürke sziklákat, ahogy meredeken beleszakadnak a tengerbe, s amelyekre valószerűtlen kitartással és életszerelemmel városkákat építettek régi emberek, akik még nem hitték, hogy nincsen Isten. Ezeket a városkákat nem is építették, ezeket belevájták a sziklákba, mint az anasazik a maguk városát Mesa Verde függőleges sziklafalába. Igen ám, de az anasazik azután eltűntek a történelemből, majdhogynem nyomtalanul, míg ezek a „taljánok” azóta is dalolnak, kiabálnak, gesztikulálnak, szeretnek és nemzenek, sokat dudálnak teljesen lehetetlen, közlekedésre alkalmatlan útjaikon, kiteregetik mosott ruháikat ezeréves balkonok rácsaira és ezeréves kőbaluszterekre, ezeréves faragott vízköpőkre – egyszóval élik „rendkívül intenzív” életüket, és ma ők jelentik a Nyugat egyre fogyatkozó reménységét.
Kosztolni ment Rezeda Kázmér.
Itáliában a kosztolás ünnepi elfoglaltság, ezért aztán a „taljánok” gyakorlatilag egész életükben az életüket ünneplik.