Rollerkultúra

Nagyot fordult a világ, elektromos rollerek, biciklik és segwayek­ terjedtek el városszerte a klímavédelem jegyé­ben.

2021. 09. 29. 17:34
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyáron ünnepelte huszadik születésnapját a millenniumi generáció meghatározó romantikus vígjátéka, a Neveletlen hercegnő. Az Anne Hathawayt világhírűvé tévő film nemcsak a színésznő hihetetlen, rút kiskacsából gyönyörű hattyúvá változásáról lett híres, hanem hogy Mia Thermopolis elektromos rolleren járta be San Francisco dimbes-dombos utcáit. Ez volt az első film, amelyben a szereplők autó helyett az elektromos közlekedést választották. Annak idején itthon legfeljebb úri huncutságnak gondolhatta a hazai közönség a hasonló közlekedést.

Az elmúlt években nagyot fordult a világ. Elektromos rollerek, biciklik és segwayek­ terjedtek el városszerte a klímavédelem jegyé­ben. 

A KRESZ azonban nincs felkészülve az új eszközökre. Nagy port kavart például annak a lánynak az esete, akit százezer forintra büntettek, mert bukósisak és jogosítvány nélkül elektromos rollerezett, ráadásul két cidert elfogyasztva ittasan is. 

A KRESZ valóban nem ismeri az elektromos roller fogalmát, a jelenlegi rendőrségi szokásjog azt a segédmotoros kerékpár kategóriájába sorolja. Így bukósisakban, rendszámmal és jogosítvánnyal lenne csak vezethető. Máshol gyalogosként kezelik a rollerezőket, így alakulhat ki a helyzet, hogy gyakran szlalomoznak a gyalogosok között, amit viszont a sétálók nem kedvelnek. Sőt olyan értelmezés is van, hogy a roller, mivel nem szerepel a KRESZ-ben, nem minősül járműnek, így bárki bárhol vezetheti. 

Ahol van biciklisáv, ott általában használják a rollerezők, a szakértők is erre biztatják őket.

Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-t módosító csomag,­ amely leírja, hogyan kellene az elektromos rollereket szabályozni. Az egyik oldalon a segédmotoros kerékpár szerinti értelmezők állnak, mások viszont úgy vélik, hogy az elektromos roller közelebb áll az elektromos rásegítésű biciklikhez, amelyek 25 kilométer/óráig kerékpárnak minősülnek. És mivel az uniós szabvány szerint az e-rollerek sem mehetnek ennél gyorsabban, a biciklikhez hasonlóan kellene őket is szabályozni.

Jelenleg egyértelmű uniós iránymutatás sincs a kérdésben.

 Németország 2019-ben döntött, hogy az ötven köbcenti alatti robogókhoz hasonlóan az elektromos rollereket is csak rendszámmal lehet használni. Ezzel kell igazolni az évente megkötött felelősségbiztosítást. Tizennégy évesnél fia­talabb nem vezetheti, és tizennégy év felett is ajánlott a bukósisak. Kerékpárúton és autóúton lehet vele közlekedni legfeljebb húsz kilométer/órás tempóban, illetve bizonyos táblával jelzett esetekben a járdán is.

Szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a buszsáv is használható, ami azonban nagyon veszélyes a rollerező számára, illetve igencsak lelassítja a buszközlekedést. 

Londonban például rendszeresen előfordul, hogy a buszok nem tudják kikerülni a sávjukban haladó biciklistát, így a busz sem megy többel, mint húsz kilométer.

Ha saját sávot kapnak az alternatív járművek, azt általában az autósoktól veszik el. Világtrend, hogy a biciklisek nem kedvelik a gyalogosokat és autósokat, mert vagy túl lassúak, vagy életveszélyesen gyorsak. Az autósok kiütést kapnak a biciklistáktól, mert akadályozzák a haladásukat, és gyakran tesznek a szabályokra. A tömegközlekedők pedig egyik csapatot sem szeretik, mivel harcuknak köszönhetően ők állhatnak még nagyobb dugókban.

A javaslat a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályait alkalmazza bizonyos eltérésekkel.

 Nem lehet rajta például utast szállítani, és nem mehet gyorsabban 25 kilométer/óránál. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárokhoz hasonló, de az utasszállítás itt is tiltott, és minimum 16 éves kor kell hozzá. A legbiztosabb megoldás mindezek mellett a közlekedési kultúra javítása lenne, ez azonban még várat magára.

Borítókép: Illusztráció. Fotó: Pexels

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.