Nyáron ünnepelte huszadik születésnapját a millenniumi generáció meghatározó romantikus vígjátéka, a Neveletlen hercegnő. Az Anne Hathawayt világhírűvé tévő film nemcsak a színésznő hihetetlen, rút kiskacsából gyönyörű hattyúvá változásáról lett híres, hanem hogy Mia Thermopolis elektromos rolleren járta be San Francisco dimbes-dombos utcáit. Ez volt az első film, amelyben a szereplők autó helyett az elektromos közlekedést választották. Annak idején itthon legfeljebb úri huncutságnak gondolhatta a hazai közönség a hasonló közlekedést.
Az elmúlt években nagyot fordult a világ. Elektromos rollerek, biciklik és segwayek terjedtek el városszerte a klímavédelem jegyében.
A KRESZ azonban nincs felkészülve az új eszközökre. Nagy port kavart például annak a lánynak az esete, akit százezer forintra büntettek, mert bukósisak és jogosítvány nélkül elektromos rollerezett, ráadásul két cidert elfogyasztva ittasan is.
A KRESZ valóban nem ismeri az elektromos roller fogalmát, a jelenlegi rendőrségi szokásjog azt a segédmotoros kerékpár kategóriájába sorolja. Így bukósisakban, rendszámmal és jogosítvánnyal lenne csak vezethető. Máshol gyalogosként kezelik a rollerezőket, így alakulhat ki a helyzet, hogy gyakran szlalomoznak a gyalogosok között, amit viszont a sétálók nem kedvelnek. Sőt olyan értelmezés is van, hogy a roller, mivel nem szerepel a KRESZ-ben, nem minősül járműnek, így bárki bárhol vezetheti.
Ahol van biciklisáv, ott általában használják a rollerezők, a szakértők is erre biztatják őket.
Elkészült és minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-t módosító csomag, amely leírja, hogyan kellene az elektromos rollereket szabályozni. Az egyik oldalon a segédmotoros kerékpár szerinti értelmezők állnak, mások viszont úgy vélik, hogy az elektromos roller közelebb áll az elektromos rásegítésű biciklikhez, amelyek 25 kilométer/óráig kerékpárnak minősülnek. És mivel az uniós szabvány szerint az e-rollerek sem mehetnek ennél gyorsabban, a biciklikhez hasonlóan kellene őket is szabályozni.
Jelenleg egyértelmű uniós iránymutatás sincs a kérdésben.
Németország 2019-ben döntött, hogy az ötven köbcenti alatti robogókhoz hasonlóan az elektromos rollereket is csak rendszámmal lehet használni. Ezzel kell igazolni az évente megkötött felelősségbiztosítást. Tizennégy évesnél fiatalabb nem vezetheti, és tizennégy év felett is ajánlott a bukósisak. Kerékpárúton és autóúton lehet vele közlekedni legfeljebb húsz kilométer/órás tempóban, illetve bizonyos táblával jelzett esetekben a járdán is.
Szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a buszsáv is használható, ami azonban nagyon veszélyes a rollerező számára, illetve igencsak lelassítja a buszközlekedést.
Londonban például rendszeresen előfordul, hogy a buszok nem tudják kikerülni a sávjukban haladó biciklistát, így a busz sem megy többel, mint húsz kilométer.
Ha saját sávot kapnak az alternatív járművek, azt általában az autósoktól veszik el. Világtrend, hogy a biciklisek nem kedvelik a gyalogosokat és autósokat, mert vagy túl lassúak, vagy életveszélyesen gyorsak. Az autósok kiütést kapnak a biciklistáktól, mert akadályozzák a haladásukat, és gyakran tesznek a szabályokra. A tömegközlekedők pedig egyik csapatot sem szeretik, mivel harcuknak köszönhetően ők állhatnak még nagyobb dugókban.
A javaslat a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályait alkalmazza bizonyos eltérésekkel.
Nem lehet rajta például utast szállítani, és nem mehet gyorsabban 25 kilométer/óránál. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárokhoz hasonló, de az utasszállítás itt is tiltott, és minimum 16 éves kor kell hozzá. A legbiztosabb megoldás mindezek mellett a közlekedési kultúra javítása lenne, ez azonban még várat magára.
Borítókép: Illusztráció. Fotó: Pexels