Sokat köszönhet az erdélyi turizmus néhány önmagát szórakoztató brit playboynak. A BBC – egyébként világszerte rendkívül népszerű – Top Gear című autós magazinjának stábja 2009-ben a Fogarasi-havasokban forgatott. Az elkészült dokumentumfilm – ahogy a sorozat többi darabja is – sokkal inkább arról szólt, hogy a luxusautókat kipróbáló műsorvezetők mennyire jól érzik magukat, mint az országról vagy a tájegységről, amelyet éppen bemutatott, technikailag viszont jól sikerült. A bevetett sport- és drónkameráknak, valamint a profi beállításoknak és vágásnak köszönhetően úgy láttatták a hegyen átvezető transzfogarasi szerpentint, ahogyan addig még senki. Ráadásul a műsor egyik sztárja, Jeremy Clarkson elragadtatásában még ezt a megjegyzést is megengedte magának: „Istenem, ez a legbámulatosabb országút, amelyet valaha láttam.” Nem csoda hát, hogy a 7C jelzésű szerpentin rövid időn belül az utakat járók fontos célpontja lett, vagy ahogy a szenvedélyes motoros öcsém mondta, amikor a telefonban megemlítettem neki, hogy néhányan oda készülünk: „ez az út ott van minden motoros bakancslistáján.”
A transzfogarasi út valójában a Ceauşescu-korszak öröksége, 1970–74 között épült azért, hogy a román hadsereg gyorsan tudjon mozogni a Déli-Kárpátok e szakaszán keresztül. Az ország diktátora a Szovjetuniótól tartott, és erre megvolt az oka. Oroszország és Románia évszázadok óta tartó vitájának tárgya volt a mai Moldovai Köztársasággal gyakorlatilag megegyező területű Besszarábia, amely 1940-ben a Szovjetunió része lett. Ráadásul mindkét fél számára nyilvánvaló volt, hogy a Szovjetunió nem bízik a második világháború végén hirtelen átálló Romániában. Az 1968-as csehszlovákiai bevonulás után Ceauşescu tarthatott attól, hogy a Varsói Szerződés vagy legalább a Nagy Testvér csapatai megjelennek az országban.
A transzfogarasi utat – mint Románia legtöbb főútját – rendben tartják, jó minőségű aszfalton haladhatunk akár autóval, akár motorral vagy kerékpárral (bizony, a legkeményebbek feltekernek, majd leereszkednek a kilencven kilométer hosszú hegyi úton) indulunk útnak, de a román szocializmus építészeti stílusát most is mindenütt felismerjük: beton, beton és beton, legyen szó hídról, korlátról, alagútról vagy éppen a Vidraru-tavat létrehozó gigantikus duzzasztógátról. Aki itt utazik, az időben is halad: néhány évtizedet visszafelé.