Miért éri meg Franciaországnak, hogy ekkora patáliát csapjon, mert Nagy-Britannia késlekedik alig pár száz francia halászhajó La Manche csatornán érvényes halászati jogának kiadásával? Hiszen ez elenyésző számú francia partvidéki lakosságot érint, és nemzetgazdaságilag sem jelentős összeg. Ez év elején lépett érvénybe a halászati megállapodás, a britek Európai Unióból történő kilépése után. London ebben kötelezte magát, hogy azok az európai hajók, amelyek a brexit előtt is halásztak Nagy-Britannia felségvizein, ezt a jogot a brit gazdasági zónában ezentúl is élvezhetik. Ez azonban a brit hatóságok engedélyéhez van kötve. Az Európai Unió más országai már vígan halászhatnak a brit partok közelében, hiszen 95 százalékuk megkapta az engedélyt Londonból.
A vita alig több, mint száz francia hajó körül forog.
Ezek többnyire 12 méter alatti hosszúságúak, tulajdonosaik reménytelenül várják a britek rábólintását a halászati engedélyükre, hiába halásztak már a brexit előtt is brit vizeken. Ugyanis a kis hajókra nem éri meg modern eszközöket telepíteni, hogy igazolják, merre jártak, hol halásztak, így most hoppon maradnak. London azzal védekezik, hogy ezek a hajók nem tudják igazolni a halászat helyét és idejét. A brexitmegállapodásban sem arra kötelezte el magát, hogy automatikusan bárkinek biztosítja a halászati jogot. Senki sem ígérte, hogy minden úgy lesz, mint annak előtte – ez a brit vélemény. Másrészt viszont London nem a most méltatlankodó Franciaországgal kötött megállapodást, hanem az Európai Unióval. Párizsnak, ha valami gondja van, akkor Brüsszelben kellene kopogtatnia, nem pedig „észszerűtlen fenyegetőzéssel” megpróbálni jobb belátásra bírni Nagy-Britanniát.