Kibúvó

Romániában naponta átlagosan öt ember hal meg közúti balesetekben, ez európai uniós negatív rekord. Az okok között szerepel a gépkocsivezetői kultúra hiánya és a hatóságok elnéző viselkedése. A legtöbb balesetet húsz-harminc év közötti fiatalok okozzák.

Makkay József
2021. 11. 08. 12:17
Kiskunfélegyháza, 2021. október 24. Rendőr helyszínel összeroncsolódott személyautónál az M5-ös autópályánál Kiskunfélegyháza határában, ahol a gépjármű összeütközött egy másik, román személyautóval 2021. október 24-én. A balesetben egy nagy sebességgel érkező román autó belehajtott az előtte haladóba, amely az árokba csapódott és többször felborult. A román személyautó mintegy 150 métert ment tovább, majd kigyulladt és teljesen kiégett. A balesetben hárman megsebesültek. MTI/Donka Ferenc Fotó: MTI/Donka Ferenc
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő statisztikák látnak napvilágot a romániai ­autóbalesetek halálos áldozatairól és súlyos sérültjeiről: az Európai Unióban évek óta a legtöbb súlyos balesetet a balkáni ország közútjain jegyzik. Az is gyakori jelenség, amikor román állampolgárok „horrorkaravánjait” állítják meg a szomszédos Magyarországon, illetve ők idéznek elő súlyos közúti balesetet. 

Nemrégiben például az M1-es autópályán, Bábolna térségében romániai rendszámú kisbusz rohant bele hátulról egy teherautóba, a végzetes ütközésnek öt halálos áldozata volt. 2018-ban egy romániai bejegyzésű mikrobusz szelfiző gépkocsivezetője miatt kilenc emberéletet követelő baleset történt magyarországi autópályán. Az elmúlt öt esztendőben ez volt a legsúlyosabb közúti szerencsétlenség vezetés közbeni telefonhasználat miatt. 

A tragikus kimenetelű balesetet követően a román rendőrség kampánnyal hívta fel a figyelmet az autóvezetés közbeni szelfizés veszélyeire. A közlekedésbiztonsági szakemberek szerint a telefonhasználat huszonháromszorosára növeli a baleseti kockázatot. Habár a rendőrség a szelfizést közlekedésrendészeti kihágásként bünteti, a vezetés közbeni fényképezkedés vagy videó készítése továbbra is elterjedt a fiatalabb romániai sofőrök között.

Napi átlagban Romániában öt ember hal meg autóbalesetben. A rendőrségi kimutatások szerint a legtöbben hétfőn és pénteken, az esetek mintegy 92 százalékában normális időjárási viszonyok között. Habár az utóbbi tíz évben csökkent a súlyos balesetek száma, uniós átlagban ezek továbbra is kiugróan magasak, az pedig egyedülálló jelenség, hogy gyakoriak a kivilágítatlan szekerek miatti halálos kimenetelű balesetek. Mint ahogy az is negatív európai rekord, hogy 2019-ben 130 kiskorú vesztette életét közúti balesetekben az ország útjain. 

Romániában ugyanis általánosan elterjedt jelenség, hogy a közlekedésbiztonsági szabályok előírásai ellenére nem használják a biztonsági övet a személygépkocsi hátsó ülésén. Sok szülő a gyerekülést nem megfelelő módon alkalmazza – sokan nem is használják –, a gyereket nem rögzítik biztonságosan, emiatt a kiskorúak körében kiemelkedően sok a súlyos baleset.

Plesek Zoltán kolozsvári pszichológus szerint a súlyos romániai autóbaleseteknek pontosan meg lehet határozni az okát abban, ahogy az emberek a szabályokhoz viszonyulnak.

– A közhiedelem szerint Romániában a törvények betartása fakultatív, és ez hatványozottan érvényes a közlekedési szabályokra is. Csak az a szabály létezik, amelynek elmulasztásáért keményen megbüntetnek. A jelenség nem véletlenül alakult így: a romániai politikai osztálynak semmi érdeke szigorítani, mert akkor a felső körökben is el kell kezdeni a számonkérést. Inkább meghagyják a számos kibúvóval teletűzdelt jogszabályokat – magyarázza a szakember.

Plesek tucatnyi tudományos felmérést említ a közlekedésbiztonság területéről, ami azt jelenti, hogy a hatóságok tisztában vannak a helyzet súlyosságával, a balesetek kiváltó okaival, illetve a megelőzés lehetőségeivel, mégsem születik átfogó program a közlekedési szabályok szigorításáról és betartatásáról. 

Ez oda-vissza játék: a nép nem törődik a szabályokkal, a politikum nem akarja betartatni azokat – vélekedik a kolozsvári pszichológus, aki drasztikus büntetések bevezetésében látja a megoldás kulcsát. Példaként Nyugat-Európát hozza fel, ahol a rengeteg romániai vendégmunkás ellenére sem kirívóan magas a román állampolgárokhoz köthető autóbalesetek száma.

– Ha ötszáz vagy ezer euróra bírságol meg a rendőr közlekedési szabályszegés miatt, legközelebb alaposabban meggondolod a gyorshajtást vagy a biztonsági öv becsatolásának az elmulasztását – magyarázza Plesek Zoltán a biztonságos nyugati közlekedés „titkát”.

Milik István a rendszerváltás után fiatalon gépjárművezető-szakoktató lett, a kilencvenes években Magyarországon is dolgozott, az utóbbi tíz évben Kolozsvár legnagyobb autósiskolájában oktatja a zömében 18 évesen jelentkező leendő gépkocsivezetőket. 

A súlyos balesetek fő okát a szülői hozzáállásban látja: a sofőrvizsgával és a jogosítvány megszerzésével egy időben sok szülő több száz lóerős személygépkocsit vásárol a gyereknek. Olyan erős járműveket, amelyeket nem bízna kezdő gépkocsivezetőre, mivel megfelelő tapasztalat és rutin híján képtelenek uralni az erős járműveket.

– Tapasztalataim szerint a fiatalok nyolcvan százaléka betartja a szabályokat, elővigyázatosan vezet, megszívlelik a tanácsaimat. A fennmaradó húsz százalékkal van baj, ami kirívóan magas kockázati tényezőt jelent – fogalmaz a szakoktató. Milik a romániai autós közlekedést az egykori vadnyugati „aki bírja, marja” viselkedéshez hasonlítja. 

Diákjaival napi rendszerességgel legalább 15-20 koccanást vagy súlyosabb balesetet kerül el, amikor a figyelmetlen sofőrökre vigyáz, akik nem adnak elsőbbséget, záróvonalon előznek, és a harmincas tábla sebességkorlátozása ellenére legalább hatvan-hetven kilométer/órás sebességgel száguldoznak a városban.

Milik a romániai közutakon tapasztalható fejetlenség orvoslását a zéró toleranciában látja. A jogszabályokban fel kell számolni a kiskapukat, amelyek lehetővé teszik, hogy a közlekedésrendészeti büntetéseket és a bevont jogosítványról szóló rendőrségi döntéseket a romániai bíróságok felfüggeszthessék, a szabályszegő gépkocsivezetőknek adva igazat. Amíg mindent „el lehet rendezni”, nem lesz rend a közlekedésben, a szabályszegők büntetlenül visszakerülnek a közutakra, és ugyanott folytatják, ahol abbahagyták, vélekedik Milik István.

Borítókép: Az M5-ösön Kiskunfélegyháza határában román autó hajtott az előtte haladóba, 2021. október 24. (Fotó: MTI/Donka Ferenc)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.