A népszokások folyamatosan változnak, de mi történik, ha nem egy neves személy, hanem a kereskedelem vezet be új hagyományokat? Meddig érdemes ellenállni az üzleti világ kényszerítette egységesülésnek?
Tavaly minden korábbinál hamarabb kerültek ki világszerte a karácsonyi égők, volt, ahol már szeptemberben csillogó-villogó csecsebecséket árultak, a karácsonyi reklámok pedig a Black Friday előtt is láthatók voltak.
Pszichológusok egyetértettek, hogy a Covid-terhelte időszakban normális, hogy az emberek valami vidámhoz, szeretetteljeshez, a járvány előtti életük maradékához nyúlnak, és szó szerint vágynak a fényre. A folyamat azonban nem kizárólag a pandémiának köszönhető.
Nathan Cunningham elemző már 2014-ben arról írt, hogy hét év alatt három hónappal hosszabbodott a karácsonyi szezon. Sőt, a Google adatai szerint az internetes keresésekben már augusztus 25-én megnő a karácsonyhoz köthető ajándék- vagy lakásdíszkeresések száma, szeptemberben pedig sokszorosára ugrik.
A karácsonyi vásárok a trendnek megfelelően tavaly és az idén is korábban nyitottak, az emberek már novemberben elkezdték felrakni a karácsonyi fényeket. A bátrak szeretnek eldicsekedni a díszítésekkel, így posztolják ki az elkészült enteriőröket a lakberendezési Facebook-csoportokban.
Novembertől ezért vérre menő vita szokott kibontakozni a felhasználók között, ki mikor díszíti fel a fenyőfát, mikor helyes azt közszemlére tenni. Az elmúlt évek során ugyanis Magyarországra is megérkezett az amerikai filmekből ismert szokás, hogy karácsony előtt nem adventi koszorúval ünnepel a család, hanem november végén, hálaadás után díszítik fel a fát.
Van, aki csak napi egy-két díszt tesz fel, ezzel hangsúlyozva a készület idejét, mások viszont rögtön teljes díszbe öltöztetik a fát, éppúgy, mint nagyanyáink december 24-én. Aki szólni mer, hogy ez a fajta díszítés kicsit korai, azt a többség azzal hurrogja le, hogy „mindenkinél más a szokás”, „ebben az időszakban igazán szükségünk van a fényre” vagy „minek ez az ősmagyarkodás, a karácsony nem magyar ünnep”.