Tűz a havon

Hosszú időn át nyomon követte Száraz Miklós György író, Szepesi Attila életrajzi kötetének szerkesztőjeként közzé is tette, hogyan jutott el az öt éve elhunyt költőbarát a barbár szonett formájáig.

2022. 07. 15. 16:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú időn át nyomon követte Száraz Miklós György író, Szepesi Attila életrajzi kötetének szerkesztőjeként közzé is tette, hogyan jutott el az öt éve elhunyt költőbarát a barbár szonett formájáig. Prózaírásba kezdett életének alkonyán a költő, aki soha korábban regényt még nem adott ki. Ezúttal sem tette, de nyugodni sem hagyta élettörténetének első néhány fejezete, amelynek élményanyagát végül beledolgozta a három kópé – Pali Pál, a pákász, Fajankó, a szakadt madárijesztő és Ciprián, a szárnyas szerzetes – kalandos meseregényébe. Szepesi a gyerekirodalmi művel való foglalatosság közben lassanként rátalált a barbár szonett formájára is.

Mi ez a műfaj, és mit jelent a Barbár szonettek – Életrajz versben elbeszélve kötetcím? Önéletrajz? Verses emlékezés? Személyes, lírai korrajz? Pécsi Györgyi irodalomtörténész magyarázata szerint Szepesi Attila műfajt teremtett, a barbár szonett immáron az ő költői védjegye: tizennégy soros, szabad beszédre épülő vallomásos prózája elégikus, ritmikus melódiákban simítja össze a „barbár” világot a szonett fegyelmével, kivételes költői ragyogással! Például így: „A mindennapi bombázások szünetében anyám elhatározta, / hogy hazautazik velünk cipszer nagyapáméktól, / vagyis az ostromlott Budáról Beregszászba. / A Duna hídjait addigra felrobbantották, / egy pontonhídon keltünk át a zajló folyón, / aztán a Keleti-pályaudvaron felszálltunk egy zsúfolt vonatra, / amit Szolnokon hadi célokra lefoglaltak. / Le kellett szállnunk, és három napig ott vártuk a jószerencsét. / Csak annyira emlékszem: az asszonyok tüzet gyújtottak a hóban és teát főztek. / Végül valami tehervonaton eljutottunk Nyíregyházára, / onnan pedig távoli rokonunk, Gulácsy Fruzsina segítségével / egy lovaskocsin érkeztünk meg Beregszászba. / Nagyanyám azzal fogadott minket, / hogy Kálmán nagypapát lágerbe hurcolták az oroszok.”

Tűz a havon – az emlékezet megőrzi a pillanatot, amelyből kibontható lesz a menekülés, a kiszolgáltatottság gyerekkori élménye. Kálmán nagypapa meghurcolása vagy az alagi nagybácsi hadifogsága már egy-egy újabb történet. És így tovább, sorjáznak a képek és a képekből kibomló életesemények a beregszászi gyerekkortól kezdődően a hetvennégy éves költő búcsújáig hatszáz barbár szonetten át. Koncentrátumok. Zalán Tibor költőbarátban a versek olvasása felidézi azt a pointilista festői eljárást, amely az impresszionizmus oldottságát fokozva apró, pontszerű ecsetvonásokból építi fel a művet. Közelről: pontok halmaza, de hátrébb lépve összeáll a kép. A történetmagvak addig-addig növekednek, ágaznak-bogaznak Szepesi Attila szonettjeiben, amíg az összkép maga lesz az élet. A természet rendjéhez igazítva.

Zalán Tibor a kötet hátoldalán feleleveníti, amint egy madárzajongástól áttekinthetetlen városligeti délelőttön barátja elkiáltotta magát: na végre, csetteg a házi rozsdafarkú! Temesi Ferenc az Elment az utolsó hegedős című írásában említi, hogy Szepesi vizsgázott gombaszakértő volt, „ha vele jártad az erdőt, minden fűszál nevét tudta, minden madarat ismert a hangjáról, minden követ hallgatásáról.” Szepesi ugyanígy otthon volt a nyelvben, ha tréfás kedve úgy tartotta, folyamatosan tudott hexameterben beszélni akár a leghétköznapibb témában is. A természet és a forma mély ismerete találkozik barbárul burjánzó, mégis zárt szonettjeiben. Pécsi Györgyi szavaival: ezek szívszorító történetmorzsák és tündéries furcsaságok, „ám ebben a történelem okozta sebekkel, csodabogarakkal, limlom kacatokkal, sejtelmességgel, vajákossággal, titkokkal, álmokkal teljes, a reális és nem-reális határán billegő, költőileg teremtett valóságban mindig ott érezzük a szépség, a csoda finom transzcendenciáját, az élet és a lét szentségét. Szepesi Attila játszik a világgal, játszik a formával.”

(Szepesi Attila: Barbár szonettek – Életrajz versben elbeszélve. Nap Kiadó, Budapest, 2022, 340 oldal. Ára: 3675 forint)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.