Cselekménygenerátorok segíthetik az irodalomtanítást

A tapasztaltabb írók tudják, hogy a cselekménygenerátorok inkább vicces mankóknak használhatók írói elakadás esetén.

2022. 08. 11. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mikor egy worcesteri popsztár úgy dönt, kirabol egy galériát, nem mindenki támogatja az ötletet. De megfordul a szerencséje, amikor golfütőhordozója állatorvos lesz. Végül kiderül, hogy mindannyian valójában plüssmackók voltak. Ilyen és hasonló történetek készülnek az úgynevezett cselekménygenerátorok segítségével. 

A kezdő írók többnyire elkeseredve állnak fel a program mellől, mert a mesterséges intelligencia nem írta meg életük nagyregényét.

A tapasztaltabb írók tudják, hogy a cselekménygenerátorok inkább vicces mankóknak használhatók írói elakadás esetén. Egy-egy gondolatot érdemes csak kiragadni, és azt továbbfejlesztve beilleszteni a saját mesébe.

A konyhakész történeteket a programok előre betáplált panelek szerint állítják elő, amelyeket a felhasználó bizonyos adatokkal fűszerezhet. Először ki kell választani a műfajt, tehát hogy vígjátékot, thrillert, romantikus vagy horrortörténetet írjon a gép. Programtól függően öt-húsz egyéb adatot is meg kell adni, például a főszereplők vagy egyes mellékszereplők neveit, a helyszínt, néhány hangulatfestő melléknevet, esetleg természeti jelenséget. A gombnyomásra elkészülő mese néha egész olvasható, máskor teljes abszurditásba hajlik.

Mivel a programok többnyire angolul érhetők el, régóta használják nyelvtanulási segédletnek is, hiszen jó alapanyag beszélgetés indítására.

 Egyre több magyartanár fedezi fel, hogy számos íráshoz és történetmeséléshez kapcsolódó készség fejleszthető, így izgalmas órák jöhetnek létre cselekménygenerátor segítségével. A diákok elmesélhetik, továbbgondolhatják a történetet, miközben első kézből ismerik meg a novellaírás alapjait. Egyetemi tanárok panaszkodnak, hogy a se füle, se farka beadandók oka nem feltétlenül az, hogy a hallgató nem nézett utána a témának, hanem hogy hiányzik a bevezetés, tárgyalás, befejezés hármasának alapismerete.

A cselekménygenerátorok segítségével a tanárok megtaníthatják a kortárs próza elemeit, az elbeszélés szerkezeti követelményeit, és bemutathatják, hogyan lehet jól átírni egy meglévő történetet.

 A sikeres munka eredménye szerkezetileg világos, nyelvtanilag helyes, olvasmányos novella lesz, amely szókészletében megfelel az osztály tudásszintjének.

A kritikus hangok szerint a programok azonban bármennyire is élővé teszik a tanulást, csak akkor lehetnek sikeresek, ha előtte a befektetett energia sem veszett el. Tehát az osztály akkor tud majd jó novellát írni cselekménygenerátor segítségével, ha az általános olvasottsági szint megfelelő. Ez azonban az elmúlt években jelentősen csökkent. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Tárki közös 2020-as kutatása szerint a hazai könyvolvasó felnőttek aránya 12 százalékkal esett vissza 2005 óta. 1989-ben még 35 százalék olvasott rendszeresen, 2005-ben már csak a felnőttek 25 százaléka, 2020-ban pedig mindössze 13 százaléka.

 A tinédzserek esetében az arány még rosszabb, és ez meglátszik a szóhasználaton, illetve az általános fogalmazási készségen is.

Aki mégis olvas a fiatalok közül, az többnyire kortárs, szórakoztató könyveket vesz kezébe, és ennek megfelelő szókinccsel próbálkozik saját írásai publikálásával. A kiadók alkalmazottai rendszeresen nyilatkozzák, hogy kritikán aluli kéziratok érkeznek hozzájuk, amelyeket legfeljebb Hofi Géza örök érvényű mondásával illethetnek: „sajnos ő is olyan ember, aki többet ír, mint olvas.”

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.