A konyhakész történeteket a programok előre betáplált panelek szerint állítják elő, amelyeket a felhasználó bizonyos adatokkal fűszerezhet. Először ki kell választani a műfajt, tehát hogy vígjátékot, thrillert, romantikus vagy horrortörténetet írjon a gép. Programtól függően öt-húsz egyéb adatot is meg kell adni, például a főszereplők vagy egyes mellékszereplők neveit, a helyszínt, néhány hangulatfestő melléknevet, esetleg természeti jelenséget. A gombnyomásra elkészülő mese néha egész olvasható, máskor teljes abszurditásba hajlik.
Mivel a programok többnyire angolul érhetők el, régóta használják nyelvtanulási segédletnek is, hiszen jó alapanyag beszélgetés indítására.
Egyre több magyartanár fedezi fel, hogy számos íráshoz és történetmeséléshez kapcsolódó készség fejleszthető, így izgalmas órák jöhetnek létre cselekménygenerátor segítségével. A diákok elmesélhetik, továbbgondolhatják a történetet, miközben első kézből ismerik meg a novellaírás alapjait. Egyetemi tanárok panaszkodnak, hogy a se füle, se farka beadandók oka nem feltétlenül az, hogy a hallgató nem nézett utána a témának, hanem hogy hiányzik a bevezetés, tárgyalás, befejezés hármasának alapismerete.
A cselekménygenerátorok segítségével a tanárok megtaníthatják a kortárs próza elemeit, az elbeszélés szerkezeti követelményeit, és bemutathatják, hogyan lehet jól átírni egy meglévő történetet.
A sikeres munka eredménye szerkezetileg világos, nyelvtanilag helyes, olvasmányos novella lesz, amely szókészletében megfelel az osztály tudásszintjének.