„Ellenséges jármű a láthatáron” szólt a jelentés, mire azonnal megkaptuk a parancsot, hogy „a hajó készenlétbe helyezendő ütközetre”. Lobogódíszbe bújt a három cirkáló s mind a hármon felharsant a trombita: „Tüzelj!” A hajóágyuk ontották a tüzet s az előőrsként odaérkező, kis halászgőzösöket egymásután süllyesztették el. Egy-kettő megpróbált még visszalőni, de a legtöbbnek erre még ideje sem jutott. Ez alkalommal a Novara 15, a Helgoland 4, a Salda pedig 2 hajót süllyesztett el. A süllyedő hajók tisztjei és legénysége közül hatvanöt embert mentettünk meg, a többiek a hajókkal együtt a tengerbe vesztek.
[…] Három cirkálónk csatavonalba fejlődött és várt. A torpedórombolók és naszádok szétrebbentek, mint a sirályok és igyekeztek kijutni a harcvonalból. Amint közeledtünk a velünk szembejövő ellenséges erőkhöz, meg lehetett állapítani, hogy a szövetséges hatalmaknak egy kombinált hajóraja állt szemben velünk.
Angol, francia és olasz hadihajók vonultak fel – sőt volt köztük egy kis román torpedónaszád is, amely azonban az első ágyúlövésre elszaladt és a túlerőben levő ellenséges flotta gyűrűbe akarta vonni a mi hajóinkat. Már messziről megkezdték a tüzelést, az első találat azonban a miénk volt. A Novara „belőtt” egy francia cirkálót, amely égve futott el a harctérről. Közben repülők és tengeralattjárók is beleavatkoztak a harcba.
Torpedó, bomba hullt reánk, mint egy irtózatos égiháború tüzes esője. Mi sem voltunk restek s amit kaptunk, azért adtunk is. A Salda mindjárt az ütközet elején telitalálatot kapott az orrára, de nem lett harcképtelen. A Novara az oldalába kapott egy gránátot, amely megakadt a szénkamrában, de nem robbant fel. Később ellőtték a gőz vezető csövét, amelyen a gőz kitódult s nem tudott mozogni. Azért szakadatlanul ontotta magából a gránátokat…