Mindenkinek lapul a konyhaszekrényében néhány ronda reklámfeliratos példány, amelyet ráadásul egyes helyekre be sem engednek, hanem ott kell megvásárolnunk az újat. A találmány kiötlői pedig még ennél is tovább mentek, hiszen nem volt elég a környezetszennyezés minden költségét a fogyasztókra hárítani: ma már a legtöbb helyen a repohár visszaváltásakor nem pénzt kap vissza a vendég, hanem tokent, azaz a kaszinókból ismert zsetont, amelyet majd legközelebb újra repohárra válthat. Zseniális!
Röpke tíz évbe tellett, hogy többé-kevésbé betiltották Európában a műanyag szívószálakat, erre hozzánk vágnak újabb műanyag játékpénzt.
A visszaváltható poharakkal több cég foglalkozik Magyarországon, a legelterjedtebb mind közül a Cup Revolution megoldása. A cég négyszáz forintért kínálja poharait – ezt azonban nem betétdíjként fizetik meg a vendégek, hanem meg kell venni a poharat. Amennyiben visszaviszi valaki, akkor megkapja érte az említett zsetont, amelyet a rendszerben részt vevő szórakozóhelyeken lehet beváltani – bizonyos ideig persze, míg le nem jár a szavatossága. Onnantól csak egy újabb műanyag szemét lesz a fiók mélyén, a pénzt pedig többé nem adják vissza. A rendszer fogyasztóvédelmi oldalról is necces. Miután hosszas sorban állás után például egy koncerthelyszínen közlik, hogy csakis repohárba értékesítenek italt, a fogyasztó kiszolgáltatott helyzetbe kerül.
Ráadásul hiába van kiírva, hogy mondjuk nyolcszáz forint a sör, ha csak pohárral együtt, ezerkétszáz forintért lehet megvenni.
A Facebookon már csoport is alakult a repohártokenek ellen. Az egyik tag rámutat arra, hogy mennyire bizarr, hogy nem a pohárnak van lejárata, hogy ne legyen szétrágva, vagy oldódjon ki belőle bármilyen káros anyag, hanem a zsetonnak: azaz, hogy egy idő után ismét fizessük szépen meg a beugrót a rendszerbe. Másik vélemény arra hívja fel a figyelmet, hogy ezeknek a poharaknak – vélhetően a mosogatószertől – bizony van egy jellegzetes szaguk, emiatt borfogyasztásra gyakorlatilag alkalmatlanok. Hiába visz magával az ember viszont akár saját üvegpoharat, jelezve, hogy kifizeti a műanyagot, de az üvegbe töltsék az italt, a legtöbb helyen az ÁNTSZ-re hivatkozva ezt megtagadják.
A Cup Revolution azt állítja honlapján, hogy a visszaváltható poharak használatával nyolcvan százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése.
A poharakat Magyarországon gyártják, így a szállításból fakadó szén-dioxid-kibocsátásunk is kevesebb, valamint a hazai munkaerőpiacot is támogatják – ám sajnos az adatok hitelessége nincs alátámasztva konkrétumokkal.