Nagyon ismerős, mégis végtelenül távolinak tűnik már az a világ, amelyet Hans van der Meer holland fotográfus örökített meg 1985–86-ban Budapesten készített képein, amelyeket most Apró rejtélyek címmel a Nagymező utcai Capa Központban tekinthetünk meg. Ez egy rácson túli világ, benne velünk, idezárt emberekkel, akik élni próbáltunk valahogy. Azt hittük, a nyugati jólétből érkezők csak környezetünk nyomorúságát látják, ezen csak szánakoznak, de nem. Gesztusaink sokkal többet elárultak rólunk, mint sejtettük.
A méltatói szerint nemzedékének legjellegzetesebb holland dokumentarista fotográfusai közé tartozó művész harmincévesen járt a magyar fővárosban, ahol számára – nyugati művészember lévén – a mi vasfüggöny mögötti életünk érzékelhetően izgalmas, sőt kifejezetten egzotikus témát jelentett. Meg ennél sokkal többet, sokkal mélyebbet és emberibbet. Hans van der Meer szerencsére nagyobb formátumú alkotó volt annál, mint hogy leragadjon a látszatvilág felszínes tükrözésénél.
Claudia Küssel kiállítási kurátor frappánsan foglalta össze, hogy Meer „semmit sem tervezett el előre, hagyta, hogy csak az intuíciója vezesse. Úgy járta az utcákat, mint egy rendező, aki jeleneteket gyűjt a forgatókönyvéhez. Ennek köszönhetően csodálatos, játékos, olykor tragikomikus helyzetekbe botlott bele. Alkalmi jeleneteket fotózott az utcán, az emberek testbeszédére, egy-egy póz vagy tekintet kifejezőerejére összpontosítva, melyben megtalálta a mélyebb jelentést. Fotóival felnagyította ezeket a helyzeteket, néha egészen abszurd arányokig.”