Reznák Erzsébet történész muzeológus azzal a kérdéssel szokta meglepni a ceglédi Kossuth Múzeum látogatóit, hogy tudnának-e olyan területet, műfajt mondani, amelyhez nem kapcsolódik az 1848–49-es forradalom és szabadságharc szellemi vezérének neve. A kérdésre persze máris sorolja a hallgatóság – én is azt teszem – a Kossuth előtagú kifejezéseket. Kifogyhatatlanok vagyunk ezekből, ismerjük a Kossuth-nótát, a -díjat és a -bankót, az államférfiról elnevezett diós süteményt, tudjuk, hogy a Kossuth-virág vagy -csillag a kerti porcsin (Portulaca grandiflora) népi neve, az viszont a meglepetés erejével hat, hogy Indiana állam Lafayette városában működik egy Kossuth nevét viselő heavy metal zenekar. De miért is ne, hiszen a kultusz egyik fellegvára épp a tengerentúlon, Amerikában található. A másik minden bizonnyal Cegléden, olyannyira, hogy a Kossuth-kultusz ceglédi hagyománya 2014-ben felkerült az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Nemzeti Jegyzékére.
Letört fej
Idén nyáron, a Múzeumok Éjszakáján jelképes gesztussal átkerült Apáti Abt Sándor, a Zsolnay-gyár egykori neves keramikusának Kossuth Lajos-mellszobra a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnáziumból a helyi múzeumba. Ideiglenes megőrzésre. Az ok: türelmesen viselt állapotromlás után felújítják az alma mater megfáradt épületét. Az újjászületés előtti utolsó percekben, mielőtt még a teljesen kiürített épületet átadták volna a kivitelezőnek, Kürti György nyugalmazott igazgató, Reznák Erzsébet – nyár közepe óta szintén nyugdíjas – múzeumigazgató és utóda, Zakar József muzeológus szakavatott vezetést tartott a gimnázium épületéről.
Hogy hatalmas volt az érdeklődés az esemény iránt, azt betudható az öregdiákok jelenlétének és magának az emblematikus intézménynek, ahol 1903 szeptemberében indult meg a tanítás, s a Kossuth Lajost ábrázoló mellszobor is helyet kapott az igazgatói szobában.
– A büszt túlélt két világháborút – hadikórházként működött az épület mindkét világégés idején –, de valamikor az ötvenes-hatvanas években megsérült, talán leesett, és így tört le a feje – meséli Zakar József igazgató.
– Az iskola akkori rajztanára visszaragasztotta a letört fejet, de az sajnos nem illeszkedett hajszálpontosan a nyakra.
Nehéz napok
Mala Enikő, a múzeum restaurátora mindenkit óva int attól, hogy otthon ragasztgassa eltörött műtárgyát, mert nem biztos, hogy vállalható lesz a végeredmény… A Kossuth-mellszobornál a szintkülönbséget kétkomponensű ragasztóval próbálták áthidalni, ami az idő múlásával megsárgult, elkoszolódott, így színében is elütött a mázas cseréptől.
– A nagy viszkozitású, vastag ragasztó miatt szűk két milliméteres eltérés keletkezett a nyaknál. Szerves oldószerekkel próbálkoztam, és ilyen esetekben nagy csodaszer a forró vizes áztatás is, amely meglágyítja az elöregedett ragasztót. Tisztítás, helyreállítás után retusáltam, lakkoztam a felületet, így nyoma sem maradt a sérülésnek – mondja Mala Enikő.
– Persze idővel az általam használt modern anyagok is elszíneződhetnek, de hogy ez bekövetkezik-e egyáltalán, és hány évtized múlva, az attól is függ, hogy hova kerül, mennyi fénynek, hőnek lesz kitéve a műtárgy.
A Kossuth-mellszobor a gimnázium épületének felújítását követően visszakerül majd eredeti helyére, az igazgatói szobába. Addig azonban megtekinthető a ceglédi múzeumban a tegnap megnyílt, Bíbor és arany – a Kossuth-kultusz ceglédi hagyománya című időszaki kiállításon. A következő napokban Cegléden a 220 éve született hazafira emlékeznek: szeptember 19-én Reznák Erzsébet előadást tart
„A napban és hóban nyugton áll” – 120 éves a Kossuth-szobor címmel a városi könyvtárban; szeptember 23-ától toborzó ünnepély és huszárfesztivál várja az érdeklődőket három napon át; szeptember 24-én emlékhelytúra indul Kossuth nyomában címmel a Ceglédi Városvédő és Szépítő Egyesület szervezésében.
– A Bíbor és arany címválasztás Jókai Mórtól vett idézet, amely megvilágítja a szabadságharc vezetőjének személyiségét. 1848. szeptember 24-én Kossuth Lajos nagy hatású beszédet mondott Cegléden. A beszéd hiteles szövege sajnos ismeretlen – mondja Reznák Erzsébet –, de számtalan változatban él a nép emlékezetében, hasonlóan az azokban a napokban keletkezett Kossuth-nótához.
„Nehéz napokat éltünk” – emlékezett Jókai Mór 1848 szeptemberére húsz évvel a történtek után. A szemtanú leírása szerint Kossuth a beszéd közben már-már költői magasságban lebegett az emberek fölött: „Kerek fekete kalapot viselt, hátralengő fekete tollal, viselete egyszerű volt, mint mindig. Hanem mikor szólt, óh, akkor bíbor és arany volt rajta minden. Úgy árasztani maga körül a fényt soha szónok nem tudta, mint ő. És soha magát úgy szónokolni nem hallottam, mint e napok alatt. Soha sem ugyanazon beszédet, a mit itt vagy amott mondott, mindig mást, mindig olyant, mit a belső hév sugallt ajkaira.”
– Az egyéniség varázsa megigézte a kortársakat, és máig élő hagyományt teremtett. A Kossuth-kultusz egyedülálló jelenség a magyar történelemben, amely téren és időn át összekapcsolja a nemzedékeket – mondja Reznák Erzsébet, miközben leül a hazafi íróasztala mellé a múzeumban. – A leggazdagabb Kossuth-gyűjtemény itt található az országban, személyes tárgyai közül több mint hatvanat őrzünk, például Kossuth Lajos bútorait, cipőjét, kabátját… – és a kézirataiból, leveleiből is vagy harmincat. Aztán itt van a róla készült több tucat fotó. S hogy hányféle formában, műfajban örökítették meg portréját – festményen, érmen, bélyegen, plakáton, ajándék- és emléktárgyakon: zenélő képen, képeslapon, óralánc medálján és még férfimandzsettagombon is –, azt a Bíbor és arany című kiállításon számba veheti a látogató.