A kortárs képzőművészet az, amire sokan csípőből azt mondják, hogy ezt bizony ők is meg tudták volna csinálni – csak éppenséggel nem csinálták. Egyáltalán nem jutott az eszükbe, és itt van a lényeg. Az elmúlt időszakban a nemzetközi művészeti vásárok mezőnyét erősen átrendezték a pandémia okozta nehézségek. Elmaradtak, vagy virtuálisan rendezték meg őket, a budapesti Art Market azonban él és virul, sőt megerősítette regionális vezető pozícióját. Mint Ledényi Attila igazgató az esemény előtt elmondta: az Art Market Budapest olyan egyedülálló művészeti választék bemutatását tűzte céljául, amely kiemelten kezeli az újszerű művészeti tartalmakat, köztük a jövő sztárjait.
Merre tart a kortárs képzőművészet?
Jeff Koons, a világ leghíresebb giccsművésze által kipingált luxusautó, neonképregények, japán linómetszetek, absztrakt tekintetek. Olajfesték, tükörfólia, szőr a vásznon. Véget ért Közép- és Kelet-Európa első számú nemzetközi képzőművészeti seregszemléje, az Art Market Budapest. A művészet valójában a társadalom szélesebb rétegéről is szól, sőt rólunk szól igazán – de vajon figyelnek-e erre ma az alkotók?
Szépség zárójelben
Az eseményre négy kontinens közel harminc országából érkező 116 kiállító volt hivatalos, Szerbia díszvendégként volt meghívva, a Bálna Budapest legfelső szintjén kialakított konferencia-központban látogatható Inside Art négynapos nemzetközi művészeti és műtárgypiaci konferencia pedig szakemberek bevonásával feszegetett mai égető kérdéseket. A 2014-ben alapított Art Photo Budapest a közép- és kelet-európai régió egyetlen nemzetközi fotóművészeti vására, de a szervezők a Derkovits Gyula-ösztöndíjasokat is bemutatták, valamint az idén 150 éves Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotótanszéke is aktívan jelen volt.
Lelkes László, a Magyar Képzőművészeti Egyetem rektorhelyettese szerint az elmúlt időszak megforgatta a világot, és másfajta fénytörésbe helyezett korábban megszokott normákat:
– Ha a művészet arról szól, hogy reflektáljon a velünk történtekre, ezek az események már önmagukban sok mindenre tudják inspirálni a művészt. Omlófélben van körülöttünk rengeteg minden. Kell a felkészültség, de a szépség hosszú ideje zárójelbe van téve, és talán most, ebben a nehéz helyzetben komolyabb jelentőséget kap, hiszen az emberek mindennapjait így vagy úgy mindig is befolyásolta. Ha úgy tetszik, a szépség szebbé, élhetőbbé teszi a világot. Óriási átalakulásnak vagyunk tanúi, a művészeti egyetemek együtt élik át a mai forró – és nem csak a háború miatt fortyogó – változást. Az együttműködés jó tendencia, amelyet védeni kell, hogy működhessen – húzza alá Lelkes László, utalva az EU4ART Alliance nevű, európai művészeti egyetemek összefogásával létrejött programra, amelyben Magyarország is aktívan részt vesz a magyar állam támogatásával.
Alexandra Lazar művészettörténész, író, kurátor örömmel emlékezik vissza Magyarországon eltöltött diákéveire a kilencvenes években, amikor animációs stúdióban volt szerencséje dolgozni. A képek és a mozgókép iránti érdeklődése gyermekkora óta megvolt, jelenleg a Szerbiai Művészeti Galériák Szövetségének elnöke, és Londonban, valamint Belgrádban dolgozik: igyekszik megvalósítani különféle kiállításokat, beszélgetéseket és művészeti együttműködéseket.
– Nemcsak a közösségi média, hanem a világ is változik, egyre nehezebbé teszi a kártyák egymásra pakolását. Ha Londonból vagy New Yorkból nézzük, mindig nehéz lesz áttörni a művészvilágban. Művészettörténészként úgy gondolom, hogy saját történelmünk és örökségünk mély megértése alapján kell dolgoznunk, de nem zárhatjuk magunkat kis buborékokba. Meg kell hallgatnunk másokat, meg kell nyílnunk – mondja a szakember, aki szerint a világjárvány után a művészvilág is átalakult. Sok eszmecsere folyt virtuális galériákról és múzeumokról, nagy volt a nyomás. A munkamódszer is megváltozott: kényszerré vált, hogy sokkal gyorsabban dolgozzunk, és mindig elérhetőek legyünk. Kapcsolatban maradtunk, de nem vagyunk állandó kapcsolatban. Sok művész dolgozik analóg módon, tehát bár a digitális világ hihetetlenül kiterjedt és izgalmas, ezek az alkotók szeretnének időt hagyni a csendre, a békére, a lassú életre. Kézzel akarják varrni a könyveiket, előhívni a képeiket – szeretnének időt kapni a munkára. Lazar szerint tehát ne a megbízó vagy az élet sebessége szabja meg a folyamatot, hiszen valójában van mód lábjegyzetek helyett kicsit mélyebbre ásni.
Zsonglőrködés a túlélésért
És hogy miként lehet kiszolgálni a vásárlói igényeket és megfelelni a piaci elvárásnak, mindeközben pedig művésznek maradni? A kurátor szerint ez a lehető legnagyobb kihívás: előadóként, művészként, kurátorként, galériaként a munkákkal zsonglőrködni. A szakember elmondása szerint nem ismer olyat, akinek manapság ne lenne két-három munkahelye a túlélés érdekében.
A Covid és a háború kitörése utáni művészeti világban dolgozó emberek szembesültek infrastruktúrát érintő problémákkal, források beszerzésével: minden kicsit nehezebb és drágább lett.
– Elkaptam, ahogy egy látogató a fotográfiai standok mellett azt mondja: szép, de már mindent láttam. Valóban kevés a kortárs fotó: Budapesten többet találunk, mint Londonban, ahol a kommersz a divat. Vannak új trendek, az alkotók kísérleteznek kézzel készített nyomatokkal, továbbra is használnak lyukkamerákat, és van, aki több területen dolgozik. Használ szöveget, hangot, képet, azaz nem korlátozza a fotózást az előhívóhelyiségre vagy a digitális felvételekre. Azt hiszem, eltávolodunk a figurális, szelfivilágtól, és a pillanatfelvételektől a szemlélődőbb fotózás mint művészi médium felé fordulunk lassan – jósol Lazar.
Lelkes László rámutat arra, hogy annyi fénykép nem készült még soha az emberiség történetében, mint manapság. Ez a tendencia nyilvánvalóan lerombol sok olyan sztereotípiát, amely ahhoz kötődik, hogy mi a mesterségbeli tudás, és mi az, ami csak véletlenül sikerül. Tehát ha valaki tízezer fényképet készít naponta, abból a nagy számok törvénye szerint lehet, hogy lesz egy-kettő jó. Abban az esetben viszont, ha mindezt tudatosan képes létrehozni utána ötször, hatszor, százszor – akkor az valóban érték. A világ viszont sajnos manapság azok alá dolgozik, akik esetleg kevésbé az érték, mint inkább a mennyiség felé orientálódnak.
Belterjes nyelv
Tiziana D’Acchille művészettörténész, a Római Képzőművészeti Akadémia professzora szerint szembe kellett néznünk azzal a súlyos problémával is, amellyel a kortárs művészet a társadalom felé fordul. A kortárs művészet ugyanis gyakran szól kizárólag a kortárs művészekhez, azokhoz, akik ismerik a nyelvét – vagyis belterjessé válik.
– A hétköznapi emberek nem értik ezt a művészetet, nem értik az új nyelvek fontosságát, azt érzik, hogy a művészet olyan nyelven beszél, amely nagyon távol áll tőlük. Arra kell törekednünk, hogy újra kapcsolódjunk a társadalomhoz. Ez a mai kor legfontosabb kihívása: nemes módon újrakezdeni a párbeszédet – mondja a professzor, akinek tapasztalatai szerint a művészeti iskolákat és egyetemeket egyik országban sem tartják megfelelőnek.
– Olaszország sajátos helyzetben van, hiszen mi találtuk fel a művészeti akadémiák rendszerét, és talán ez az a hely Európában, ahol mégsem érdekelnek senkit a művészeti akadémiák. Ezek az intézmények a kormánytól csekély összeget kapnak, de a probléma a világon mindenhol ismeretes. Úgy gondolom, mindez összefügg azzal, hogy a művészeti egyetemeken belül még a tanárok is elvesztették az egyensúlyt, hiszen nem világos, hogy jelenleg mi a művészet helyzete a társadalomban. Vannak új kurzusaink, mint például a művészetterápia, ezek segíthetnek diákjainknak megtalálni a helyüket a társadalomban, de az igazi feladat az, hogy új elképzelést adjunk a szépségről, mert a művészet mindig is ezzel foglalkozott. Vannak, akik a szépség, a harmónia kérdését másodlagos problémának tekintik, ám ha valamikor, akkor ma nagyobb szükségünk van rá, mint valaha: szembenézünk a háborúval, az agresszióval, a klímaváltozással. Talán el kellene gondolkodnunk a harmónia mai elméletéről, tehát nem a hagyományos, akadémiai-esztétikai hagyomány szépségéről. Vagyis meg kellene beszélnünk diákjainkkal, hogy mi a helyes, és mi nem – húzza alá a professzor.
A művészetnek Lelkes László szerint nem feltétlenül csak az a dolga, hogy megrendítsen.
A mindennapokat jobbá tevés is lehet legalább annyira művészi teljesítmény és hitvallás, mint az, hogy magvas, fajsúlyos dolgokkal szembesítse a közönséget, vagy talán megosszon vele olyasmit, amihez neki valószínűleg soha nem lesz igazából köze. Ahhoz például tehát, hogy valaki érezze a halál súlyát, nem kell meghalni a háborúban, de hogyha egy műalkotás, legyen az könyv, novella, festmény vagy film, jól érzékelteti azt, abban a pillanatban a befogadó sajátjává válik mindaz, amit egyébként nem tapasztalt meg. A művészetnek valójában erről is szólnia kell.
Borítókép: Milorad Krstic: Vonat – Leonor Fini nyomában (művészi giclée) (Fotó: Terján Nóra)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezBeszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
A prófétaság kényszere
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A királynő nyakéke
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A német szurkolók köszönetet mondtak Orbán Viktornak
Putyin interkontinentális ballisztikus rakétát vetett be
Most jött: tömegbaleset Budapesten, megbénult a közlekedés, roncsok amíg ellátni
Folyamatosan menekül a sajtó elől Magyar Péter + videó
Dávid Petra alaposan megmondta a véleményét
Így reagált Debrecen polgármestere Magyar Péter abszurd igényeire
Valóra vált rémálom, amit a borsodi edzőteremben műveltek egy kislánnyal
„Rafa nagysága ennél többet érdemelt volna” – David Ferrernél kiverte a biztosítékot Nadal búcsúztatása
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
Szélsőbaloldali marxista bábáskodott Magyar Péter országjárásának elindulása felett
Újabb eljárás indult Magyar Péter ellen
Stumpf magára rántotta a gyűlölettől bűzlő, saját maga által főzött kotyvalékát
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezBeszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
A prófétaság kényszere
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A királynő nyakéke
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.