– Két és fél éve, 2020 tavaszán hónapokra bezártak a filmszínházak, premierek tolódtak el évekre, leállt a gyártás. Sokáig bizonytalan volt a jövő, most pedig a megdrágult üzemeltetési költségek jelentenek újabb kihívást. A világjárvány után visszaszoktak a nézők a moziba?
– Kellett némi idő, és ha a mozizási kedv nem is nőtt robbanásszerűen, tavaly decemberben a Pókember mérföldkőnek számított, hiszen olyan nézőszámokat tudott hozni, mintha a Covid előtt jártunk volna. Idén a Top Gun okozott meglepetést, de a Minyonok családi film is félmillió néző felett jár. A középkategóriás filmek eltűntek: például vígjátékok és különféle zsánerek, amelyeket a stúdiók inkább streamingoldalakon mutattak be. Míg tehát 2019-ben átlagosan öt-hét filmpremier jutott egy hétre, mára ez a szám három-négyre csökkent. A bemutatók most megint sűrűsödnek, ám megéreztük azt a tartalmi kiesést, amikor leálltak a gyártások a Covid miatt. Egy-egy film ezáltal viszont hosszabb ideig tudott műsoron maradni, a stúdiók pedig időközben rájöttek, hogy egy nagy érdeklődést generáló film akkor hoz a legtöbbet a konyhára, ha először moziban mutatják be, csak utána teszik ki a saját streamingcsatornájukra.
– Ma már mindössze negyvenöt nap az átfutási idő, amelynek leteltével akár a legnagyobb sikerfilm is elérhetővé válik a kis képernyőn. Van még ereje az újdonságnak?
– Az ember általában, ha akar valamit, az rögtön kell neki. Az első két hét viszi el a bevételek nagy részét, utána pedig a film vagy képes fenntartani hosszan az érdeklődést, vagy hirtelen csökken a nézettsége. A nagy franchise-ok új részeit a rajongók minél hamarabb meg akarják nézni, hogy tudjanak róla beszélni, és persze, nehogy valaki elkottyantsa nekik a cselekményt. Nem akarnak lemaradni! A Top Gun és az Elvis olyan jól futottak a mozikban, hogy tovább hagyták őket műsoron, és eltolták a streamingmegjelenésüket. Vannak olyan alkotók, akik szentül hisznek még a nagy vászon erejében: Tom Cruise, James Cameron vagy Steven Spielberg például kizárólag mozivetítésre csinálják a filmjeiket, Christopher Nolan pedig azért váltott nemrég stúdiót, mert egyeztetés nélkül, túl hamar felpakolták a filmjét egy streamingoldalra.