Jó állapotban megmaradt római kori csónak maradványaira bukkantak Sukosan közelében

Barbir maradványait 1973-ban tárták fel, de csak 2017 óta folyik komolyabb kutatás a helyszínen.

2022. 12. 14. 15:00
Pula, 2019. július 24. Vitorláshajók pihennek a horvátországi Pula kikötõjében. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különleges leletre bukkant a közelmúltban a horvát Nemzetközi Víz Alatti Régészeti Kutatóközpont (ICUA) csapata Sukosan közelében: az Adriai-tenger öblében, alig kétméteres mélységben megtalálták egy I. századból származó római csónak maradványait. A Zadartól öt kilométerre eső, alig ötezer lelkes észak-dalmáciai településről a különféle utazási oldalak általában azt említik, hogy partjainál található Horvátország legnagyobb jachtkikötője, melyben 1200 jachtnak jut hely a vízen, és további háromszáznak a szárazdokkban.

Arról kevesebb szó esik, hogy a település szomszédságában már az antik időkben kikötőt létesítettek. 

Barbir maradványait 1973-ban tárták fel, de csak 2017 óta folyik komolyabb kutatás a helyszínen, párhuzamosan a szárazföldi munkával, amely a kikötőhöz egykor tartozó római kori villagazdaság múltjának megismerését célozza. A villa a modern kori építkezések miatt nincs a legjobb állapotban, de a víz alatti lelőhely egy része viszonylag épen megmaradt – mondta a horvát sajtónak az említett felfedezést követően Mladen Pesic, az ICUA igazgatója, a régészeti projektek vezetője.
A kutatók elsősorban az ókori kikötő szerkezetét szerették volna jobban megismerni. A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján két szakaszban épült: az első az I., a második a IV. századra tehető. A kikötőhely az első szakaszban még kisebb volt, és az előkerült leletek – vázák, amforák, olajlámpák, üvegtöredékek – a mai Görögország, Törökország, Olaszország területéről meg a Közel-Keletről jutottak Barbirba. A IV. században a kikötő már jóval kiterjedtebb volt, és intenzív kereskedelmet folytatott. Ezt az Észak-Afrikából származó leletek bizonyítják, valamint az a harminc bronzérme, melyeket II. Konstantin császár idejében vertek, és amelyekre a tengerfenék szintje alatt másfél méterre húzódó rétegben találtak rá a víz alatti régészek.

E hat éve zajló kutatás leletanyaga bővült a közelmúltban felfedezett csónak maradványaival. 

A vízi alkalmatosság körülbelül három méter széles, és a hosszából eddig mintegy kilenc métert tártak fel. A hajó külső részei megrongálódtak, ám a többi része jó állapotban megmaradt, ami annak tudható be, hogy a fa két évezreden át konzerválódott a tenger fenekét borító homokban. A régészek mintát vettek a csónak anyagából, és elküldték Franciaországba elemzésre. Így kiderülhet, hogy a korabeli ácsok helyi vagy máshonnan származó alapanyagot használtak a csónak megépítéséhez.

A kutatóközpont idővel szeretné kiemelni és bemutatni a nagyközönségnek egy múzeumban, de ez egyelőre várat magára. A csónak második felének vizsgálatát jövőre fogják elvégezni, addig a tenger fenekén marad. Amíg ismét hozzányúlnak, a régészek homokkal, kővel borították be a maradványait, hogy ne sérüljön tovább, és immár kétezer éves nyugalma egy darabig még háborítatlan legyen.

Borítókép: Vitorláshajók pihennek a horvátországi Pula kikötőjében (Fotó: MTVA/Faludi Imre)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.