Amikor a veszteségélmény írja a novellát

A hamarosan 85. születésnapját ünneplő Bakacsi Ernő új kötetének minden darabja mély valóság- és emberismeretről tanúskodik. Az egri alkotó úgy ír, hogy mi, olvasók is belépünk a szerzői élettérbe, történeteket, veszteségélményeket idézünk fel életünkből, elindul bennünk az emlékezés, s ezzel egyidejűleg felerősödik a szereplők iránti empátia. Ez az érzés azonban nem térít el bennünket az életesemények objektív szemlélésétől, Bakacsi Ernő realista ábrázolásmódja mindvégig helyes irányba tereli értékítéletünket. 

Csontos Márta
2023. 02. 27. 18:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ködöböcz Gábor egri irodalomtörténész így fogalmaz a kötet hátoldalán található rövid méltatásban: „Az erős sodrú történeteken szinte mindig átüt a személyes érintettségből táplálkozó lírai részvét, az elesettek, a megalázottak és a megszomorítottak iránti együttérzés.”  

 

Bakacsi Ernő tanyán született húsvét vasárnapján, ami üzenetértékű egész emberi attitűdjének, írói habitusának értelmezéséhez. A válogatott elbeszélések tematikája visszatükröződik abban a hatalmas élményanyagban, amelyet sokéves termelőszövetkezeti munkatapasztalata halmozott fel, de fény derül a rendszerváltás előtti és után korszakok visszásságaira is. 

 

Koszorú a Szamosban

Elbeszéléseinek valósághűségét csak megerősíti az a tény, hogy szülei mezőgazdasággal foglalkoztak, s jól ismerte azoknak az embereknek a problémáit és gondolkodásmódját, akikkel közvetlenül érintkezett. Nem véletlen, hogy az elbeszéléskötet egy visszaemlékező öregember rezignált gondolataival indul, körbejárja egy gyönyörű szerelem minden tragikus és szívet melengető pillanatát, hogy lezárásként, az elmúlás tudatának visszavonhatatlan keserűségével dobja a megemlékezés koszorúját a Szamos vizébe. 

Szinte minden novella hőse valamilyen veszteségélmény elviselője, középpontba kerül az idősödéssel együtt járó mellőzöttség és hasznavehetetlenség érzése, így el kell fogadniuk az önértékvesztés keserű valóságát. Ennek a visszatekintő szerkesztésmódnak szép példája A tiszai ember, amelyben a történet hőse idősotthonba kerül, ingóságait és vagyonát már önként átadta, s hamarosan gyermekei hálátlanságát is megtapasztalhatja, unokáiban is csalódnia kell. Az önzés valóban azt mondatja velünk, hogy utódaink sok esetben szívből jövő adományunkat természetes szolgáltatásnak veszik. Így olyan érzelmi válság alakul ki az adományozóban, amely sokszor tragédiával végződik. 

 

Gyilkosság önvédelemből

Bakacsi minden írásának alapja valamilyen negatív tapasztalat. A hajléktalan című kötetzáró elbeszélésben a környezet által elfogadott férfi folyamatos zsarolása elkerülhetetlenül sodor bennünket a tetőpont felé, amikor megtörténik az önvédelemből elkövetett gyilkosság. A hontalan férfi kiszolgáltatottságát jelzi, hogy a bosszútól való félelmében inkább visszautasítja a szabadlábra helyezést, a börtönélet viszontagságait a maga számára jobb megoldásnak tekinti. Az események szereplőinek emberi hozzáállását erkölcsi tartás szövi át, amelynek állandó kísérője a mardosó lelkiismeret.

A Rákosi-korszak, a Kádár-évek, a csernobili katasztrófa rettenete, az ingatag szovjet rendszer is megjelenik a válogatott írásokat tartalmazó kötetben. Hátborzongató történet a Lupusz című, amely a Kőpusztán működő büntetőtábort mutatja meg a maga embertelenségében megdöbbentő hitelességgel, ahol bírósági ítélet nélküli internáltak sínylődtek; kuláknak kikiáltott parasztok, volt ügyvédek, katonatisztek, földbirtokosok. 

 

Egy gyerek veszteségélménye

A csernobili katasztrófa traumatapasztalását feltáró kettős novella (Hősök vagy áldozatok, Apám hagyatéka) is úgynevezett keresőtörténet, ahol a tragédia bekövetkeztekor mindössze hatéves gyermek konok elszántsággal felvértezve látogat vissza egykori csernobili otthonába, hogy az emlékek között megtalálja elvesztett apját, hogy választ kaphasson a miértekre, s megszabadulhasson a csernobili fóbiától, amely folyamatos készenlétben tartja. 

Bakacsi Ernő elbeszélései már az első történet után magukkal ragadják az olvasót, a részletező, de csöppet sem unalmas, drámai feszültséget közvetítő események, a helyszínek emocionális töltetű leírásai azt sugallják, hogy a novellák szerzője méltán kerülhet az irodalmi kánonban az őt megillető helyre, ahol a maradandó alkotásokat őrzik meg elkövetkezendő nemzedékeknek. 

(Bakacsi Ernő: A tiszai ember. Hét Krajcár Kiadó, Budapest, 2022, 360 oldal. Ára: 2900 forint) 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.