Női vitorlázás: Az aranyérmes Érdi Mária példakép a magyar hajósok előtt
Érdi Mária történelmi győzelmet aratott augusztusban az olimpiai hajóosztályok hágai vitorlázó-világbajnokságán az ILCA (korábbi Laser) kategóriában. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság célkitűzése, hogy kiegyenlítse az olimpiai sportágak egyenlőtlen nemi arányait, és a nagyobb világversenyeken is egyre több a női vitorlázó, összességében egyre népszerűbb a női vitorlázás. Ám előfordul, hogy a változtatások csak látszólagosak.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Több mint ötezer évvel ezelőtt, Mezopotámiában találták fel a vitorlázást. A primitív hajók minimális irányíthatósággal bírtak, ám egyes feljegyzések szerint nők is boldogultak velük. Az egyiptomiak, a görögök és a rómaiak inkább a kiszámítható rabszolgamunkát választották a szél helyett hajtóerőként, míg a vikingek el nem jutottak még Amerikába is a szelek szárnyán. Addigra a nők többségét legfeljebb a hajó névadójaként, esetleg oltalmazó istenségeként engedték a vitorlások közelébe, mivel a babona szerint a nő balszerencsét hoz a fedélzeten. Ezalól a kapitány felesége lehetett kivétel, akit – épp a hiedelem miatt – a hosszú tengeri utak során alig engedtek ki a kabinjából. A női vitorlázás így szóba sem került.
Ennek ellenére már az 1500-as évek közepén az ír kalóz Grace O’Malleyt messze földön tisztelték vitorlástudásáért és hősiességéért, amikor megvédte Írországot az angol konfliktusokban. Az 1700-as években Thurídur Einarsdóttir izlandi otthona közelében hajózott, és rendszeresen tért haza bőséges halászzsákmánnyal az észak-atlanti vizekről. A modern hajózás történetében az 1900-as párizsi olimpián a vitorlázás egyike volt annak az öt sportágnak, ahol 22 női sportoló először versenyezhetett. Naomi James, Kay Cottee, Laura Dekker és Krystyna Chojnowska-Liskiewicz pedig csak néhány nő, aki azóta körbehajózta a világot. 2018-ban világszenzáció volt, hogy a Sail Like a Girl csapat kizárólag nőkből álló legénysége megnyerte a 750 mérföldes versenyt Alaszkába.
Az elmúlt években a nagy nemzetközi versenyek és olimpiák is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a női versenyzők szerepeltetésére, a metoo-mozgalom pedig ráerősített a kezdeményezésre. Jonquil Hackenberg, a női vitorlázás népszerűsítésére 2015-ben létrehozott Magenta Project vezetője szerint azonban mind a mai napig a vitorlázás az egyik legrosszabb sportág a nemi arányokat tekintve.
A World Sailing Trust 2019 decemberben hozta nyilvánosságra kimutatását, miszerint a női vitorlázók nyolcvan, a férfiak 56 százaléka szerint problémát jelent a nemi egyenlőtlenség. Diszkriminációval a női válaszolók 59, míg a férfiaknak 14 százaléka találkozott.
A cél az lenne, hogy a sportág a lovagláshoz hasonlóan azonos keretek között versenyeztesse a férfiakat és a nőket. A probléma, hogy a közvélekedés úgy tartja, mivel a nők alacsonyabbak és könnyebbek, ezért nem birkóznak meg a sokcsomós haladási sebességgel. A Nemzetközi Vitorlás Szövetség olyan hajóosztályokat igyekszik bevezetni, ahol vegyes párosban dolgozhatnak a csapattagok, kiegészítve egymás készségeit (a két nem a testi adottságai miatt más feladatokat végez el könnyebben és gyorsabban). A riói olimpián mutatkozott be például a Nacra 17 katamarán osztály, illetve Tokióban szerepelt utoljára a Berecz Zsombornak ezüstöt hozó Finndingi. Ebben a masters versenyeken négy-ötszáz hajó vesz részt, de női megfelelője nincs, mivel minimum kilencvenkilós versenyzők indulhatnak, az olimpiai súlyhatár viszont nők esetén hetven kiló. Szintén vesztese az egyenlősítésnek a 470-es hajóosztály. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság a hetven-nyolcvan százalékos férfi részvételt szeretné a fele-fele arányhoz közelíteni.
A nagy hajós versenyeken is nyitnak a nők felé: az Ocean Race szabályai értelmében csak nőkből álló csapatban tizenegyen hajózhatnak, a vegyes csapat tízfős lehet, a csak férfi legénység pedig mindössze hét, a korábbi nyolc helyett. A profi versenyzők szerint a pozitív kezdeményezésnek az lett a vége, hogy kialakultak a „rózsaszín és kék feladatok”, amelyben a csapatokba kerülő női sportolók a könnyebb, kevésbé technikás munkákat végezhetik csak el, és hiába vegyes a legénység, ritkán van lehetőségük feljebb lépni a ranglétrán.
A bírálók szerint további probléma, hogy a sport genderalapú megközelítése a minőség rovására megy, hiszen olyan női vitorlázók is bekerülhetnek, akik korábban nem ütötték meg a szintet. A profi női vitorlázók ez utóbbit cáfolják, véleményük szerint az elvárások nem változnak attól, hogy új hajóosztályokban lehet versenyezni.
Ráadásul a vitorlázás az egyik legtöbbet változó sportág az olimpiák történetében: mindössze kétszer nem szerepelt a nyári olimpiák történetében, de hajóosztályai folyamatosan alakulnak.
Magyar jövő
A vitorlázás sokszínű sportág, mindenki megtalálhatja benne a neki tetszőt. A fiatalabbaknak is azt tanácsolom, hogy az általa okozott boldogságért érdemes csinálni. De tény, hogy egyre erősödik a nemzetközi mezőny a lányok között, nemcsak az olimpiai hajóosztályokban, de például már az Amerika Kupa is versenyeztet nőket.
Ami Magyarországon probléma, hogy hiányzik az a kialakított rendszer, ami gondoskodna a fiatal versenyző olimpikonná válásáról. Tizenhárom-tizennégy éves kortól ugyanis rengeteget kell külföldre járni edzőtáborba, szükséges a csapatdoktor, az erőnléti és a vitorlásedző, a pszichológus, a gyógytornász és a dietetikus, amit, ha a versenyzőnek magának kell megszerveznie, akkor hátrányból indul – magyarázza Érdi Mária, aki a saját bőrén tapasztalta meg, milyen nehéz működőképes csapatot összeállítani.
Haraghy Csaba, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke azt teszi hozzá, hogy a tudásmennyiség rendszerezésével segíthetnek a versenyzőknek, illetve az Érdi Mária által kitaposott út orvostechnológiában, fizikoterápiában, felszerelésben könnyebbé teszi a jövő női vitorlázóinak lehetőségeit, azonban a nehezedő olimpiai szintek komolyabb helytállást követelnek a sportolóktól.
Amikor én kezdtem a vitorlázást, csak fiúk voltak. Ez speciális iskola, ami mára változott, egyes nagy hajós iskolák kifejezetten pártolják a vegyes csapatokat. A női vitorlázásban látni kell, hogy sokkal keményebb az út, amin egy magyar, tavi versenyző eljuthat a nemzetközi színtérre, mint egy mediterrán tengerparton nevelkedett lányé.
Nálunk hidegebbek a telek, könnyebb meg- és felfázni, amin persze a modern ruházat segít, de az alapállás akkor a rosszabb helyzet – mondja el Haraghy Csaba.
A világ bármely országában lehet atletizálni, vitorlázni viszont nem. Mégis egyre több ország jut ki az olimpiára, így a szintek is egyre nehezebbek. Korábban a tavi vitorlázáson szocializálódott közösség megegyezése az volt, hogy szeptembertől áprilisig nem szállnak vízre, a mai, komoly versenyzők azonban ezt nem tehetik meg, mivel elfelejtik a vitorlázó versenyrutint. Ráadásul mivel a versenyek egyre technikásabb és gyorsabb hajókkal folynak a tévéközvetítések látványossága miatt, egyre nagyobb állóképességgel kell a sportolóknak rendelkezniük, amelyet ellehetetlenít a hosszabb kihagyás.
Érdi Mária reméli, hogy a Hágában elért aranyérme és olimpiai kvótája példaképül szolgál a hazai fiataloknak, ugyanakkor hozzáteszi, hogy az olimpikonná váláshoz meg kell hozni a döntést: nem adják fel, amíg el nem érik álmainkat.
Georgie Corlett-Pitt vitorlázó, író is pontosan ugyanígy gondolja: a kemény munka meghozza gyümölcsét, bár hozzáteszi, szükséges, hogy a női vitorlázók több önbizalommal rendelkezzenek.
Klisé ugyanis a vitorlásvilágban, hogy „az a baj a női vitorlázással, hogy a hajók férfiaknak készültek”, és mivel nagyon kevés a női edző, a fiatal generációk is ebbe nőnek bele. Ha viszont vannak az országnak Érdi Máriához hasonló versenyzői és az athéni olimpikon, Weöres Mártához hasonló edzői, akkor jó eséllyel indulnak még a tengerrel nem rendelkező országok lányai is.
Borítókép: Érdi Mária verseny közben (Fotó: Peter Hurley)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.