A holland alapítók 1955-ben nem gondolták, hogy a World Press Photo a világ legelismertebb sajtófotódíjává növi ki magát. Abban az évben a dán Morgens von Haven egy motorverseny alatt történt baleset megörökítésével lett első helyezett. Mindössze egyszer nyert még sporteseményről készült fénykép: 1959-ben a cseh Stanislav Tereba a prágai és a pozsonyi focicsapatok esős összecsapását örökítette meg. Azóta háborúk (Vietnám, Perzsa-öböl, Afganisztán, Libanon, Koszovó), szegregáció és népirtás (USA, Ruanda, Dél-Afrika), felkelések (Chile, Észak-Írország), éhezés (Szomália, Uganda), természeti katasztrófák (Törökország, Indiai-óceán) és egészségügyi krízisek (AIDS, Covid) kaptak főszerepet. Az idei díjazott sem kivétel: Mariupol bombázása alatt készült felvételével Jevgenyij Maloletka ukrán háborús fotós győzött, aki a 2014-es krími annexió óta tudósít az AP-nek.

Az idei nyertesek a háborúkkal és a klímaváltozással foglalkoznak
Néhány órával az orosz bombázás előtt érkezett Mariupolba, és húsz napot töltött együtt mentőkkel egy kórház pincéjében. Nyertes képe a zsűri szerint megörökíti a „háború abszurditását és borzalmát”. Irina Kalinyinát éppen a szülőszobáról szállították át. Békéről elnevezett fia, Miron halva született és félóra múlva Irina is elhunyt. A zsűri egyik tagja úgy jellemezte a képet, hogy olyan, mintha „meg akarnák ölni Ukrajna jövőjét”.
Szintén háborús témát választott az elismert fotóriporter, Mads Nissen, aki az év World Press Photo Story díját nyerte el Afganisztán jelenlegi tálib uralmáról készült képeivel. Az Egyesült Államok 2021-es kivonulását követően a tálibok úgy tértek vissza, mintha mi sem történt volna, a nemzetközi pénzügyi segélyek azonban leálltak, így az országban jelenleg a világ egyik legnagyobb humanitárius katasztrófáját szemléli a nemzetközi közösség. Nissen Afganisztán mindennapjaiba enged betekintést: tinédzserek szerveik eladására kényszerülnek, hogy a családnak legyen mit ennie, és lefátyolozott asszonyok táboroznak pékségek előtt, néhány falat kenyérben reménykedve. A képek szerint a győzelem nem egyenlő a változással, illetve a nemzetközi reflektorfény hamar kihuny, és utána csak túlélés marad.