A Las Vegas-i Consumer Electronics Show-hoz (CES) hasonló szakkiállítások aligha mutatnak valós képet a technológiaiparról, inkább a Jetson-család életviteléhez hasonlóan jövőből jött képeslapként foghatók fel, amelyek a cégek fejlesztési irányát mutatják. Ez az idén a mesterséges intelligencia (MI), amely a számítógépektől az autókig, a tévétől a porszívóig, a mobiltól a bidéig mindent áthat. Dipanjan Chatterjee, az amerikai elemző cég, a Forrester vezető elemzője szerint az elmúlt egy évben bekövetkezett jelentős MI áttörésekhez most megérkeznek a hardverek is. Connie Guglielmo, a CNET szakértője pedig úgy véli, hogy „a mesterséges intelligencia és különösen a generatív MI az új termékek és szolgáltatások hajtóereje lesz”.
Mindenben ott a mesterséges intelligencia
Ennek köszönhető, hogy a Microsoft harminc év után először, egy MI-dedikált gomb miatt változtat a windowsos gépek billentyűzetén. Az új, mesterséges intelligenciával dolgozó számtógépek MI-gyorsító egysége tisztítja majd például a webkamerák képét, javítja a hangminőséget az online meetingek során, illetve gyorsítja a kép-,
videó- és hangszerkesztő alkalmazásokat. Aki unná telefonján a rengeteg applikációt, az a kétszázdolláros Rabbit R1 walkie-talkie-szerű hardverrel válthatja ki a telefonhasználatot. A Samsung Ballie a házi kedvencek jóllétéről gondoskodik, az Ogmen ORo eteti és itatja a háziállatot, játszik vele, monitorozza az egészségi állapotát, illetve képeket és videókat küld. Az LG Smart Home AI Agentje az ajtóban várja a ház urát, akinek a hangulatához igazodó zenét játszik, illetve biztonsági őrként működik. A WIRobotics egy felcsatolható eszközzel a sétálást segíti. A madárlesek rajongói az AX Visio intelligens távcsővén kilencezer madarat és más állatokat ismerhetnek fel a mesterséges intelligencia segítségével. A Marc Newson által tervezett és a Swarovski Optik által épített eszköz designos kiegészítő is. De van okosbidé, amelynek megmondható a víz ideális hőmérséklete, intenzitása és iránya, okosmatrac, amely éjszaka figyeli az életfunkciókat és probléma esetén figyelmeztet, vagy okospárna, amely a horkolás csökkentését szolgálja. Az MI vezérelte babasírásfelismerő applikáció pedig a fejlesztők szerint az emberek harmincszázalékos megértési rátájával szemben 95 százalékos hatékonysággal fordítja le a csecsemő kívánságait.
Nemcsak az otthoni felhasználásban, hanem az autóiparban is teret nyer a mesteréges intelligencia. A Volkswagen még ebben az évben alapfelszereltségként adja hozzá járműveihez a ChatGPT-t, így az ember valóban Knight Rider-üzemmódban beszélhet a kocsijához. Az autóipar összességében egyre inkább az otthon szinte minden kényelmét szeretné biztosítani a járművekben, amelyek már nem egyszerűen vezetésre, illetve helyváltoztatásra szolgálnak, hanem az emberek ott dolgoznak, esznek és filmeket néznek. Így fejleszt a BMW műszerfalon játszható videojátékokat, az LG pedig autókhoz készült operációs rendszert, amely lehetővé teszi az onnan történő vásárlást. Az otthon és az autó még szorosabb összekapcsolását mutatja, hogy a Samsung lett a Tesla első intelligens otthoni partnere, és a Samsung SmartThings szabványa már támogatja a Tesla PowerWall akkumulátorát, így könnyen elképzelhető, hogy Model 3-at hamarosan Samsung szórakoztató eszközökkel egészítik ki.
Az MI trend a kritikusok szerint hasonlítható a nyolcvanas évek digitális óra és rádió őrületéhez, amikor minden véletlenszerű eszközt, például tollakat is ezzel adtak el. A probléma, hogy a marketingszagú hozzáállás sok esetben nem jelent igazi innovációt, és félő, hogy a gyártó valójában olyan eszközt akar eladni, amely alig tud többet a korábbi termékeknél.
Átlátszó tévé a CES meglepetése
A CES másik legjelentősebb trendje a tévépiacon tűnt fel. A 43 futballpályányi terület felét csak óriástévék foglalták el, amelyek közül a kínai gyártók egyre komolyabban vehető termékekkel emelkedtek ki, mutatva, hogy igyekeznek a nyugati piacot is bevenni. Az expo legnagyobb meglepetését azonban a Samsung és az LG átlátszó tévét bemutató csatája hozta. A lakberendezési trendek jellemzően nem tudnak mit kezdeni a szobák falait egyre jelentősebben uraló lapostévékkel, ezért évek óta születnek különféle variációk a nagy fekete képernyő eltakarására. Eleinte például szekrénnyel vagy könyvespolccal próbálkoztak a tulajdonosok, majd a festményként falra akasztható darabok megjelenésével elvileg már nem volt szükség lakberendezési trükkökre. Az átlátszó tévé a legújabb ötlet. Az LG OLED technológiát használ, tévézéskor egy háttérpanel gördül fel a képernyő mögé. A Samsung a microLED képernyője nem igényel háttérvilágítást, a pixelsűrűségnek köszönhetően éles, nagyobb színtelítettségű képet ad, de kikapcsolt állapotban nem teljesen átlátszó. Az LG verziója kristálytiszta, de a sötétebb színek átlátszósága azt jelenti, hogy nem zárja el teljesen a tévé mögött látható környezetet.
Kérdés, hogy a fejlesztés mennyire válik közönségkedvenccé, mivel a festményszerű tévék is inkább rövid fellángolásként dominálták a piacot. Szakértők szerint ugyanakkor épp a mesterséges intelligencia mindenre való kiterjedése hozhatja el, hogy minél kevésbé szeretnénk látni a körülöttünk lévő technológiát (ennek jele, hogy több gyártónál az okosotthonok vezérlő egysége beépítésre került más eszközökbe), így az átlátszó képernyők nemcsak a tévéknél, de a számítógépeknél is keresettek lehetnek.
Borítókép: A Dassault Systemes interaktív Living Heart and Living Brain projektje a CES-en (Fotó: Getty Images)