– Jogásznak készült, mégis tanár, majd pszichológus lett. Hogyan vezetett az út Tokajból Clevelandig?

– A debreceni tanítóképző után Budapesten dolgoztam egy általános iskolában. Kicsi korom óta ügyvéd szerettem volna lenni, a történelem volt az egyik erősségem, felvételiztem is az ELTE jogi karára, de a férjem Clevelandben kapott állásajánlatot református lelkészként. Itt először beiratkoztam a jogiasszisztens-képzésre, ám végül az iskolapszichológus és lelkigondozó szak mellett döntöttem, miután a gyerekeim születése nyomán hetente többnyire matematikatanárok mellett végeztem önkéntes munkát az amerikai iskolákban. A diploma megszerzése után magánpraxisban dolgoztam leginkább a házassági nehézségek, a gyász és a haragkezelés, illetve a szorongással kapcsolatos problémák megoldásában, egyénileg és csoportosan is. Láttam, hogy a szülőket kézen fogva a gyerekeknek is segítek. Ha a felnőttek megtanulják kezelni a nehéz helyzeteket, gyerekeik élete is könnyebb.
– Miért alapította a magyar nyelvű vasárnapi iskolát és a magyar iskolát?
– Gyerekeim megszületése után éveken át velük foglalkoztam az egyetem mellett. Közben több család részvételével elindult a a magyar vasárnapi iskola a templomunkban, nagyon jó gyermekközösséggel. Az akkor kilencéves fiam és 11 éves nagylányom már szépen írt és olvasott magyarul, egy nyár alatt tanítottam meg nekik a magánhangzókat és a kettős betűket. 2014 karácsonyán az ünnepségre készülve derült ki, hogy több gyereknek nem megy a magyar olvasás. Így született az ötlet, hogy a szülők tanítanák a gyerekeiket írni-olvasni a templomban magyarul. Lettek tanársegítőim, a férjem is támogatott, így 2014 végén hivatalosan is megalakult a Nebuló Magyar Nyelviskola. Clevelandben már működött egy régebbi magyar iskola is, de földrajzi és időbeosztásbeli oka volt az alapításnak, mivel a családok nem jutottak el a másik intézménybe.
– Miben speciális az oktatás?
– Templomunk 131 éves évfordulóján elgondolkoztam, mi a tíz év a 131-hez képest. Rájöttem, nem kell feltétlenül történelem a jó munkához. A március 15-i vagy október 23-i színdarabjaink is bizonyítják, hogy azt a fajta magyarságot és magyartanítást adjuk át, amiben felnőttünk. A március 2-án, fennállásunk tízéves évfordulóján is látni fogják a vendégek, hogy egyetlen szervezet sem taníthat nyelvet a szülők nélkül, de nálunk jó közösség épül. Aznap több állomásból álló feladatok és apró ajándékok várnak a gyerekekre, a felnőttek társasjátékozhatnak, mindenki ehet és ihat – jó magyar szokás szerint. Az iskolában a csoportok száma minden évben változik, igyekszünk korcsoportok szerint tanítani, kérdés, tudunk-e tanárt biztosítani. Nagy élmény, hogy szeptembertől májusig, heti egy találkozóval a saját módszeremmel taníthatom meg a gyerekeket folyékonyan írni és olvasni magyarul. A kevés idő komoly munka számukra. Először egy kis énekkel kezdünk a magánhangzókról, amit megakadáskor újra eljátszhatnak a fejükben. Ha nem ismernek fel egy magánhangzót, felnéznek a táblára és látják, hol hallják azt a hangot. A módszer rengeteget segít. A mostani csoportom az év végére tanul majd meg olvasni. A gyerekek sokat szerepelnek, így aki nem jár rendszeresen, kimarad. Nemsokára lesz például olvasó bemutatónk, amelyet évente kétszer tervezünk megtartani, és amelyre meghívjuk a szülőket és minden érdeklődőt. A gyerekek tisztában vannak vele, hogy Magyarországra utazva fontos az olvasásismeret, de így is nehéz nekik. A szülők gyakran távolról hozzák a kicsiket, jellemzően azok, akik jól beszélnek magyarul, de többet szeretnének.