Nyolcvanéves lenne Alan Parker

Négy éve nincs már köztünk Alan Parker, olyan filmek alkotója, mint a Madárka, a Pink Floyd: A fal, az Éjféli expressz, a Lángoló Mississippi és az Angyalszív. A rendezővel a magyar filmszakma személyesen is találkozhatott: 2013-ban Andy Vajna meghívására visszatért Budapestre (egyik közös filmjük, az Evita forgatása után közel két évtizeddel), és kétnapos, telt házas (négyszáz fős) mesterkurzust tartott forgatókönyvírásról és a rendezésről.

2024. 02. 15. 5:50
Madonna And Director Alan Parker In The Movie Evita January 17 1997
Lugas
51039887 Fotó: Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Parker nem előadással készült a magyar kollégáinak, hanem az életéről kérdezték. Londoni munkáscsaládba született, a filmezést sosem tanulta: reklámszövegíróként kezdte, sikeres pályát futott be reklámfilmek író-rendezőjeként. A hetvenes évek brit filmiparának válsága miatt pályatársai (köztük Ridley és Tony Scott) is a reklámiparban, illetve a televízióban dolgozták be magukat a szakmába, Parker is rendezett tévéfilmeket, mozifilmes pályáját pedig forgatókönyvírással kezdte. Hollywoodi stílusú projektekben látta a kiutat: az 1976-os Bugsy Malone a hollywoodi gengszterfilmek gyerekszínészekkel előadott musicalparódiája, amiről azt mondta, látszik, hogy naiv kezdőként készítette, később már nem csinált volna olyan filmet, amiben a színészgárda átlagéletkora tizenkét év. A film, amit bevallása szerint a gyerekei (is) ihlettek, elindította a hollywoodi karrierjét.

Du rififi chez les momes
Jodie Foster a Bugsy Malone-ban. Fotó: AFP

Következő filmje a török börtönök ábrázolásával nagy port kavart Éjféli expressz volt, amiért a forgatókönyvíró, Oliver Stone később bocsánatot is kért a törököktől. Parker viszont arról beszélt Budapesten, hogy a film hatására kezdődtek meg az USA és Törökország közötti fogolycserék. Ő sem tagadta, hogy a Billy Hayes memoárján alapuló film nem egészen pontosan adja vissza a valóságot: szerinte egy hollywoodi produkció a regényen, majd a forgatókönyvön át a kész filmig annyi kézen megy át, hogy feldúsul fikcióval, és a története jobbá válik, mint ami a valóságban történt. Szerinte Hollywoodban azért írják ki minduntalan, hogy a film igaz történeten alapul, mert így talán több jegyet tudnak eladni.

Parker egyébként ellenszenvesnek találta Stone-t, de a forgatókönyve szerinte zseniális volt, így igyekezett nem eltérni tőle, amennyire azt a gyártás lehetővé tette. Ami írók és rendezők, forgatókönyv és film viszonyát illeti, a Hírnév forgatókönyvét újraírta, mert csak az alapötlet érdekelte, a Válás előtt című filmet pedig azért tartja a legszemélyesebb alkotásának, mert bár nem ő írta, rímelt az akkori élethelyzetére. A Lángoló Mississippi írójával, Chris Gerolmóval pedig összevesztek, és végül Parker a saját verzióját forgatta le. Gyakran készített filmet regény alapján: ilyenek a Madárka, a Promenád a gyönyörbe és az Angyalszív (amely alkalmával bevallása szerint a könyv csak inspirálta a forgatókönyvet), illetve az Angyal a lépcsőn, amelynek esetében viszont beleszeretett az alapul vett műbe, és képtelen volt mozifilmes hosszúságúra kurtítani.

Összességében szinte mindig a saját szája ízére formálta a kapott forgatókönyveket, de a stáblistán ritkán jegyezte íróként azokat. 

A szerzői elméletet – mely szerint a film rendezője legyen olyan, mint egy regény írója – nem érezte a sajátjának. Míg a francia teoretikusok szerint a vérbeli rendezők monomániásan mindig ugyanazt a filmet forgatják le különböző verziókban, ő – bár az átlagnál több zenés filmet rendezett – igyekezett minél változatosabb projekteket elvállalni, minél több műfajban alkotni. Legutolsó filmje, a 2003-as, a halálbüntetés témáját boncolgató David Gale élete például thriller egy nagy csavarral a végén. Neki a filmezés csapatmunka, és ritkának tartotta, hogy valaki egyszerre legyen kiváló forgatókönyvíró és rendező.

 

Habár visszautasította a Harry Potter-filmeket (nem tetszett neki a regény) és A jedi visszatér (mert sznob volt, aki nem készít folytatásokat) rendezését is, Parker mégis elsősorban a hollywoodi filmgyártás hívének vallotta magát. Szerinte a filmezés egyszerre művészet és üzlet: személyes filmet kis közönségnek a legkönnyebb készíteni, az igazi kihívás az a művészi alkotás, ami széles közönséget szólít meg. Neki egyébként is nehéz olyan filmet készíteni, ami nem személyes valamilyen szinten az alkotók részéről. A hollywoodi és az európai film közti különbséget szellemesen úgy foglalta össze, hogy a hollywoodi filmben a nyuszit kivarázsolják a kalapból, az európai filmben viszont lelövik.

Andy Vajna akkoriban meghívta Oliver Stone-t és Joe Eszterhast is, a hollywoodi filmkészítést igyekezett bevezetni az állami finanszírozású, hagyományosan művészfilmeket preferáló magyar filmgyártásba. Ő és Parker is a piacgazdaság természetes szelekciójához szoktak, nem pedig kormányzati támogatásokhoz. Parker a mesterét, Fred Zinnemannt idézte: 

szerintük a filmezés nem jár alanyi jogon, hanem kiváltság.

Borítókép: Alan Parker Madonnát instruálja az Evita magyarországi forgatásán (Fotó: Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.