Az ünnep ötlete Sonora Smart Dodd nevéhez fűződik, aki 1909-ben részt vett egy anyák napi eseményen, amelynek hatására úgy érezte, hogy polgárháborús veterán édesapja, William Jackson Smart – aki egyedül nevelte fel őt és tizenhárom testvérét – megérdemelne egy saját ünnepnapot. A hatóságok támogatták a kezdeményezést, az első apák napját egy évvel később tartották Spokane-ben, Washington államban. Dodd eredetileg William születésnapján, június 5-én szeretett volna ünnepelni, de a hatóságok addigra nem készültek el, így az első emléknap június harmadik vasárnapjára esett. 1916-ban Woodrow Wilson elnök is részt vett a spokane-i ünnepségen. Calvin Coolidge elnök már 1924-ben javasolta, hogy nyilvánítsák országos eseménnyé, de csak Richard Nixon ismerte el végül, és az apák napja azóta terjedt el világszerte. Az ünnep lehetőséget teremt a férfiak családokban betöltött kulcsfontosságú szerepének elismerésére.

Ma Amerikában a családi munkamegosztást a munka jellege, az életmód, a szociális-társadalmi helyzet, a vallás és a kultúra határozza meg, nem pedig a származás vagy a földrajzi helyzet. A háromgyermekes Antal Gábor szerint jelentős különbséget találni a sokmilliós, első- vagy sokadgenerációs, a bevándorló ősök kultúráját még követő édesapák és az átlag magyarországi apák között.
A nem európai gyökerű férfiak sokkal inkább a nőkre hagyják a gyereknevelést. Ha az apa keresetéből meg tud élni a család, a feleségek ritkábban dolgoznak, sőt bizonyos közösségben a nőknek nem is engedik, hogy munkát vállaljanak. Tehát a dél- és közép-amerikai eredetű, a muszlim, a nem muszlim ázsiai és az ortodox zsidó közösségek életmódja ma is sokkal tradicionálisabb, közelebb áll a XX. század előtti nyugati modellhez.
– Amerikában az apaságra a legjobban jellemző szó a provider, ami több mint a fordítás szerinti szolgáltató. A férfi hagyományosan könnyebben és jobban fizetett állást kapott, a gyerekeket az anya intézte. A család csak hétvégeken volt együtt. Hét közben esetleg sporteseményekre (amerikai focira, baseballra, kosárlabdára vagy hokira) jártak az édesapák a gyerekekkel – magyarázza a több mint negyven éve New Yorkban élő Winer Róbert, a helyi magyar katolikus közösség világi bizottságának elnöke. – Hatalmas változások történtek az elmúlt bő harminc évben: az édesapák szerepe megváltozott, mivel az amerikai társadalomban felerősödött a harc a női egyenjogúságért és az egyenlő bánásmódért. A mai apákra házimunka is hárul, ami azt is jelenti, hogy már nem mindenütt a férj keres többet. Ugyanakkor a bevándorló-hátterű családok közös nevezője az elkötelezett apai szeretet, ami a gyerekek növekedésével az anyagi támogatásokban kezd megmutatkozni. A főiskolák és egyetemek rengeteg pénzbe kerülnek, és ha a fiatalok nem fizetik vissza az esetlegesen felvett támogatást, sérül a hitelképességük, így akár autót sem tudnak később venni, ami nélkül gyakorlatilag nincs élet Amerikában.