Szinte természetes, hogy az annyira kedvelt Majmok bolygója franchise minden részére nagyon várnak a rajongók, így aztán mindig úgy is harangozzák be a készítők, hogy ez aztán már tényleg nagyon látványos és érdekes lesz. Most, a Majmok bolygója: A birodalom című alkotásnál is így jártak el Wes Ballék. Igazuk is lett, hiszen nagyon látványos képekkel dolgoznak, rá is költöttek egy szekérderék pénzt, hogy annak többszörösét visszakapják a mozipénztáraknál, de a film jó esetben műalkotás, nem kizárólag üzleti vállalkozás, azaz kétséges értékű, ki mennyit fizetett a technikai trükkökért.
Szó se róla, a film gyönyörű. Ebben nem nagyon tudnak hibázni a komoly készítők, hiszen ez adja a film sava-borsát.
Az emberek mindig szerették az olyan koncepciókat, milyen volna, ha az emberiség kihalna, s látni akarják az összeomlott civilizáció ikonikus képeit.
Kicsit messze kell mennünk, az első Majmok bolygójáig, ahol Charlton Heston legendás alakításával először látható az összeomlott Szabadság-szobor a tengerparton, jelképezve az emberiség végét.
A kép beleégett a nézők és a filmkészítők emlékezetébe, így a jóval későbbi unoka, a Birodalom is az őserdővel benőtt Los Angelesben és környékén játszódik, kis hiba, hogy ezek az épületek annyira nem híresek, így a nemzetközi piacokon semmiféle érzelmet nem mozgatnak meg. A majmokat persze lényegében emberi színészek játsszák, ahogy az mindig történt, de mára olyan fejlett a digitális technika, hogy a szemet majdnem be tudja csapni. De csak majdnem. A szépség ebben a filmben is túl steril, a sasok szép koreográfia alapján repülnek, a fű selymesen, egy irányban hajladozik a szél hatására, éppenséggel nem olyan, mint a valóságban. De persze kevés realitást érdemes várni egy olyan filmtől, amelyben beszélő majmok lovagolnak és rajtaütnek a vadállati sorban tengődő embereken.
Anélkül, hogy szükségtelenül sokat elmondanék a történetről, ennyit elárulhatok. Márpedig ez pontosan ugyanaz, amit egykor Charlton Heston alakításában megtudtunk, 1968-ban. Az a film alapművé vált, kapott is négy jobb-rosszabb folytatást, azaz Pierre Boulle francia író kisregényéről jó alaposan lehúztak minden bőrt. Majd Tim Burton 2000-ben, már jócskán fejlett technológiával újra felismerte, hogy akad még ezen a történeten feldolgoznivaló, és kiadta a saját verzióját, hogy egy évtizeddel később alaposan megtámogatva elkezdődjön a legmodernebb filmsaga, három gigászi Majmok bolygója-résszel, új történettel, Boulle eredeti koncepciója ihletésével.
Ez a mostani film a harmadik eposz késői utódja, mikor az erdeti majomforradalom már a múlt ködébe vész, Caesar, az eredeti főhős alakja pedig eltorzult a majmok körében. Ahogy pedig az lenni szokott, a nagy tömegből kiemelkedik valaki, aki hatalmat akar magának, és birodalmat építene ahelyett, hogy békésen éldegéljen az erdő mélyén fából épített kunyhójában.
Wes Ball láthatóan nehezen mozog a neki juttatott időszakban, hiszen úgy kell felvennie a fonalat, hogy tudja, egy újabb eposzi folyamat első részét rendezi, vagyis előzményfilm az övé, amelyben alig lő el puskaport. Minden karakter átmeneti, a birodalom is nagyon kezdetleges, az emberekről alig tudunk meg valamit, bár amit igen, az épp elég ahhoz, hogy megkérdőjeleződjön a nagy majomtársadalom jövője technológiai szempontból. Ha ugyanis a megmaradt maroknyi gondolkodó emberiség műholdtechnológiát és számítástechnikát használ, a Földet uraló tengernyi majom pedig éppen eljutott a pattintott kő kultúrájáig, és képes viszonylag kevés makogással egész mondatokat kiejteni, az nem sok jót jelez a majmok számára. De a mai trendeket tekintve még jó tíz éven keresztül lesz lehetősége a Disney stúdiónak arra, hogy kibogozza a szálakat, és könnyen fogyasztható tanmesét gyártson a filmből.