Szedlják István magának készíti a bőrtarsolyát. Nyakában kis, faragott szaru lóg. – Arra való, ha hirtelen inni kell – indokolja, és megmutatja a szintén ezt a célt szolgáló, fából faragott, kosfejes pálinkáspoharát is, ami marhabőrből készült, széles fegyverövén függ. – A Békéscsabai Történelmi Íjászkör képviseletében érkeztünk, vagyis helyi sajátosságként szilvapálinkát és kolbászt hoztunk magunkkal – meséli a csapat szószólója. – Először járunk ezen a rendezvényen, de megmelengeti a szívünket, hogy sok olyan rég nem látott társunkkal, betyárokkal és jó pásztoremberekkel találkozhatunk itt, akik őrizik ezt a szép magyar tradíciót. Ez a múltunk, amelynek ismerete, tiszteletben tartása nélkül nincs jövőnk – teszi hozzá.
Az íjászat és a pónilovaglás úgyszintén népszerű foglalatosság. De az alkotó kedvű kicsik és nagyok a foltvarrást, a vesszőkötést, a hordókészítést egyaránt kipróbálhatják. A szalmakockákból kirakott nézőtér előtti nagyszínpadon is zajlik az élet az ebédet követően. Épp a Ceglédi Táncegyüttes koptatja a fadeszkákat. – Gyönyörű! – jegyzi meg egy karakteres arcú betyár, akinek nagy kalapja alól csak szeme és íves bajusza látszik ki. Nyakába kötött fekete kendőjén ez áll: „Ne bántsd a magyart, mert pórul jársz!”
Hétköznap is szívesen hordom a betyárviseletet, ha dolgozom a határban: vadkerítés-építés közben is felteszem a fejrevalót. Ugyanúgy, ha étterembe megyek, felhúzom a hagyományos gúnyát. Néhol tisztelettel tekintenek rám, olykor pedig gúnyosan, de akkor sem teszek máshogy, mert a szívemben betyár vagyok
– mondja.
Igazságtevő hősök
Egy szekéren különféle ostorok pihennek. Bűvölőjük előbb egyet, majd párhuzamosan kettőt is forgat. – Meg lehet ám próbálni – veti oda, amikor észreveszi, mennyire belefeledkezve bámulom a tudományát. Kételkedem, hogy menne-e ez nekem. Mégis kötélnek állok. Mögém lép, vezeti a mozdulataim. Egy kört, kettőt forgatok az ostorral: mielőtt hátraérne, előre kell rántani. Az elmélet egyszerű, a siker pedig ráérzés és gyakorlás kérdése. Párszor próbálom, majd inkább ráhagyom a betyárokra.
A sörivóverseny után betyárolimpia zajlik, de lesz citerajáték, népi ének, később csikósbemutató, pusztaötöshajtás – ismerteti a változatos programot Bekő Dezső főszervező. A hangosítás átmenetileg megadja magát. De amíg érkezik az aggregátor, a határozott fellépésű, ámbár szelíd mosolyú férfi mindent kiválóan kézben tart. Erélyes hangjával kikiáltja a soron következő eseményt, és beáll a betyárkör közepére, hogy egy ritmusra vezesse az ostorcserregést. Figyel, beszélget, szalad egyik helyről a másikra. A Ceglédi Hagyományéltető Baráti Kör sátránál kapom el pár szóra, azt kérdezve, a hagyományéltetés az összetartozás egyik jelképe-e.
– Jól érzi. Pont ezeken a rendezvényeken mutatkozik meg, hogy mennyire fontos együtt lenni. Nemcsak jókat eszünk, iszunk, mulatunk közösen, hanem igyekszünk megeleveníteni a magyar értékeket a néptánc, a kézművesség és a különféle tevékenységek tükrében.
A XVIII–XIX. századi magyar betyárok szerepe a köztudatban egyértelműen negatív volt, holott a gazdagokat rabolták ki, a népdalok igazságtevő hősként emlegetik őket. Eredetileg pedig a hetyke, bátor, virtusos legényt nevezték betyárnak. Ezek viszont megkérdőjelezhetetlen erények.
— Mint a társaság „főkolomposa”, két éve szervezem ezt a betyártalálkozót, amit elődömtől, Tukacsné Horkai Ágnes kocséri kötődésű, egyébként kézművesként is tevékenykedő hölgytől vettem át – mondja Bekő Dezső. Évekig vezetett hasonló programot többek között Hortobágyon, Tiszafüreden, Ásotthalmon és Veresegyházán. Fontosnak tartja, hogy mindig méltón kell hordani a betyárviseletet, hitelesen, lelki töltettel kell képviselniük a hagyományt, amit az őseiktől kaptak. Látva, hogy az egyik fiatal íjjal lő épp vagy amott egy fiú ostort próbál forgatni, megéri a fáradságot a munkájuk.
Borítókép: A hagyományőrzők a bátor, virtusos legények emlékét elevenítik fel. Méltón hordott viselet (Fotó: Németh András Péter /Szabad Föld)