– Címnek figyelemfelkeltő, de tényleg mellékvágányként tekint szakmai életpályájára?
– Az építészet folyamat. De csak a mai, élő építészet az, mert az építészettörténetben nincs mozgás. Építészmérnök-diplomám van, erre a szakmára is készültem, mégis hamar visszakerültem az egyetemre, először óraadónak, majd tanársegédnek, és végül ötvenkét évet töltöttem oktatással. Mindez persze nem független a tervezéstől: az építészettörténet hiánya kontármunkát eredményez gyakorló építészek esetében.

Fotó: MMA
A múltat eltörölni?
– Generációk szemléletét alakította, a népi építészet története terén iskolateremtőként tartják számon.
– Nem vagyok iskolateremtő, hiszen Magyarország tájegységeinek épületformáit már az 1896-os millenniumi világkiállításon bemutatták – régi szakma, régi viszonyulás ez. Az egyik része nosztalgia. Sokunknak a régi falu a bőséges vagy ínséges, de boldog gyerekkort jelenti. Az összetartó, de legalábbis összetartozó rokonságot, az önellátó, „magamura” állapotot. Nincs, nem is volt két egyforma falu – hiába gondoltak ilyet a kedvetlen városiak –, a településeket megkülönböztette megélhetésük alapja, a természeti környezet, az országutakhoz való kapcsolódásuk és a lakosok hitéből, mentalitásából fakadó lelkiség. Életem jobbik, alkotó fele a szocializmus idején telt, abban a rendszerben, amelynek legfőbb jelszava volt „a múltat végképp eltörölni”. A jelszó működött, megszűnt az öntudatos gazdálkodó, és a portáján megszűnt a paraszti kisüzem, kiürültek az istállók, a gépszín, a pajta. A falunak küldetése volt. De a nosztalgia és a hagyományos falukép pusztulása mellett azért kellett egy harmadik indok is arra, hogy az építészkar felvegye tantárgyai közé a népi építészetet. Ez pedig az építészet kezdeteinek homályos bemutatása volt az oktatásban. Az őskori, amely a természeti népeknél egészen a közelmúltig fennmaradt, rokonságot mutat a természetben gazdálkodók, a parasztok építészetével. Így született meg Az építészet kezdetei, benne a Népi építészet című tárgy és tankönyv.