Legutóbb a visszatérésről volt szó. És ha már így alakult, akkor meg kell említenünk a görög mitológia nagy visszatérőjét, Orpheuszt, akinek szintén az volt a feladata, hogy a legmélyebb fájdalomban találjon rá halott szerelmére, és onnan hozza vissza. Mint tudjuk, ő elbukott végül, mert nem bízott dala erejében, mert nem hitt benne, hogy kedvese követi őt a visszaúton. Orpheusz végül, aki a hangban nem hitt, visszafordult a képért. Hátrafordult, hogy lásson, Eurüdiké pedig visszamerült a homályba. A görög dalnoknak éppen annyira sikerült a kaland, amennyire a magyar népdal énekesének: az ittlétét nem, csak az emlékét tarthatta meg annak, akit a legjobban szeretett.
Hogy ki mennyire nosztalgikus, az, gondolom, lelki alkat függvénye. Nem hinném, hogy empirikusan befolyásolni lehet.
Aki hajlamos rá, hogy fájó emlékekben rendezkedjen be, aki szeret ebben a sötét erdőben sétálni, az visszaforduló tekintettel él, érzékenyen arra, ami elveszett. Ám így az elveszett nem vész el, hanem alkotóerővé válik. Akin a fekete epe, a melaina kholé uralkodik, aki tehát velejéig melankolikus, az általában művész, és megfordítva. Így tartották ezt már évszázadokkal, évezredekkel ezelőtt is.