Az első magyar autóbusz

Arad guruló büszkeségéről, az első magyar autóbuszról több képeslaptípus is született a nagy háború előtt, és mindegyik egytől egyig becses ritkaság.

Balázs D. Attila
2021. 11. 21. 8:01
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arad guruló büszkeségéről, az első magyar autóbuszról több képeslaptípus is született a nagy háború előtt, és mindegyik egytől egyig becses ritkaság. Az itt látható példány egy 1910 táján kiadott képeslapfüzetből származhat, mert hátlapjáról hiányzik mindennemű felirat. Ennek ellenére egy különösen beszédes és jelentőségteljes felvételt csodálhatunk, hiszen az Ikarus előtti idők legmeghatározóbb magyar városi autóbuszát láthatjuk rajta.

A mai határtól alig néhány kilométerre fekvő Aradon 1909 táján (egyes források szerint 1908-ban) létesült az első, kimondottan gépkocsigyártásra szakosodott magyar üzem, a Magyar Automobil Részvénytársaság Arad, rövidített nevén, a MARTA. Kezdetben az amerikai Westinghouse cég francia leányvállalatának fiókjaként működött, majd az Austro–Daimler vette át, 1915-ben pedig maga a Benz-gyár vásárolta meg a MARTA tulajdonjogát. Tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy igazi magyar Mercedesünk volt akkoriban, s ezt értsük a minőségre is.

A gyárban személyautók is készültek, 1912–14 között 140. A MARTA csapata 1912-ben a Királyi Magyar Automobil Club versenyén aranyserleget is szerzett a kiskocsiversenyen, ami a hazai ősautóvesenyek idején igen szép teljesítménynek számított.

Az 1915–19 közötti Benz korszakban, az első világháború idején már 670 tehergépjármű készült az aradi MARTA gyárban, és még ki tudja, hány repülőgépmotor. Majd beköszöntött a gyászos 1920-as év, amikor Románia ölébe hullt a magyar autógyártás egyik fellegvára is. Az idegen fennhatóság alá került céget összevonták az aradi Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntöde Rt.-vel, és így alakult meg a ma ismert Astra vagon- és motorgyár, ahol még villamosok is készülnek.

Hogy Trianonban csak a MARTA-gyárral mit vesztettünk, azt hűen tükrözi az Astra VagoaneCalatori SA cég múlt évi profitja, ami 466,3 millió forintnyi lejt tett ki. A vagongyár éves forgalma tavaly ennél jóval több volt, mintegy 14,3 milliárd forint, de voltak ennél jobb éveik is. Döbbenetes magyar veszteség, pedig ezek csak egyetlen elcsatolt magyar város, Arad számai.

Az Időutazás a magyar múltba 41. részében a 30-as évek Székelyföldjére látogatunk el.

A sorozat további epizódjait ITT tekinthetik meg.

Borítókép: Aradi MARTA busz. 1910 táján készült felvétel egy antik képeslapfüzetből (Fotó: Balázs D. Attila gyűjteménye)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.