Nehéz lenne nem összekötni a Szerencsi Csokoládégyárat a Nestlével, annak ellenére, hogy ma már az üzemegységben gyártják a csokit. Ugyanakkor az üzem közel harminc éve áll a svájci élelmiszeripari vállalat tulajdonában. A cég 2018-ban adta át a város büszkeségének számító védjegyet a Szerencsi Bonbon Zrt.-nek – mindenki örömére, hiszen ezzel városon belül maradt a csokoládégyártás, ezzel egy időben pedig megindult a Nestlé szerencsi üzemének a fejlesztése.
A Nestlé nem vitte messzire Szerencsről a csoki készítését, a diósgyőri egységébe telepítette az üreges figurák gyártását, ahol az elmúlt tíz évben kétmilliárd forint értékű fejlesztést hajtott végre.
Amikor a Figyelő stábja ott járt, a húsvéti szezonra készülve gőzerővel folyt a csokinyulak készítése. A hazai üreges csokoládéfigurák piacán kimondottan erős verseny zajlik, és ahhoz képest, hogy milyen kicsi a gyár, rendkívül nagy a kapacitása.
A magyar piacon évente mintegy 1500 tonna üreges csokifigura fogy, ez értékben közel tízmilliárd forintot jelent. Ennek felét a nyuszi- és a mikulásfigurák teszik ki.
Az üreges figurák kategóriában a Nestlé, illetve a diósgyőri gyár piacvezetőnek számít közel 27 százalékos részesedéssel, három topmárkájával: Smarties, KitKat, Boci. Diósgyőrben a hazai piacra több mint 405 tonna üreges csokit állítanak elő. Ennél persze jóval nagyobb az üzem kapacitása, volt olyan év, hogy a kibocsátott mennyiség 4000–4200 tonna volt, amelyet nagyjából négyszáz emberrel termel a gyáregység. A figurák 88 százaléka exportra megy, 25 országot lát el innen a Nestlé – idézi a Figyelő írását a Vg.hu.
A gyárban ezt egyedül abból lehet észrevenni, hogy olyan márkajelzésű csomagolóanyagokat is használnak, amelyeket itthon nem látni a polcon. Persze ennél szofisztikáltabb a dolog, hiszen az egyes piacokon más az ízlés, mást várnak el a termékektől. Ennek függvényében a különböző márkák csokimasszái más és más receptúra alapján készülhetnek, attól függően, hogy a soron melyik brand terméke készül.
Szerencsen Diósgyőrhöz képest egészen más a miliő, a gyáron a patina mellett sokkal inkább érződik a nagyüzem. Itt készítik az instant Nescafé- és Nesquik-termékeket – huszonnégy országot lefedve. Az anyavállalat az utóbbi években kilencmilliárd forintnyi fejlesztést hajtott végre a térségben, amelynek 76 százalékát a szerencsi üzemre fordította, ahol erős automatizálás mellett közel ötszáz munkavállalónak biztosít lehetőséget.
A kibocsátás évi 38-40 ezer tonna, amelynek több mint nyolcvan százaléka megy exportra. A diósgyőri termékekhez hasonlóan, itt is az egyes országok ízléséhez kell igazítani az ízeket és a receptúrákat.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható. Az írás Vg.hu-n megjelent kivonata ITT érhető el.