Természetesen karácsony nem az evés-ivásról szól, de még csak nem is az ablakpucolásról. Kinek-kinek hite és vérmérséklete szerint jön el az ünnep – elsősorban a lelkébe. Amit néha kívülről igencsak profán dolgokkal támogatunk. Például számomra karácsony első napja – és persze húsvét vasárnapja is – azzal kezdődött, hogy apukám a három lánynak – anya, nővérem és én, a kis taknyos – ágyban felszolgált, jelképes mennyiségű likőrrel kedveskedett. Ha volt Cointreau, netán Grand Marnier – az volt a legjobb év, a Triple Sec is megtette, gyengébb időszakokban hazai kávélikőr vagy bonbon meggy járta. Úgy gondolom, az Úr Jézus nem sértődött meg soha ezeken a barátságos ünnepi reggeleken, sem azon, hogy a karácsonyvárásnak voltak egyéb, nem éppen szakrális lépcsőfokai is. Például a kizárólag december 5-én elkészülő fügeszalámi. Ez a pompás kis desszert ezen a napon felkerült a konyhaszekrény tetejére és december 24. előtt nem jöhetett le onnan. De ugyanez a sor várt néhány üveg szódavízzel eltett meggybefőttre is, ami kemény maradt és szinte konyakmeggyjegyekkel örvendeztetett bennünket, szintén kizárólag karácsonykor. A szaloncukor megérkezése hozta leginkább közel az ünnepet hozzánk, gyerekekhez. Választék nemigen volt, mert egyedül a Konzum Szaloncukor kék és rózsaszín külseje adhatott volna egy kis változatosságot, belül ugyanaz a csokoládéba mártott, többnyire egyenfondant kínálta magát. Már ha egyetlen rózsaszín betehette volna a lábát a házba! Mert nálunk első számú szabályként rózsaszínű szaloncukor soha nem jelenhetett meg, csak a kék. Az ünnepet még közelebb hozta az az este, amikor apukám ellenőrizte a lábat, kikészítette az erkélyre a vonókést – népiesen szólva vonyogó –, mi pedig fonalat köthettünk a cukrok nyarára. Kizárólag sötétzöldet, mert az kevésbé látszik.
Mi, magyarok valamiért a mai napig túlságosan is szeretünk enni. De meggyőződésem, hogy nem az evésért magáért történik a sütés-főzés, sokkal inkább azért, hogy körülüljük az asztalt. Akik megtehetik, hogy másokat vendégül lássanak, azok számára én ezt amúgy kötelezővé tenném. Amit örömmel vállalt feladatként tartanánk nyilván. Afféle édes teherként. Mert az öröm megosztása valahol közelít a legfőbb cél felé. Idén sajnos – életemben először – mindössze hárman ültük körül az ünnepi asztalt. De ez egy másik történet.
A hagyományos – ki-mit-szeret menüsor így is összeállt. Egy kis halászlével, sütőtökkrémlevessel, töltött tojással, füstölt tokhallal és lazaccal, házi brioche-sal és libamájhabbal. A lényeget a végére hagyom.
Bort kínálni felelősség, akárcsak a vendéglátás maga. Ezért is tűnik életszerűnek, hogy ilyen alkalmakkor a borospincék (klímaszekrények) legféltettebb kincsei kerülnek elő. Karácsonykor, szilvesztereste az is poharat vesz a kezébe, aki év közben többnyire absztinensként éli az életét. Az ünnepi asztal amúgy is több odafigyelést igényel, mint bármely más alkalom – legyünk tehát tekintettel azokra is, akik valóban ritkán engednek meg maguknak egy-két korty bort. Mit értek nagyobb odafigyelés alatt? A karácsonyesti asztalra minden háziasszony tudása legjavát igyekszik odavarázsolni, az ételt kísérő italokat – elsősorban borokat is – ennek megfelelően válasszuk ki. Egy ünnepi menü, még ha csak két fogásból is áll, megérdemli, hogy illően felvezessük. Mert nem az ételsor hosszúsága és nem is az alapanyag az, ami ezeket az étkeket ünnepivé teszik. Véleményem szerint elsősorban a megkülönböztetés. Az elkülönítés. A megjelölés. A kiválasztás.