Az ország pereméről az élvonalba: A Viharsarok Sörfőzde

A Viharsarok a szakértők szerint legfiatalabb tájegységünk, mely megnevezés Féja Géza 1937-es azonos című szociográfiája révén terjedt el. A terület ekkor persze még nem egészen azt jelentette, mint napjainkban, amikor már nincs Arad, Torontál, Csanád, Csongrád, Békés vármegyénk – legalábbis nem abban a formában ahogy az évszázadokon át volt. Ma a területen Békés és Csongrád-Csanád osztozik, ugyanakkor a fogalmat leginkább Békésre, sőt Békés egészére használjuk; no meg arra a sörfőzdére is, akivel ma fogunk foglalkozni: a Viharsarokra.

Pelles Márton
2023. 02. 21. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Viharsarok Sörfőzde véleményem szerint hazánk egyik legjobban kitalált és menedzselt sörfőzdéje, amely csak azért nem híresebb, mint a legfőbb versenytársai, mert nem az ország szívében, hanem annak peremén működik. A főzde nagyon jól kitalált, egységes dizájnú, ügyes márkanevekkel kialakított alapszortimenttel rendelkezik. A Viharsarok név minden jelentésárnyalatát használják, így alapszortimentjük öt tétele az időjárással, és az adott sörtípussal is többszörösen összeegyeztethető asszociációkkal van jelen a piacon.

Ezzel összhangban a cseh világos ászok sörük márkaneve Derült Ég. A 12°B-os sörük számos nemzetközi versenyeredménnyel rendelkezik, és méltán, hiszen egy nagyon harmonikus, kifinomult, igazi közép-európai sörélményt ad. Verőfény nevű bajor búzájuk is kifejezetten finom, nem túlozza el a stílusra jellemző észtereket, de nem is spórolja ki őket a nedűből. Egyedül talán Napnyugta nevű savanyú meggy sörüknél éreztem disszonanciát az alapsör és a meggy addíció között. Ami az alapszortimenten belül ugyanakkor nagyon pozitív élmény volt, már a neve miatt is az az Indián Nyár nevű amerikai IPA sörük, ugyanis míg a főzde márkanevéhez is passzol az adott sör márkaneve, úgy ezen felül kettős áthallás is van: egyrészt az IPA azaz India Pale Ale adja, hogy Indiába szánt sörként Indián Nyár márkanévvel kerüljön forgalomba, másrészt mivel ez egy amerikai IPA, így az ott élő „indiánok” miatt is találó az elnevezés. 

Fotó: Facebook/Viharsarok sőrfőzde

Maga a sör is kiváló, mind a malátáiban, mind komlóiban kellemes, stílusazonos ízélményt ad. Éjsötét american brown ale-jük pedig számomra az egyik legjobban sikerült sörük, mely nagyon intenzíven adja vissza azt a komplex malátás ízvilágot, melyet a stílus képvisel. Ezen alapszortimenten kívül pedig számos szezonális söre is van a főzdének, melyek mind-mid páratlan ízélményt adnak. Kiemelhetjük közülük akár az Almás Pite akár a Mézeskalács söreiket is, melyek pontosan azt az ízt adják, amelyet ezektől kimondva-kimondatlanul elvárunk.

 

A sörök megjelenése is egységes, az Alföld tengersík vidékéhez képest jól áll nekik a címkén a hegyek imitációja, mely egy érdesebb papírból készül, miközben a hátteret egy sima tapintású papír képviseli. A sörök árai kifejezetten kedvezők, fogyasztói ára a 0,33 literes dobozoknak 900–1100 forint között mozog egy-egy szezonális és drágább tételtől eltekintve, ezzel pedig rendkívül olcsóak a minőségi kisüzemi sörök piacán. A versenytársak termékeit megnézve, bizony, akár még némi áremelést is megengedhetne magának az üzem, amelyre hosszútávon biztosan szükség is lesz, hiszen az iparágon belül a költségek folyamatosan emelkednek és egyes üzemek már át is forgatták ezt az emelkedést a fogyasztói árakra.

Fotó: Facebook/Viharsarok sőrfőzde

A Viharsarok jó üzletpolitikáját dicséri, hogy nagyon odafigyelnek az értékesítésre, mely kulcsfontosságú terület egy sörfőzde sikerében, hiszen hiába főz itthon több üzem is kiváló söröket, egy gazdasági vállalkozásnál a döntő kérdés nem az milyen a termék, hanem, hogy tartósan eladható-e? A Viharsarok termékei ugyanakkor jelen vannak a kiskereskedelmi üzletekben és a speciális sörszaküzletekben is, miközben nyilván webshopon keresztül is értékesítenek.

 

Maga az üzem egyébként inkább az ország kisebb főzdéi közé tartozik. Nem sokkal nagyobbak, mint a nemrég bemutatott Vaskakas, és körülbelül akkorák, mint a Kecskeméti. 

 

Fotó: Facebook/Viharsarok sőrfőzde

Ezzel szemben forgalmuk ezek többszöröse, értékesítésük nettó árbevétele – az utolsó jelenleg publikusan elérhető adatok szerint – 2021-ben átlépte a 151 millió forintot. Sajnos ezzel szemben valamivel magasabb mértékű költségek mellett tudtak csak működni, így a 2016-os első üzletév óta még nem volt pluszos évük és abban a hat évben összesen 91 millió veszteséget halmoztak fel, azonban a koronavírust leküzdve az évenkénti hiány egyre csökkent és megelőlegezhetjük, hogy a 2022-es évet már valószínűleg pozitívban zárta a főzde. Kérdezhetnénk mi a siker titka, hogyan tud egy az ország peremén működő üzem, a méretével egyező versenytársak forgalmának többszörösével büszkélkedni? Nyilvánvalóan a válasz egyik fele a termékekben rejlik, melyek kifogástalanok, a másik oldal viszont a hozzáértő menedzsmentben rejlik, mely nélkül egy üzem sem lehetne sikeres. 

A Viharsaroknál feltűnően sokan, 17-en dolgoztak 2021-ben, míg az ekkora méretű üzemekben többnyire 2–5 fő szokott dolgozni. Ez a nagyobb szám minden bizonnyal annak köszönhető, hogy itt ennyivel többen foglalkoznak a termék értékesítésével, a marketinggel, a brand-építéssel stb. Ez pedig olyan tanulság, melyre érdemes lenne a feltörekvő kis főzdéknek is figyelni, ugyanis a sikerhez nem elegendő, hogy jók legyenek a termékek. A siker kulcsa a jó termék és a jó vállalatvezetés, ahogy az a Viharsaroknál adva van.

A szerző közgazdász, sörfőző, a Sördoktor Youtube csatorna alapítója

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.