Del Piero felesége fékezésre biztatta Baumgartner Zsoltot

Egyetlen magyarként 2003-ban a Hungaroringen debütált a Formula–1-ben, egy évvel később Indianapolisban pontot szerzett, mégsem ezek egyikét tartja F1-es pályafutása legjobb futamának Baumgartner Zsolt. A Jordan és a Minardi korábbi pilótája visszavonulását követően sem szakadt el a királykategóriától, kétüléses versenyautóval száguldozva szórakoztatja a nagyérdeműt.

2020. 12. 06. 8:30
Baumgartner Zsolt, Formula–1
Baumgartner Zsolt bízik benne, hogy lesz újra magyar pilóta a száguldó cirkuszban Fotó: Nemzeti Sport/Földi D. Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Látta a múlt hétvégi Bahreini Nagydíjat? Mennyire ijedt meg Romain Grosjean baleseténél?

– Megijedtem, mert még soha nem láttam ilyen intenzitással lángba borulni egy autót. A szerencsén múlott, hogy a versenyző ki tudott mászni az autóból, olyan szinten ment át a szalagkorlát alatt, hogy maradt helye kijönni. Ha ez picit kisebb, vagy megszorul, akkor nagyon nagy baj lehetett volna. Megmutatkozott a glória fontossága, bármennyire is ellene voltak a pilóták egy időben. Vélhetően innentől kezdve nem fognak ódzkodni tőle, hiszen most gyakorlatilag életet mentett.

– Milyen érzések keringenek ilyenkor egy pilótában? Ön hogy élte meg a baleseteket?

– Tudomásom szerint ennél az ütközésnél nagy, közel 50 G-s pillanatnyi terhelés lépett fel. Nekem is volt hasonló, fele akkora terhelésű, önhibámon kívül történt balesetem 2004-ben. A monzai első kanyar féktávján Giorgio Pantano Jordanje találta el a jobb első kerekemet és a hűtőt. Váratlanul ért, hatalmas ütést kapott a kezem. Tönkrement az autó. A cockpit, vagy hétköznapi nevén koporsó az egyetlen olyan karosszériaelem, ami egyben van, ez a legerősebb rész, amiben a versenyzők ülnek, valamint ebben található az üzemanyagtartály is. Abban az időben kezdték el a pilóták lába körül a belső karbon karosszériaelemet memóriaszivaccsal bélelni, ami arra szolgál, hogy ha bármiféle baleset történik, akkor a versenyzőknek a kemény felületek ne okozzanak sérülést. Rajtam is ez segített, mert beszakadt az autó oldala, és a karbonelemek beleállhattak volna a lábamba, de ez csak utólag derült ki. Abban a pillanatban egy pilóta nem ezzel foglalkozik, csak megnézi, épségben van-e, és azonnal menekül ki a kabinból. Az utána következő percekben, ha már látja kívülről az autót, akkor döbben rá, hogy a balesetnek rosszabb kimenetele is lehetett volna.

A videón Baumgartner Zsolt monzai balesete:

– Grosjean balesete után több versenyző is felhördült, hogy túl sokszor ismételték a szörnyű képsorokat a közvetítésben, és ez nem etikus a pilótákkal és családjaikkal szemben. Ön hogy vélekedik erről, ez is a show része?

– Hosszú percekig nem tudtuk, hogy mi volt a baleset oka, és addig nem ismételték meg azt, amíg ki nem derült, hogy a pilóta épségben van, és a pályabírók között sem történt nagyobb személyi sérülés. Így levetítették a balesetet az új rajt előtti negyvenöt perces szünetben. Azt gondolom, hogy elengedhetetlen az ilyen esetek bemutatása, mert kíváncsiak a nézők a történtekre, mindenki a saját szemszögéből próbálja elemezni. Amilyen szögből elsőként látni lehetett a balesetet, az egy távoli szituáció volt, azt se tudták a nézők, hogy melyik versenyző volt az, aki kiesett. Sokat változott az eljárás a korábbiakhoz képest. Ralf Schumachernek 2004-ben volt egy nagy balesete az indianapolisi versenyen, és a visszajátszás előtti képsoron az én nevemet írták ki a rendezők a közvetítéskor. Utána korrigálták a hibát, de felesleges magyaráznom, hogy milyen pánikot váltott ki a szüleimben a téves információ.

– Mit szól ahhoz, hogy korábbi minardis versenymérnöke, Laurent Mekies ilyen sokra vitte? A Török Nagydíjon a hiányzó Mattia Binotto csapatfőnöki teendőit látta el a Ferrarinál, ráadásul a csapat az idei legjobb eredményét érte el a vezetésével.

– Annak kifejezetten örültem, hogy az első ilyen futamon dobogós helyezést értek el Vettellel. Múlt pénteken beszéltünk, gratuláltam neki, hogy igazából csak erre van szüksége a Ferrarinak, és már oda is érnek a dobogóra. Jót nevettünk a dolgon, aztán elárulta, hogy az utolsó két futamra visszatér Binotto.

Lewis Hamilton hetedszer is világbajnok lett idén, és szinte minden statisztikában megelőzte Michael Schumachert. Gondolta volna, hogy bárki is képes lesz megdönteni a német rekordjait?

– Hamilton pályafutásában benne volt a potenciál, és az utóbbi három év Mercedes-dominanciája miatt én annyira nem lepődtem meg. Persze, ha öt évvel ezelőtt beszéltünk volna ugyanerről, akkor nehezebb lett volna ezt elképzelni, de most már Schumacher elég hosszú ideje nem versenyez a száguldó cirkuszban.

– Kit tart a valaha volt legjobb Formula-1-es pilótának?

– Azt gondolom, hogy minden idők legjobb pilótája most már Lewis Hamilton. Michael Schumachert jobban ismertem, közelebb állt a lelkemhez, amikor versenyeztünk, és a visszatérése után is nagyon drukkoltam neki. Mindkét versenyző eredményei fenomenálisak. A rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket, és Hamilton most ezt hivatott tenni, az utána érkező fiatal versenyzőknek pedig az lesz a céljuk, hogy túlszárnyalják Hamiltont. Ha egy jó csomag összeáll, akkor bármi megtörténhet.

– Kanyarodjunk át önhöz! Melyik kedvesebb emlék: a Hungaroringen való debütálás, vagy az amerikai pontszerzés?

– Mindkettő felejthetetlen emlék: a debütálás lehetősége, az őrület, ami egyik napról a másikra körülvett a Hungaroringen, és az is, hogy összeálltak a csillagok az indianapolisi versenyen. Ha viszont a legjobb futamomat kellene felidéznem, akkor nem ezek közül választanék. Amerikában is történelmi sikert értünk el abban az évben, de az utolsó nagydíjamat szakmai szempontból előbbre helyezem.

– Mitől volt különleges az a bizonyos 2004-es brazil futam?

– Lázas voltam, ráadásul a csapattársammal együtt a bokszból kellett rajtolnunk, de egy csapathiba miatt húsz másodperces hátrányból indultam hozzá képest. A versenyen viszont jó tempót futottam, és végül húsz másodperces előnnyel értem célba Bruni előtt.

– Az alacsonyabb kategóriákban a fiatal versenyzők álma, hogy a Formula–1-be kerüljenek. De valójában mire vállalkozik a pilóta, aki bejut, milyen az élete? Ön azt kapta, amit várt tőle?

– Legalább tízéves folyamat, amíg az ember felér a létra tetejére, és közben eredményeket kell felmutatni olyan versenysorozatokban, amiket jegyeznek. Az átlagos tinédzseréveket el kell felejteni: nagyon sok lemondással és felkészüléssel jár. A nézők a fényt és csillogást látják, de e mögött kemény utat járnak be a pilóták. Bizonyos mértékben azt kaptam, amit vártam. Természetesen nem az volt a célom, hogy egy idényben versenyezzek, főleg, hogy az önmagamtól elvárt eredményeket elértem azzal a csomaggal, ami a rendelkezésemre állt. Jobb lett volna, ha kipróbálhatom magam egy erősebb csapatban is.

– Lát rá reményt, hogy hamarosan az ön „rekordját” is beállítják, és lesz újra magyar pilóta, pontszerző a legjobbak között?

– Bízom benne, hogy lesz olyan, aki végig tudja csinálni a megfelelő utat, és nemzetközi karriert fut be olyan eredményekkel, ami ehhez kell.

– A tehetsége mellett mennyiben játszott szerepet az anyagi háttértámogatás, amit kapott, hogy bekerülhetett a Formula–1-be?

– Ha valaki tehetséges, az nem jelent egyenes utat a Formula–1-be. Ha tehetséges és egy nagy nemzet szülötte, akkor megadatik a lehetőség, hiszen nagy cégek felvevőpiacát viszi magával a versenyző. Az én esetemben a szerencse is sokat számított, hogy 2003-ban éppen a Magyar Nagydíjon ugorhattam be helyettesíteni. A legtöbb idényben – a koronavírus miatt a mostani kivételével – ritkán adódik olyan helyzet, hogy a tartalékpilóták rajthoz állhatnak. Az élethez sok szerencse kell, mindamellett szükség volt a szponzori háttérre is, amit megkaptam. A következő évben viszont ez a pénzügyi támogatás nem volt elégséges, ezért nem a Jordan színeiben, hanem a Minardinál indultam 2004-ben. Utólag visszagondolva, ez talán jobb is így, mert a Jordannél nehéz volt pontot szerezni abban az évben. Hiába volt az autójuk gyorsabb a miénknél, sok műszaki problémával küzdöttek.

Baumgartner Zsolt bízik benne, hogy lesz újra magyar pilóta a száguldó cirkuszban
Fotó: Nemzeti Sport/Földi D. Attila

– Voltak elérhetetlennek bizonyuló versenyzők az élcsapatoknál?

– Senki nem volt megközelíthetetlen. Például Michael Schumacherrel is nagyon jó volt a kapcsolatom. Sokszor mentünk együtt focimeccsre, többször vitt el a saját helikopterével.

– Valójában sohasem szakadt el teljesen a sportágtól. Vissza is tért a száguldozáshoz, bár nem a megszokott formában. Mesélne erről?

– Mióta befejeztem az aktív pályafutásom, nagyjából minden versenynyitányon ott voltam Ausztráliában a kétüléses autóval. 2017 előtt az volt az egyetlen olyan nagydíj, ahol a Formula–1 vezetése engedélyezte ezt a programot, majd onnan karolták föl három éve az új tulajdonosok. Hét-nyolc futamon voltunk ott a rá következő két évben, idén pedig Ausztráliában csak mi mentünk a pályán, utána lefújták a versenyhétvégét. Sajnos a vírushelyzetre való tekintettel ez a program a többi futamon nem volt ott, mivel nézők és vendégek sincsenek.

– Milyen hírességek fordultak meg a kétüléses autójában?

– A tizenéves pályafutás alatt elég sokan voltak, például Woody Harrelson, Owen Wilson, Kit Harington, Carles Puyol, Lleyton Hewitt, vagy Alessandro Del Piero. Alapvetően mindenki kisebb-nagyobb fenntartásokkal áll neki a dolognak. Del Piero felesége odajött, hogy ne nagyon nyomjam a gázt, mert Alessandro, bár nem mutatja, de nagyon fél. A kör után általában azoknak is fülig ér a szája, akik féltek az indulás előtt.

– Mennyi a végsebessége az ilyen autóknak?

– Háromszáz fölött, végsebességben nem sokban marad el az együléses autóktól. A kanyartempója nem olyan jó, ahogy az aerodinamikai része sem, és nehezebb is, mivel két személy ül benne, nagyobb a tengelytáv. Ha jól emlékszem, 2012-ben vezettek be nagy szabályváltoztatásokat a Formula–1-ben. Az akkori autók nem voltak olyan gyorsak, mint a 2003–2005 közötti korszakban. 2012-ben a kétülésessel Melbourne-ben a rajtrács végére is felállhattunk volna.

– Hogy telt ez az év a kétüléses száguldozás nélkül?

– Azzal kezdtem az évet, hogy hazatértem Ausztráliából, és megízleltem az önkéntes karantén sava-borsát. Sok időt tölthettem a családommal, a gyerekeimmel, utána pedig, ahogy a helyzet engedte, akkor a különböző feladataimat is el tudtam látni a családi vállalkozásunkban.

– Milyen autót vezet a magánéletében?

– Olyan autót vezetek, ami éppen kéznél van a vállalkozásunkban. Számomra az a lényeg, hogy eljussak A-ból a B pontba.

– Kapták már gyorshajtáson?

– Az utóbbi időben nem. Három vagy négy büntetőpontom van, azt hiszem. Közúti ellenőrzéskor viszont egyszer előfordult, hogy rácsodálkoztak a rendőrök, hogy milyen jó vezetéstechnikája van a „kollégának”. Amikor megállítottak, akkor jöttek rá, hogy miért.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.