– Látta a múlt hétvégi Bahreini Nagydíjat? Mennyire ijedt meg Romain Grosjean baleseténél?
Megszólalt Milák Kristóf új edzője, előjött egy kényes téma és a motiváció kérdése is
Szabó Álmos: Kíváncsi vagyok, hol van a teljesítőképességének a határa.
– Látta a múlt hétvégi Bahreini Nagydíjat? Mennyire ijedt meg Romain Grosjean baleseténél?
– Megijedtem, mert még soha nem láttam ilyen intenzitással lángba borulni egy autót. A szerencsén múlott, hogy a versenyző ki tudott mászni az autóból, olyan szinten ment át a szalagkorlát alatt, hogy maradt helye kijönni. Ha ez picit kisebb, vagy megszorul, akkor nagyon nagy baj lehetett volna. Megmutatkozott a glória fontossága, bármennyire is ellene voltak a pilóták egy időben. Vélhetően innentől kezdve nem fognak ódzkodni tőle, hiszen most gyakorlatilag életet mentett.
– Milyen érzések keringenek ilyenkor egy pilótában? Ön hogy élte meg a baleseteket?
– Tudomásom szerint ennél az ütközésnél nagy, közel 50 G-s pillanatnyi terhelés lépett fel. Nekem is volt hasonló, fele akkora terhelésű, önhibámon kívül történt balesetem 2004-ben. A monzai első kanyar féktávján Giorgio Pantano Jordanje találta el a jobb első kerekemet és a hűtőt. Váratlanul ért, hatalmas ütést kapott a kezem. Tönkrement az autó. A cockpit, vagy hétköznapi nevén koporsó az egyetlen olyan karosszériaelem, ami egyben van, ez a legerősebb rész, amiben a versenyzők ülnek, valamint ebben található az üzemanyagtartály is. Abban az időben kezdték el a pilóták lába körül a belső karbon karosszériaelemet memóriaszivaccsal bélelni, ami arra szolgál, hogy ha bármiféle baleset történik, akkor a versenyzőknek a kemény felületek ne okozzanak sérülést. Rajtam is ez segített, mert beszakadt az autó oldala, és a karbonelemek beleállhattak volna a lábamba, de ez csak utólag derült ki. Abban a pillanatban egy pilóta nem ezzel foglalkozik, csak megnézi, épségben van-e, és azonnal menekül ki a kabinból. Az utána következő percekben, ha már látja kívülről az autót, akkor döbben rá, hogy a balesetnek rosszabb kimenetele is lehetett volna.
A videón Baumgartner Zsolt monzai balesete:
– Grosjean balesete után több versenyző is felhördült, hogy túl sokszor ismételték a szörnyű képsorokat a közvetítésben, és ez nem etikus a pilótákkal és családjaikkal szemben. Ön hogy vélekedik erről, ez is a show része?
– Hosszú percekig nem tudtuk, hogy mi volt a baleset oka, és addig nem ismételték meg azt, amíg ki nem derült, hogy a pilóta épségben van, és a pályabírók között sem történt nagyobb személyi sérülés. Így levetítették a balesetet az új rajt előtti negyvenöt perces szünetben. Azt gondolom, hogy elengedhetetlen az ilyen esetek bemutatása, mert kíváncsiak a nézők a történtekre, mindenki a saját szemszögéből próbálja elemezni. Amilyen szögből elsőként látni lehetett a balesetet, az egy távoli szituáció volt, azt se tudták a nézők, hogy melyik versenyző volt az, aki kiesett. Sokat változott az eljárás a korábbiakhoz képest. Ralf Schumachernek 2004-ben volt egy nagy balesete az indianapolisi versenyen, és a visszajátszás előtti képsoron az én nevemet írták ki a rendezők a közvetítéskor. Utána korrigálták a hibát, de felesleges magyaráznom, hogy milyen pánikot váltott ki a szüleimben a téves információ.
– Mit szól ahhoz, hogy korábbi minardis versenymérnöke, Laurent Mekies ilyen sokra vitte? A Török Nagydíjon a hiányzó Mattia Binotto csapatfőnöki teendőit látta el a Ferrarinál, ráadásul a csapat az idei legjobb eredményét érte el a vezetésével.
– Annak kifejezetten örültem, hogy az első ilyen futamon dobogós helyezést értek el Vettellel. Múlt pénteken beszéltünk, gratuláltam neki, hogy igazából csak erre van szüksége a Ferrarinak, és már oda is érnek a dobogóra. Jót nevettünk a dolgon, aztán elárulta, hogy az utolsó két futamra visszatér Binotto.
– Lewis Hamilton hetedszer is világbajnok lett idén, és szinte minden statisztikában megelőzte Michael Schumachert. Gondolta volna, hogy bárki is képes lesz megdönteni a német rekordjait?
– Hamilton pályafutásában benne volt a potenciál, és az utóbbi három év Mercedes-dominanciája miatt én annyira nem lepődtem meg. Persze, ha öt évvel ezelőtt beszéltünk volna ugyanerről, akkor nehezebb lett volna ezt elképzelni, de most már Schumacher elég hosszú ideje nem versenyez a száguldó cirkuszban.
– Kit tart a valaha volt legjobb Formula-1-es pilótának?
– Azt gondolom, hogy minden idők legjobb pilótája most már Lewis Hamilton. Michael Schumachert jobban ismertem, közelebb állt a lelkemhez, amikor versenyeztünk, és a visszatérése után is nagyon drukkoltam neki. Mindkét versenyző eredményei fenomenálisak. A rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket, és Hamilton most ezt hivatott tenni, az utána érkező fiatal versenyzőknek pedig az lesz a céljuk, hogy túlszárnyalják Hamiltont. Ha egy jó csomag összeáll, akkor bármi megtörténhet.
– Kanyarodjunk át önhöz! Melyik kedvesebb emlék: a Hungaroringen való debütálás, vagy az amerikai pontszerzés?
– Mindkettő felejthetetlen emlék: a debütálás lehetősége, az őrület, ami egyik napról a másikra körülvett a Hungaroringen, és az is, hogy összeálltak a csillagok az indianapolisi versenyen. Ha viszont a legjobb futamomat kellene felidéznem, akkor nem ezek közül választanék. Amerikában is történelmi sikert értünk el abban az évben, de az utolsó nagydíjamat szakmai szempontból előbbre helyezem.
– Mitől volt különleges az a bizonyos 2004-es brazil futam?
– Lázas voltam, ráadásul a csapattársammal együtt a bokszból kellett rajtolnunk, de egy csapathiba miatt húsz másodperces hátrányból indultam hozzá képest. A versenyen viszont jó tempót futottam, és végül húsz másodperces előnnyel értem célba Bruni előtt.
– Az alacsonyabb kategóriákban a fiatal versenyzők álma, hogy a Formula–1-be kerüljenek. De valójában mire vállalkozik a pilóta, aki bejut, milyen az élete? Ön azt kapta, amit várt tőle?
– Legalább tízéves folyamat, amíg az ember felér a létra tetejére, és közben eredményeket kell felmutatni olyan versenysorozatokban, amiket jegyeznek. Az átlagos tinédzseréveket el kell felejteni: nagyon sok lemondással és felkészüléssel jár. A nézők a fényt és csillogást látják, de e mögött kemény utat járnak be a pilóták. Bizonyos mértékben azt kaptam, amit vártam. Természetesen nem az volt a célom, hogy egy idényben versenyezzek, főleg, hogy az önmagamtól elvárt eredményeket elértem azzal a csomaggal, ami a rendelkezésemre állt. Jobb lett volna, ha kipróbálhatom magam egy erősebb csapatban is.
– Lát rá reményt, hogy hamarosan az ön „rekordját” is beállítják, és lesz újra magyar pilóta, pontszerző a legjobbak között?
– Bízom benne, hogy lesz olyan, aki végig tudja csinálni a megfelelő utat, és nemzetközi karriert fut be olyan eredményekkel, ami ehhez kell.
– A tehetsége mellett mennyiben játszott szerepet az anyagi háttértámogatás, amit kapott, hogy bekerülhetett a Formula–1-be?
– Ha valaki tehetséges, az nem jelent egyenes utat a Formula–1-be. Ha tehetséges és egy nagy nemzet szülötte, akkor megadatik a lehetőség, hiszen nagy cégek felvevőpiacát viszi magával a versenyző. Az én esetemben a szerencse is sokat számított, hogy 2003-ban éppen a Magyar Nagydíjon ugorhattam be helyettesíteni. A legtöbb idényben – a koronavírus miatt a mostani kivételével – ritkán adódik olyan helyzet, hogy a tartalékpilóták rajthoz állhatnak. Az élethez sok szerencse kell, mindamellett szükség volt a szponzori háttérre is, amit megkaptam. A következő évben viszont ez a pénzügyi támogatás nem volt elégséges, ezért nem a Jordan színeiben, hanem a Minardinál indultam 2004-ben. Utólag visszagondolva, ez talán jobb is így, mert a Jordannél nehéz volt pontot szerezni abban az évben. Hiába volt az autójuk gyorsabb a miénknél, sok műszaki problémával küzdöttek.
– Voltak elérhetetlennek bizonyuló versenyzők az élcsapatoknál?
– Senki nem volt megközelíthetetlen. Például Michael Schumacherrel is nagyon jó volt a kapcsolatom. Sokszor mentünk együtt focimeccsre, többször vitt el a saját helikopterével.
– Valójában sohasem szakadt el teljesen a sportágtól. Vissza is tért a száguldozáshoz, bár nem a megszokott formában. Mesélne erről?
– Mióta befejeztem az aktív pályafutásom, nagyjából minden versenynyitányon ott voltam Ausztráliában a kétüléses autóval. 2017 előtt az volt az egyetlen olyan nagydíj, ahol a Formula–1 vezetése engedélyezte ezt a programot, majd onnan karolták föl három éve az új tulajdonosok. Hét-nyolc futamon voltunk ott a rá következő két évben, idén pedig Ausztráliában csak mi mentünk a pályán, utána lefújták a versenyhétvégét. Sajnos a vírushelyzetre való tekintettel ez a program a többi futamon nem volt ott, mivel nézők és vendégek sincsenek.
– Milyen hírességek fordultak meg a kétüléses autójában?
– A tizenéves pályafutás alatt elég sokan voltak, például Woody Harrelson, Owen Wilson, Kit Harington, Carles Puyol, Lleyton Hewitt, vagy Alessandro Del Piero. Alapvetően mindenki kisebb-nagyobb fenntartásokkal áll neki a dolognak. Del Piero felesége odajött, hogy ne nagyon nyomjam a gázt, mert Alessandro, bár nem mutatja, de nagyon fél. A kör után általában azoknak is fülig ér a szája, akik féltek az indulás előtt.
– Mennyi a végsebessége az ilyen autóknak?
– Háromszáz fölött, végsebességben nem sokban marad el az együléses autóktól. A kanyartempója nem olyan jó, ahogy az aerodinamikai része sem, és nehezebb is, mivel két személy ül benne, nagyobb a tengelytáv. Ha jól emlékszem, 2012-ben vezettek be nagy szabályváltoztatásokat a Formula–1-ben. Az akkori autók nem voltak olyan gyorsak, mint a 2003–2005 közötti korszakban. 2012-ben a kétülésessel Melbourne-ben a rajtrács végére is felállhattunk volna.
– Hogy telt ez az év a kétüléses száguldozás nélkül?
– Azzal kezdtem az évet, hogy hazatértem Ausztráliából, és megízleltem az önkéntes karantén sava-borsát. Sok időt tölthettem a családommal, a gyerekeimmel, utána pedig, ahogy a helyzet engedte, akkor a különböző feladataimat is el tudtam látni a családi vállalkozásunkban.
– Milyen autót vezet a magánéletében?
– Olyan autót vezetek, ami éppen kéznél van a vállalkozásunkban. Számomra az a lényeg, hogy eljussak A-ból a B pontba.
– Kapták már gyorshajtáson?
– Az utóbbi időben nem. Három vagy négy büntetőpontom van, azt hiszem. Közúti ellenőrzéskor viszont egyszer előfordult, hogy rácsodálkoztak a rendőrök, hogy milyen jó vezetéstechnikája van a „kollégának”. Amikor megállítottak, akkor jöttek rá, hogy miért.
Szabó Álmos: Kíváncsi vagyok, hol van a teljesítőképességének a határa.
„Még szoknia kell ezt az intenzitást, mert nagy lépés lehet Magyarországról idejönni hozzánk.”
Elébe mentek a budapesti rövid pályás vb holnapi sajtótájékoztatójának.
Hiába volt az uruguayi mellett a Varázsló öccse, a győzelem elmaradt.
Jordán Tamás elmondta, mit gondol arról, hogy Magyar Péter őt is megsértette
Lisztes Krisztián egyedül edz, a Frankfurt vezérigazgatója nyilatkozott róla
Most érkezett: Óriási erőkkel mentenek Budapesten, a legmagasabb riasztási fokozatú baj van
Magyar Péter és Dömötör Csaba összecsapott az Európai Parlamentben
Kitálalt az X-Faktor egykori mentora: "Ha hívnának se mennék vissza!"
Megdöbbentő hangfelvételeket küldtek a Mandinernek csütörtök reggel + videó
Szalmonellás kolbászt hívnak vissza a boltokból, nehogy megegye!
Győzött Cipruson a megújult U21-es válogatott
Kábítószer terjesztésről és rejtélyes halálesetekről számolt be Ábrahám Róbert
A börtönig érnek a Lakatos Márk-botrány szálai
Kokain lehet a Szoboszlai Dominikékat és Kloppot gyalázó játékvezető videóján
Tüttő Kata kikotyogta Magyar Péter féltve őrzött titkát
Szabó Álmos: Kíváncsi vagyok, hol van a teljesítőképességének a határa.
„Még szoknia kell ezt az intenzitást, mert nagy lépés lehet Magyarországról idejönni hozzánk.”
Elébe mentek a budapesti rövid pályás vb holnapi sajtótájékoztatójának.
Hiába volt az uruguayi mellett a Varázsló öccse, a győzelem elmaradt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.