A Giro olasz rendezői Magyarországon is ragaszkodnak a maszkviseléshez

Beindult az élet a Giro d’Italián, a földkerekség egyik legjelentősebb sporteseményén, a pénteken Budapest–Visegrád szakasszal kezdődő háromhetes olasz kerékpáros-körversenyen kedden a Budapest Kongresszusi Központban megkezdődött az akkreditált személyek, köztük a média képviselőnek fogadása. A helyszín fura sziget Magyarországon, mert már a bejáratnál fel kell venni a maszkot, s ezt végig viselni kell azokon a helyeken, ahova a nyakba akasztható kártya belépésére jogosít.

2022. 05. 03. 18:51
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a Budapest Kongresszusi Központ bejáratánál udvariasan arra kér a biztonsági őr, hogy vegyem fel a maszkot, megteszem, majd megjegyzem neki, hogy ez azért egyeseknek gondot okoz majd, mert az akkreditáció átvételére vélhetően nem mindenki hoz magával. Egy mosoly kíséretében jön a válasz, hogy „erre is készültünk”, és az illető mutatja, hogy a zakója belső zsebében ott lapulnak az itthon már elfelejtett maszkok azoknak, akiknél nem lesz. Az akkreditált személyekre a Giro d’Italia jogtulajdonosa, az olasz RCS Sport médiacég szabályai vonatkoznak, így a versenyzők és a közösség védelme érdekében mindenhol kötelező a maszk viselése. (Az út szélén a szurkolókra ez természetesen nem vonatkozik.)

Odabent az akkreditációs kártyánkhoz viszonylag gyorsan hozzájutunk, pár perccel a nyitás után érkezünk, és egy vastag könyvet is a kezünkbe nyomnak. Amíg a világ- és Európa-bajnokságokra a sportágak legtöbbjében pár oldalas brosúra készül vagy az sem – atlétikában persze elég terjedelmes a statisztikákat tartalmazó kiadvány –, a Giro d’Italián 448 oldalas, színes lexikont kapunk. Hát igen, az olasz körverseny május 6-tól 29-ig tart, hosszabb, mint az olimpia, idén 21 szakaszon 3445,6 kilométert kell megtennie a mezőnynek, és mindegyik etapot részletesen bemutatják a rendezők, megspékelve a helyi idegenforgalmi látványosságokkal. A Giro a televíziós közvetítések révén több mint nyolcszázmillió főhöz jut el – Magyarország hatalmas reklámot kap.

A Giro d’Italia 1909 íródó históriájában idén tizennegyedszer fordul elő, hogy nem Olaszországból indul a mezőny, ez legutóbb 2018-ban esett meg, akkor Izraelben rendezték meg az első három szakaszt, és Jeruzsálem volt a rajt helyszíne. Most pénteken egy 195 kilométeres Budapest–Visegrád szakasszal kezdődik a verseny, aznap Székesfehérváron és Esztergomban is lesz egy-egy részhajrá. Szombaton 9,2 kilométeres egyéni időfutam jön, a Hősök teréről a budai várba kell feltekerni, vasárnap pedig Kaposvárról startol a mezőny, hogy Nagykanizsán, Badacsonyon, valamint Tihanyon át Balatonfüredig jusson el 201 kilométert megtéve. Nagykanizsán és Badacsonyban részhajrá lesz, Tihanyban pedig a hegyi pontersenyben lehet pontokat gyűjteni.

A hétfő majd pihenőnap lesz, a versenyzőket repülővel átdobják Olaszországba, Szicíliába, a kísérőkocsik már ott várják őket. A Giro d’Italia május 29-én Veronában zárul, s a kerékpárosokra – a 176 fős mezőnyben három magyarra: Valter Attilára (Groupma–FDJ), Peák Barnabásra (Intermaché–Wanty) és Fetter Erikre (Eolo–Kometa) – két egyéni időfutam, hét könnyű, hét közepes nehézségű és öt kőkemény hegyi szakasz vár.

Az ausztrál Team BikeExchange–Jayco istálló is befutott Budapestre:

A Giro d’Italia „útikalauza” azért is hasznos, mert mindenki előre megnézheti, hogy mikor ér hozzájuk a mezőny. Ha valaki mondjuk a Somogy megyei Böhönyén lakik, akkor a Kaposvárról induló harmadik szakaszon vasárnap 13.16 és 13.20 között számítson a kerékpárosok érkezésére, annak függvényében, hogy 42, 44 vagy 46 km/órás sebességgel közelednek. De érdemes jóval hamarabb kiállni az út szélére, a színes karaván felvezető járművei már megadják az alaphangot a szurkolásra. Az érkezési időpontokat természetesen az érdeklődők is megtalálják a Giro d’Italia honlapján az adott szakaszoknál. Itt jegyezzük meg, hogy azért van, amikor az internet alulmaradt a nyomtatott papírral szemben, mert a kezünkben az ízléses könyvet lapozgatva sokkal gyorsabban és áttekinthetőbben jutunk információkhoz ahelyett, hogy az egérrel kellene bajlódnunk, klikkelgetni meg nagyítani a képernyőt.  

Ami a színes forgatag emblematikus színeit illeti, aki Girón az összetettben az élen áll, az a rózsaszín trikót, a Maglia Rosát viselheti (tavaly három szakaszon Valter Attilán feszült), aki a pontversenyben vezet, azt a ciklámen trikó (Maglia Ciclamino) illeti meg. Ehhez pontokat a szakaszok végén és a részhajrákban lehet szerezni sík terepen. Továbbá a hegyi szakaszokon is lehet pontokat gyűjtögetni, aki ezeken a legtöbbel rendelkezik, az a kék trikót (Maglia Azzurra) öltheti magára. A 25 éven aluliak számára külön verseny zajlik a fehér trikóért (Maglia Bianca), ezt az viselheti, aki az összetettben a legelőrébb áll a fiatalok között. Természetesen megesik, hogy valakinek egyszerre két trikó is járna, ilyenkor a rangosabbat viseli. Valter Attilát, aki majd júniusban lesz 24 éves, tavaly öt napon át illette meg a fehér trikó, de amikor az összetettben az élen állt, természetesen rózsaszínben tekert, a fehér pedig ekkor „átszállt” a fiatalok versenyében mögötte másodikra.

Ha nem is ezekben a trikókban, a 22 csapat versenyzőit csapatuk szerelésében már szerdán láthatjuk. A Hősök terén 18 órakor kezdődik a csapatbemutató, az érdeklődőket azonban már 15 órától várják, ekkor nyit a Giro-falu.

Borítókép: Az akkreditációs központ megkezdte a működését

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.