Már a Budapest Kongresszusi Központ bejáratánál udvariasan arra kér a biztonsági őr, hogy vegyem fel a maszkot, megteszem, majd megjegyzem neki, hogy ez azért egyeseknek gondot okoz majd, mert az akkreditáció átvételére vélhetően nem mindenki hoz magával. Egy mosoly kíséretében jön a válasz, hogy „erre is készültünk”, és az illető mutatja, hogy a zakója belső zsebében ott lapulnak az itthon már elfelejtett maszkok azoknak, akiknél nem lesz. Az akkreditált személyekre a Giro d’Italia jogtulajdonosa, az olasz RCS Sport médiacég szabályai vonatkoznak, így a versenyzők és a közösség védelme érdekében mindenhol kötelező a maszk viselése. (Az út szélén a szurkolókra ez természetesen nem vonatkozik.)
Odabent az akkreditációs kártyánkhoz viszonylag gyorsan hozzájutunk, pár perccel a nyitás után érkezünk, és egy vastag könyvet is a kezünkbe nyomnak. Amíg a világ- és Európa-bajnokságokra a sportágak legtöbbjében pár oldalas brosúra készül vagy az sem – atlétikában persze elég terjedelmes a statisztikákat tartalmazó kiadvány –, a Giro d’Italián 448 oldalas, színes lexikont kapunk. Hát igen, az olasz körverseny május 6-tól 29-ig tart, hosszabb, mint az olimpia, idén 21 szakaszon 3445,6 kilométert kell megtennie a mezőnynek, és mindegyik etapot részletesen bemutatják a rendezők, megspékelve a helyi idegenforgalmi látványosságokkal. A Giro a televíziós közvetítések révén több mint nyolcszázmillió főhöz jut el – Magyarország hatalmas reklámot kap.
A Giro d’Italia 1909 íródó históriájában idén tizennegyedszer fordul elő, hogy nem Olaszországból indul a mezőny, ez legutóbb 2018-ban esett meg, akkor Izraelben rendezték meg az első három szakaszt, és Jeruzsálem volt a rajt helyszíne. Most pénteken egy 195 kilométeres Budapest–Visegrád szakasszal kezdődik a verseny, aznap Székesfehérváron és Esztergomban is lesz egy-egy részhajrá. Szombaton 9,2 kilométeres egyéni időfutam jön, a Hősök teréről a budai várba kell feltekerni, vasárnap pedig Kaposvárról startol a mezőny, hogy Nagykanizsán, Badacsonyon, valamint Tihanyon át Balatonfüredig jusson el 201 kilométert megtéve. Nagykanizsán és Badacsonyban részhajrá lesz, Tihanyban pedig a hegyi pontersenyben lehet pontokat gyűjteni.