Verstappen már döntött, de mi lesz Hamiltonnal és Antonellivel?

Eljött, amire a magyarországi rajongók egész évben vártak. Pénteken felbőgnek a motorok a Hungaroringen, ahol a szabadedzésekkel megkezdődik a 40. Forma–1-es Magyar Nagydíj. A világbajnoki sorozat 14. állomása előtt tekintsük át, hogy mi is történt eddig az idén az F1-ben.

2025. 08. 01. 4:45
Kimi Antonelli remekül kezdett a Forma–1-ben, de az utóbbi időben megtorpant Fotó: Csudai Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy az 1986 óta mindig, az idén is megérkezett Magyarországra a mezőny. A Forma–1 utazó karavánjának első képviselői már kedden beléptek a Magyar Nagydíj helyszínére, a Hungaroringre, és felépítették a csapatok átmeneti bázisául szolgáló motorhome-okoat, ahol sok esetben stratégiák és sorsok dőlnek el. A pilótáknak persze az építkezésben nem volt szerepük, ők ráértek csütörtökön érkezni.

A Ferrari pilótája, Charles Leclerc csütörtökön már a Forma–1-es Magyar Nagydíj helyszínén, a Hungaroringen oszthatta az aláírásokat a rajongóknak
A Ferrari pilótája, Charles Leclerc csütörtökön már a Forma–1-es Magyar Nagydíj helyszínén, a Hungaroringen oszthatta az aláírásokat a rajongóknak (Fotó: Csudai Sándor)

 

Így állnak a vb-pontversenyek a Magyar Nagydíj előtt

A legmagabiztosabban a McLaren ausztrál versenyzője, Oscar Piastri érkezhetett meg Magyarországra. A Magyar Nagydíj tavalyi, és a múlt vasárnapi belga futam győztese eddigi remek teljesítményének köszönhetően 266 pontot gyűjtött, és 16 ponttal megelőzi márkatársát, a Hungaroringen 2023-ban és 2024-ben is másodikként zárt Lando Norrist. A pontverseny élmezőnye az összesítésben jelenleg harmadik négyszeres világbajnokkal, a címvédő Max Verstappennel teljes. A holland Red Bull pilóta lemaradása ugyanakkor tetemes, 185 szerzett pontja éppen 81-gyel kevesebb, mint Piasti pontszáma. Ebből is jól látszik, hogy ez az év a McLaren dominanciáját hozta az eddigiekben.

A tavaly – 1998 óta először – konstruktőri világelső brit istálló tagjai az eddig teljesített 13 főfutamból tízet megnyertek, Piastrit mostanáig hat, Norrist négy alkalommal intették le elsőként a kockás zászlóval. 

Mellettük Verstappen két, a Mercedest vezető George Russell pedig egy ízben tudott győzni. E fölényt látva aligha meglepő, hogy a gyártók versenyében már szinte most, a 24 versenyhétvégéből álló bajnokság vége előtt 11 állomással biztos a McLaren győzelme – a címvédő 516 pontja több, mint a duplája a jelenleg második Ferrari által gyűjtött 248 egységnek.

Az egyéni világbajnokság állása:
1. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 266 pont, 2. Lando Norris (brit, McLaren) 250, 3. Max Verstappen (holland, Red Bull) 185, 4. George Russell (brit, Mercedes) 157, 5. Leclerc (monacói, Ferrari) 139, 6. Lewis Hamilton (brit, Ferrari) 109, 7. Andrea Kimi Antonelli (olasz, Mercedes) 63, 8. Alexander Albon (thai, Williams) 54, 9. Nico Hülkenberg (német, Sauber) 37, 10. Esteban Ocon (francia, Haas) 27, 11. Isack Hadjar (francia, RB) 22, 12. Pierre Gasly (francia, Alpine) 20, 13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 20, 14. Liam Lawson (új-zélandi, Racing Bulls) 16, 15. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 16, 16. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Williams) 16, 17. Cunoda Juki (japán, Red Bull) 10, 18. Oliver Bearman (brit, Haas) 8, 19. Gabriel Bortoleto (brazil, Sauber) 6.

 

Évközi átalakulások a Forma–1-ben

Az idei F1-idény március 16-án, Ausztráliában kezdődött, nem egészen fél év alatt viszont nagy horderejű változások is történtek a mezőnyben. Az már a start előtt tudható volt, hogy a sereghajtó Alpine ausztrálja, Jack Doohan nincs jó helyzetben, csapata ugyanis hiába szerződtette tavaly, a francia alakulat január elején a Williamstől megszerezte tartalékpilótának a tavalyi beugrása alkalmával többször is jó teljesítménnyel előrukkoló Franco Colapintót, aki nem titkolt fenyegetést jelentett Doohan ülésére. A korábbi ötszörös MotoGP-világbajnok Mick Doohan fia végül hat – pontszerzés nélkül zárt – verseny után kénytelen volt átadni a helyét Colapintónak, aki azóta hét versenyen bizonyíthatott, de kevésbé nyújt jó teljesítményt, mint tavaly a Williams színeiben. Pletykák szintjén már az is felmerült, hogy őt is meneszthetik az idény közben.

Miközben az Alpine csapatvezetőt is váltott – a lemondott Oliver Oaks posztját az addigi tanácsadó, az F1-ben régi motorosnak számító Flavio Briatore vette át –, a Red Bull sem tétlenkedett, mindössze két futam után „lefokozta” a Max Verstappen csapattársaként feledhetően teljesítő új-zélandi Liam Lawsont, akit visszaültetett a testvércsapatnak számító Racing Bullsba, ahonnan áttette a Red Bull Racing autójába a japán Cunoda Jukit. 

Az elmúlt években többnyire domináns Red Bullnál kiderült, hogy nem is feltétlenül a Verstappen mellett másodhegedűsként szereplő versenyző személye a gond. Azok után, hogy tavaly a nagy nyomás hatására menesztették Sergio Pérezt, az idén pedig Lawson és Cunoda helyet cserélt, a japán sem tudja tudása legjavát nyújtani a Red Bullban.

 A következmény: Verstappen révén „egyszemélyes” csapattá silányodott a Red Bull, amely így a gyártók pontversenyében pillanatnyilag csak negyedik.

Ez a hanyatlás is vezetett az év talán legkomolyabb bejelentéséig, amely egészen friss: július 9-én közölte hivatalosan is a Red Bull, hogy azonnali hatállyal felállította a csapatvezetői székből Christian Horert. Az 51 esztendős brit nem kevesebb, mint 21 évig, vagyis a Red Bull 2005-ös bemutatkozását megelőző időszaktól kezdődően látta el tisztségét. Helyét a Racing Bullstól távozott Laurent Mekies örökölte meg, ő pedig már át is esett a tűzkeresztségen az előző, Belga Nagydíjon.

Laurent Mekies vette át Christian Horner helyét a Red Bull istálló élén
Laurent Mekies vette át Christian Horner helyét a Red Bull istálló élén (Fotó: Csudai Sándor)

 

Ezek lehetnek a Magyar Nagydíj és a nyári szünet főbb témái

A Magyar Nagydíj a Forma–1 nyári szünete előtti utolsó állomás, a Hungaroringről pihenőre vonulhatnak a résztvevők, legközelebb csak augusztus végén, Hollandiában rendeznek versenyt. A néhány hetes leállás idején is lesz néhány slágertéma, melyeknek alakulására a mogyoródi versenypályán is érdemes lesz figyelni.

 

  • Mi lesz Max Verstappennel?

Ez a kérdés alighanem el is dőlt. A négyszeres vb-győztes jövője visszatérő téma volt a nemzetközi sportsajtóban, korábban annak ellenére is hírbe hozták a hollandot az Aston Martinnal és a Mercedesszel is, hogy egyébként 2028-ig érvényes szerződés köti a Red Bullhoz. A további pletykáknak maga Verstappen vette elejét a Magyar Nagydíj csütörtöki napján, amikor egyértelmű választ adott arra a kérdésre, hogy hol fog versenyezni jövőre.

 

  • Meglesz Lewis Hamilton első dobogója a Ferrarival?

Több mint egy évvel az idei idénykezdés előtt, 2024. február 1-jén jelentették be, hogy a Mercedestől a Ferrarihoz igazol 2025-től Lewis Hamilton. Hétszeres világbajnokról lévén szó ez volt minden idők egyik legnagyobb izgalommal várt csapatváltása, főleg, hogy a Ferrari egyéniben 2007-ben, csapatban pedig 2008-ban volt világbajnok legutóbb. Az év második hétvégéjén, Kínában Hamilton máris megnyert egy sprintfutamot, főversenyen azonban eddig a negyedik hely volt számára a maximum. Ő és csapattársa, Charles Leclerc is gyakran panaszkodik az autóra, amely messze elmarad a McLarentől, így Hamilton a ferraris debütáló évében nem versenyezhet nagy célokért. Magyarországon mégis reménykedhet a jobb szereplésben, a Hungaroring ugyanis abszolút az ő terepe, korábban nyolcszor győzött Mogyoródon. Amikor nem nyert, akkor is megvillantotta oroszlánkörmeit, tavaly például kisebb meglepetésre az első rajthelyet szerezte meg az időmérőn a Mercedes volánja mögött.

Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj eddigi történetének legeredményesebb versenyzője, mostanáig nyolcszor nyert a mogyoródi pályán
Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj eddigi történetének legeredményesebb versenyzője, mostanáig nyolcszor nyert a mogyoródi pályán (Fotó: Csudai Sándor)

 

  • Merre tovább, Kimi Antonelli?

A Mercedes-istállónál a mindössze 18 éves Andrea Kimi Antonelli került Hamilton helyére, a szupertehetségnek kikiáltott tinédzser pedig nem is kezdett rosszul: Ausztráliában egy negyedik helyezéssel mutatkozott be, az év első szakaszában pedig stabil pontszerző volt, Miamiban még a sprintidőmérőt is megnyerte. A hetedik futam óta azonban valami elromlott: hazai nagydíján, az imolai versenyen, és azóta további három alkalommal kiesett az olasz, aki ugyan júniusban, Kanadában megszerezte élete első dobogóját – harmadik helyezést ért el – is, legutóbb, Belgiumban csupán 16. lett, miután a kvalifikáció első szakaszából sem tudott továbbjutni. Önbizalomvesztésről, kétségbeesettségről tanúskodott az időmérő utáni nyilatkozata is, ami valljuk be, nem is volna meglepő azok után, hogy Verstappen esetleges érkezése kapcsán az is felmerült, hogy egy év után lapátra kerül. Antonelli versenyen még egyszer sem győzte le márkatársát, Russellt, időmérőn is csupán egyszer, és nagyon úgy fest, hogy mentálisan gödörbe került. Számára a legegyszerűbb kiút ebből az volna, ha nagyot menne a Hungaroringen, ahol egy évvel ezelőtt a Forma–2-ben nyert is. Valószínűleg nyugodtabb nyári szünete lenne, ha már Mogyoródon tudna picit javítani.

A 40. Forma–1-es Magyar Nagydíj augusztus 1-jén, pénteken két szabadedzéssel kezdődik meg: az elsőt 13.30-tól, a másodikat 17.00-tól kezdik. Szombaton 16 órától az időmérőt, vasárnap 15.00-tól pedig a futamot rendezik. Az M4 Sport minden eseményt élőben közvetít.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.