idezojelek

Tótágas

Régóta fordítva látható Piet Mondrian egyik alkotása egy Észak-rajna-vesztfáliai múzeumban.

Pilhál György avatarja
Pilhál György
Cikk kép: undefined

Nem vagyok értője az absztrakt képzőművészetnek, most is csak azért írok róla, mert arról jött hír, maguk a szakterület felkentjei sem állnak a helyzet magaslatán.

Évtizedek óta fordítva, fejjel lefelé látható a holland Piet Mondrian egyik alkotása az Észak-rajna-vesztfáliai Műgyűjteményben. Ez most derült ki, amikor a múzeum kiállítással tisztelgett a geometrikus absztrakció világhírű képviselője előtt, születésének 150. évfordulója alkalmából. A bakit nem a kiállítóhelyen követték el, a festményt röviddel a művész 1944-ben bekövetkezett halála után állíthatta valaki a feje tetejére. Az sem kizárt, hogy egy agilis takarítónő…

Az 1941-ben készült, New York City 1 című képen függőleges és vízszintes irányban futó, egymást keresztező sárga, kék és piros ragasztószalagok láthatók. (Kábé olyanok, amilyeneket a villanyszerelők is használnak.) Az alkotás egy szinte azonos „testvérképe” a párizsi Pompidou központban látható – ahhoz képest azonban a düsseldorfi mű 180 fokkal elfordítva ábrázolja az alkotó mély mondanivalóját. A szakemberek szerint a ragasztószalagcsíkok pont úgy futnak a vásznon, mint a párizsi olajfestményen, ám a művészien letépett csíkmaradványok elhelyezkedése arra utal, hogy a dortmundi kép tótágast áll.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egészben a legizgalmasabb, hogy a múzeum mindezek dacára sem tervezi visszafordítani az alkotást, mondván, ez már így vált elfogadottá. (Meg a végén még megsérülnének az elöregedett ragasztószalagok.)

Igazuk is van, nyugi. Hegelt is fölösleges volt a fejéről a talpára állítania Marxnak, néhány évtizeddel később őt is fejre állították. Most meg, mint láthatjuk, vissza…

Borítókép: Piet Mondrian holland festő képeit tekintik meg a látogatók a Visionary Spaces. Kandinsky, Mondrian, Lissitzky and the Abstract-Constructivist Avant-Garde in Dresden 1919-1932 című kiállításon a drezdai Albertinum Modern Művészeti Múzeumban 2019. március 1-jén, a sajtónapon. A Bauhaus művészeti iskola által képviselt irányzat, a holland De Stijl művészeti mozgalom és az európai konstruktivizmus remekeit bemutató tárlat (Fotó: MTI/EPA/Filip Singer)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.