Több mint hetven esztendővel a második világháború után természetesen nem túlélőket, hanem halottakat keresünk. Már nem apákat, férjeket, testvéreket, hanem nagy- és dédapákat. Családi keretből történelmibe átlépve a Szovjetunióba elhurcolt magyar foglyokat és kényszermunkásokat. November 25. az ő emléknapjuk, ami idén azért több múltba révedésnél, fakuló alakok és események előtti tisztelgésnél, mert a Magyar Nemzeti Levéltár december 1-jéig, jövő vasárnapig 682 131, szovjet lágerekben raboskodott honfitársunk nyilvántartási másolatát kapja meg autentikus moszkvai forrásból. A részletek bizonyosságát, háromnegyed évszázad kétségeit követően. Hétszázezer kartonba sűrítve hétszázezer élet, háromszázezer halál, személyenként két-három mai érintettel számolva másfél-kétmillió várakozó.
Ki tudja, milyen hatása lesz, ha kiegyenesedik több százezer kérdőjel. Akár Szabó István is újraforgathatná A napfény íze című filmje legsokkolóbb jelenetsorát. Amelyben a kardvívó olimpiai bajnok, munkaszolgálatra elhurcolt Petschauer Attila karakterébe, sorsába ágyazta bele az egyik főszereplőt, Sors (Sonnenschein) Ádámot. Akit az orosz télben a keretlegények meztelenre vetkőztettek, felparancsolták egy fára, ott kukorékolnia kellett, miközben jéghideg vízzel locsolták, az ráfagyott a testére, ő pedig belehalt a rá mért megpróbáltatásokba. Iszonyatos vég – de a legújabb releváns kutatások szerint szerencsére nem igaz. A történet a „szemtanú”, 1996-ban elhunyt birkózó olimpiai aranyérmes, Kárpáti Károly visszaemlékezései alapján vált ismertté – hogy mi vitte rá e roppant kártékony memóriazavarra, ne firtassuk, nyugodjék békében –, de számosan átvették, átdolgozták, tovább feketítették e verziót, a forráskritika legapróbb szándéka és jele nélkül. Ha egy megsárgult kartonon ott áll, hogy bizonyos Petschauer Attila tífuszban halt meg Davidovkában, szovjet fogságban és hadikórházban, az valamelyest elviselhetőbb lesz az utódoknak is. Legalábbis a megbékélésre vágyókéra.
Mint ahogyan Brünner Istvánról is megnyugtató lenne tudni, hogy rövid szenvedés után, már 1944-ben elhunyt, nem sínylődött valahol Szibériában, az 1950-es évek elejéig, miközben itthon semmit sem tehettek érte. Senki ne kutasson az ismereteiben, nevezett személy az én nagyapám. 1944-ben rabolták el az oroszok, mondogatta a nagyanyám, persze csak szűk, családi körben. Két évtizeden át várta vissza, minden ráción és keletről hazatért vonaton túl, kitartott amellett, hogy addig nem táncol, amíg nem a „papa” kéri fel. A szüleim esküvőjéig, 1963-ig állta a fogadalmát. Nagyapám sváb emberként, sváb faluban élt, nagyjából ennyi lehetett a vétke. Politikai okokból nem vihették el, katona nem volt, így klasszikus értelemben hadifogoly sem. Tizenhat évesen családfővé előlépett apám minderről soha nem beszélt. Arról sem, hogy később pedagógusként, majd iskolaigazgatóként milyen érzésekkel, indulatokkal hallgatta április 4-én, november 7-én a szovjet himnuszt, vagy szükség esetén méltatta „hős felszabadítóinkat”.