A moszkvai Nagyszínház (Bolsoj) nagyjából egy hónapja próbál meggyőzni – egyelőre sikertelenül – egy New Yorkban élő fekete bőrű balettművészt arról, hogy Oroszországban elhanyagolható számú afroamerikai él. És arról, hogy az a kevés színes bőrű, aki Oroszországot választotta hazájául, sem balett-táncosként tevékenykedik. Vagy ha mégis klasszikus balettel szokott hobbiból vagy hivatásszerűen foglalatoskodni, akkor sem feltétlenül üti meg azt a mércét, hogy világ legmagasabb színvonalú balettegyüttesébe nyerjen felvételt.
Misty Coplandet, merthogy így hívják az értetlenkedő fekete bőrű balerinát, persze nem olyan fából faragták, hogy holmi adatok alapján megváltoztassa a sziklaszilárd és kiérlelt véleményét. Továbbra sem vonult vissza, nem kért bocsánatot, hanem roppant erőszakosan és öntudatosan védi a védhetetlent, illetve támadja a támadhatatlant.
De hogy miről is van szó pontosan?
Történt, hogy Copland az országokon és földrészeken átívelő internet segítségével arról a számára megdöbbentő és elszomorító hírről értesült, hogy bolygónk bizonyos részein nem táncolnak fekete bőrű balettművészek. Így aztán ha a szerep megkívánja, jobb híján feketére szokták festeni a fehér bőrű táncosokat.
Már évszázadok óta. Misty, aki a pozitív diszkrimináció hazájában jórészt éppen a pozitív diszkrimináció rá nézve áldásos hatása miatt fényűző módon és ünnepelt sztárként él, ezt a jelenséget természetesen akképpen értelmezte, hogy rasszizmus áldozatai lettek a Moszkvába behurcolt néger rabszolgák leszármazottai. És bár képességeik alapján megérdemelnék, mégsem alkalmazzák, használják őket a kirekesztő balettigazgatók.
Természetesen Copland történelmi ismeretei enyhén szólva hiányosak, hiszen Oroszország Amerikával ellentétben nem volt rabszolgatartó ország, soha nem dolgoztatott ültetvényein ellenszolgáltatás nélkül négereket, így aztán valóban nagyon kevés fekete keveredett és telepedett le Vlagyimir Putyin országában.
Az American Ballet Theater (ABT) első fekete bőrű szólistája a mai napig nem pótolta az ellógott történelemórákat, így felháborodottan tett ki az oldalára egy fotót, amin a Bajadér című balett két szereplője látható. A két tizenéves balerina fekete festékkel lett lekenve, hogy a néger gyerekek karában betöltött szerepüknek megfeleljenek. Ezt a feketére festést Amerikában egyébként black face-nek hívják, és tényleg megbocsáthatatlan gúnyolódásnak számít.