II. János Pál többek között ezt mondta székfoglaló homíliájában: „Ne féljetek! Nyissátok meg, sőt tárjátok ki Krisztus előtt a kapukat! Nyissátok meg az ő üdvözítő hatalma előtt az államhatárokat, a gazdasági és politikai rendszerek határait, a kultúra, a fejlődés és a civilizáció széles mezőinek korlátait. Ne féljetek! Krisztus tudja, hogy mi lakik az emberben. De egyedül ő tudja ezt! Manapság az emberek nagyon sokszor nem tudják, hogy mit hordoznak magukban, lelkük mélyén, a szívükben. Sokszor olyan bizonytalanná válik a földi élet értelme. Kételyek árasztják el az embert, és kétségbe is tud esni. Engedjétek tehát – kérlek benneteket, alázattal és bizalommal kérlek –, hagyjátok, hogy Krisztus beszéljen az emberekhez.”
Negyvenkét évvel ezelőtti szavak. És most aztán tényleg ideje lenne, megint és újra a „nemfélésnek”. Nem egy könnyen megfogadható tanács ez. Talán nem véletlen, hogy ez az instrukció jelenik meg a legtöbbször a Bibliában. Valaki megszámolta, háromszázhatvanötször. Annyiszor, ahány nap van egy évben. Keresztény életet élni amúgy sem egy lampionos kerti mulatság. Kemény meló.
Mert legkevésbé sem merül ki abban, hogy ügyesen feldíszítjük a karácsonyfát. Nem félni pedig a legtöbbünknek jóval összetettebb feladat, mint mondjuk nem ölni. A félelem, a szorongás ugyanis, ami aztán könnyen agresszióhoz is vezethet, mélyen belénk van kódolva, ami néhány ezer évnyi barlangi életforma után nem is csoda. Egyébként is. Békeidőben is talál magának szoronganivalót az ember, most meg konkrétan háború van. Ráadásul az ellenség egy laikusoknak megfoghatatlan valami.
Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény, írja József Attila Hazám című versében, egy más szövegkörnyezetben persze, de a fortélyos szó nem csupán az alliteráció miatt került a félelem elé, bár annak sem utolsó. A mostanában méltatlanul elfeledettnek tűnő Rainer Werner Fassbinder egyik filmjének címe A félelem megeszi a lelket. Pontos. Az élet egyik legnagyobb kihívása a halálfélelem legyőzése. A halál pedig az élet legmagányosabb eseménye.