Idén a május 9-i Európa-napot beárnyékolta a német Szövetségi Alkotmánybíróság négy nappal korábbi ítélete, amiben az EU legnagyobb alapító tagállamának taláros testülete érvénytelennek minősítette az Európai Unió Bíróságának ítéletét. Ahhoz, hogy megértsük a döntés történelmi jelentőségét, érdemes felidézni az EU intézményrendszerének működését, amit leegyszerűsítve úgy jellemezhetünk, hogy az EU-ban semmi sem pontosan az, aminek hívják. Az Európai Parlament – a nemzeti parlamentekhez képest – nem rendelkezik az uniós jogalkotás monopóliumával, hanem a Európai Tanáccsal osztozik azon. Az Európai Bizottság, mint az EU végrehajtó intézménye az uniós jog érvényesítésében, a tagállami végrehajtó szervek segítségére szorul. Az Európai Unió Bírósága pedig a nemzeti bíróságokkal karöltve biztosítja az uniós jogvédelmet. Ez utóbbi együttműködést számos írott és íratlan szabály rendezi, amelyek közül a legfontosabb: az uniós jogot a nemzeti bíróságoknak is alkalmazniuk kell, de annak értelmezéséről, érvényességéről az EU Bírósága mondja ki a végső szót.
A nagy igazgatás
Magyar Péter teljességgel alkalmatlan bármiféle közfeladatra. Így viszont még érthetetlenebb, hogyan lett Brüsszel embere.