Háború van. Nem az a nagy, amikor csapatok állnak talpig vasban egymással szemben, és el akarják pusztítani a másikat, ez amolyan civilizált, politikailag korrekt háború, amely az utakon zajlik. A két fél egyáltalán nem egységes, nem mindenki veszi komolyan ezt az egész küzdelmet, van olyan, aki szerint hagyni kellene a fenébe az egészet, hiszen soha nem fog nyerni egyik fél sem, de sokan abban érdekeltek, hogy igenis csapjunk oda, ha a másik gyengeséget mutat, s az elképzelt, csodás jövőben a mi oldalunk fog nyerni. A miénk, a két keréken közlekedő bicikliseké, vagy az övék, akik négy kereket használnak, és egy tonnánál kezdődik a súlyuk. Nem vonhatom ki magamat belőle, hiszen én is kerékpárral járok. Ha meglát valaki, azt mondja, ő is egy a sok közül. Ő is el akarja venni a sávot az autósoktól, ő is kiterjesztené a kerékpárutakat, ő is átmegy a piroson. De én visszautasítom azt, hogy nekem részt kelljen vennem a háborúban, amely nem az enyém, és nem tudok azonosulni egyik oldallal sem. Nem akarom, hogy a bringa képviseljen engem, nem akarom a fejem fölé emelni valamely nagy eseményen, amelyen mi, kerékpárosok veszünk részt, sok ezren, jelezve, hogy igenis élni akarunk. Akaratom ellenére bele akarnak tuszkolni engem egy olyan közösségbe, amelynek tagjaival nem akarok azonosulni, csak azért, mert hasonló közlekedési eszközt használunk. Nem érzem magaménak a kerékpárutakat, a városban cikázó egysebességes fixisek se a barátaim, lelki szemeim előtt nincsenek az egész országot behálózó aszfaltcsíkok, amelyeken mehetek biciklivel. Nagyon egyszerű a helyzet, ha baleset történik, én húzom a rövidebbet, az ő autójának rossz esetben megkarcolom a lökhárítóját. Nem érzem szükségesnek, hogy kitartott középső ujjal regulázzam meg az autósokat, és nem is ellenséget látok bennük.
Ez a háború egy őrületes butaság.
A kétmilliós Budapest közlekedése igencsak bonyolult, azt megszervezni tényleg embert próbáló feladat. Erre komoly mérnökök vállalkoznak, beállítják a lámpákat, tudják, hol torlódik fel a forgalom, hol nehéz a kijutás a mellékutcákból, hol kell hagyni, hogy haladjon a sok autó, hol kell inkább visszafogni a tömeget. Ez egy tudományág, rengeteg tanulás és tapasztalat szükségeltetik hozzá, hogy a fővárost lehessen igazgatni. A nyugati kultúrkör embere alapvetően azt képzeli, hogy ő személyesen tudja, mit kell csinálni egy speciális helyzetben, mondjuk a koronavírus-járvány idején miként kell kezelni az ország óvatos lezárását, milyen eszközökkel lehet lassítani a fertőzés terjedését, s azt is tudjuk, kit kellene a bal oldalra állítani, hogy a válogatott legyőzze Angliát. A közlekedéssel is így vagyunk, pontosan tudjuk, hogyan kell összeereszteni az autósokat, a bicajosokat, valamint a tömegközlekedést, gyorsan átugorva a sokéves tanulást és a hosszú évek tapasztalatszerzését. De a valóságban hála istennek az önjelölt közlekedésmérnökök csak a kocsmaasztalt verik, hogy miért most újítják fel a kettes villamost meg a csepeli HÉV-et, és nagyon ritka az olyan, aki forradalmi hevületből igazi kárt is tud okozni. De sajnos ilyen is előfordul. Őt Karácsony Gergelynek hívják, és Budapest főpolgármestere.