Évek óta hallgatjuk, hogy európai bizottsági és parlamenti tisztségviselők, holland, svéd és német politikusok a magyar jogállamiság megsemmisülésén agonizálnak. Szerintük 2011 óta a fékek és ellensúlyok rendszere folyamatosan erodálódik, mi pedig lassan, de biztosan haladunk a diktatúra felé. Az egy dolog, hogy nyugati politikusok – gyakran saját belpolitikai problémáik palástolása érdekében vagy kampányolás céljából – kioktatnak vagy bírálnak minket, az Európai Bizottság tisztségviselői azonban gyakran írásba is adják – a tények zord valóságát nagylelkűen figyelmen kívül hagyva – morális értékítéletüket.
Ennek kiemelt példája volt a tavaly szeptemberben a bizottság által bemutatott tagállami jogállamisági jelentés, amely a jogállamiság helyzetéről volt hivatott képet adni külön-külön minden uniós országról. Félreértés ne essék, nem azzal van probléma, hogy az Európai Bizottság objektív értékelést kíván adni a jogérvényesülés helyzetéről az egyes országokban. A gond ott kezdődik, ha a jelentés megírása előtt nem fektetik le, hogy valójában mit is kívánnak vizsgálni, illetve hogy amit végül vizsgálnak, az összehasonlítható-e az összes tagország esetében.
Tudjuk, hogy történelmi hagyományaiból fakadóan az egyes tagállamok közjogi és hatalmi berendezkedése teljesen eltérő. Az ezzel kapcsolatban leggyakrabban felemlegetett példa az alkotmánybíróságok intézménye, ismeretes ugyanis, hogy egyes országokban nincsen ilyen legfelsőbb alkotmányértelmezési testület, ahol pedig van, ott is eltérőek a hatáskörei. Az uniós kezdeményezési és végrehajtói hatáskörökkel igen, de döntéshozói hatáskörökkel nem rendelkező Európai Bizottságnak pedig nem tisztje megítélni, hogy melyik berendezkedés és jogrendszer a jó és melyik a rossz.
Az, hogy nem fektették le, miket fognak majd vizsgálni a jelentésben, minden bizonnyal nem váltott volna ki akkora rosszallást, ha az uniós szerv valóban objektív képet igyekezett volna adni az egyes tagállamokban működő rendszerekről, aktuális fejleményekről. Ehelyett Magyarországról olyan értékelést adott, amelyben egyaránt voltak jogos kritikák – ezeket a kormány nem is cáfolta –, nagy számban azonban mégis olyan állításokat vetett papírra, amelyek vagy aktualitásukat vesztették már, ki voltak sarkítva vagy sosem voltak igazak.