Grandiózus feladat vállalását jelenti egy dedikáltan konzervatív profilú egyetem létrehozása, megalapítása. Nagy kincs ez a mai világban, amikor is az angolszász egyetemek iránti egykori rajongásunk tovatűnni látszik. Olvassuk, halljuk ugyanis, hogy a nyugati egyetemeken nem tűrik az ellenvéleményt, nem engedik előadni azokat, akik a liberális hatalmi elit véleményével nem értenek egyet. Mi ezt a módszert ismerjük, a diktatórikus akadémiai légkört nekünk, magyaroknak vagy lengyeleknek volt szerencsénk több mint negyven éven át megtapasztalni – és nem kérünk belőle.
Éppen ezért úttörő kiváló lengyel barátunk és partnerünk, az Ordo Iuris vállalkozása, hogy létrehozták ezt az intézetet, amely utat mutathat Európa, legalábbis Közép-Európa számára. A konzervatív jelző a progresszió sötét lovasai számára szitokszó, de ők Istenre is azt mondják, hogy régi meg hogy öreg – mégis övé a jövő.
A koronavírus-járvány ellenére az Európai Unió jövőjéről szóló viták nem kerültek le a napirendünkről. Sőt bizonyos értelemben most is azért dolgozunk, hogy Európának – a saját visszafogott és szerény stílusunkban – megmutassuk, hogy van jövő. Amikor Európa jövőjéről beszélünk, nem pusztán egy kontinens vagy egy jogintézmény jövőbeli geopolitikai helyzetéről vitázunk, hanem egy világnézeti és egyben hitbeli életmódvitát folytatunk arról, hogy mi a rossz és a mi a jó. Mik azok az értékek, amelyeket mi fontosnak tartunk, és amiket szeretnénk, ha a gyerekeink, unokáink is követendőnek gondolnának. Ennek a jövőképvitának véleményem szerint – mint egy érmének – két oldala van a XXI. században.
Az első szerint, amelyet a liberálisok manapság igyekeznek kizárólagosan elfogadhatónak titulálni, Európa akkor tud közelebb lépni az „igazi Európa” vágyott ideájához – vagy disztópiájához –, ha felülírja az alapító atyák szuverenitásra és egyenrangú államok közötti együttműködésre épülő, grandiózus elképzeléseit. Ők a „tegnap Európáját”, az Európát, melyet mi Európaként ismerünk, akarják végérvényesen meghaladni, és a liberális értékválasztást akarják rákényszeríteni valamennyi társadalomra. Hívószavaik a kommunisztikus egyenlőség, a nihilizmus, a kényelmesség, a fotelből történő jóemberkedés. Számukra azok a fogalmak, mint hit, Isten, család, közösség, józan ész, normalitás, teljesítmény, tekintély nem értelmezhetők ebben a modernnek nevezett politikai kontextusban. Vagy ami sokkal rosszabb: ha értelmezhetők is, nem jelentenek már semmit sem, tehát meghaladandók.