Az Osztrák–Magyar Monarchia (1867–1918) jelentős sikerei és tragikus következményekkel járó bukása példaképpen szolgálhat a későbbi korok soknemzetiségű államainak, elkerülendő a rossz, erősítendő a jó példák követését. A két törvényhozási központ, a bécsi Birodalmi Tanács, illetve a magyar Országgyűlés közel húsz különböző eredetű és nyelvű nép fölött uralkodott. Az együttes cselekvés politikai gyakorlatban három területre korlátozódott: hadügy, külügy, s az ezekhez is kapcsolódó pénzügy. Európa egyik legnagyobb államának polgárai szabadon közlekedhettek Lembergtől Triesztig, Brassóig, Innsbrucktól, Prágától Szarajevóig.
A császári udvar hamar belátta, hogy a sokaság szerves együttélése csak akkor lehet tartós, ha a gazdasági és politikai kooperáció fölött a közös hazához való tartozás tudata és lelki megélése is bekövetkezik. A szellemi közösségélmény kialakítását szolgálta a történelem és (népi) kultúra kutatása. A német és magyar nyelven nagyjából egyszerre megjelenő, több mint húszkötetes Az Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben (a magyar szerkesztő Jókai Mór volt) vállalkozásnak a célja: „összhangzatos egyesülése két olyan félnek, a melyek egyike sem akarja az összefűző kötelékeket jövőre lazítani vagy szorosabbra fűzni s a melyek virulása kölcsönös egyetértésen és közös együttműködésen nyugszik, megfelelve felséges uralkodójuk jelmondatának: Viribus unitis!”
A Habsburgokra ekkor jellemző önmérsékletet a politikai realitásérzék diktálta. Soha nem látott kulturális fellendülés kezdődött, az irodalom új korszakába lépett (osztrákok, csehek, olaszok, magyarok), s az irodalmisággal alig rendelkező népek literatúrája rövid idő alatt világirodalmi szintre emelkedett. De a hatalomból kiszorult szlávok, közülük is a legerősebb csehek éltető szellemi ereje a nemzeti ellenállás jegyében született. František Palacký cseh történész és író néhány hónappal a kiegyezés előtt borús képet festett az osztrák–magyar közös kormányzás lehetőségéről, amelyből kizárták a szlávokat. A duális monarchia proklamációja egyben a „pánszlávizmus születésének napja lesz – írta –, annak legkevésbé örvendetes alakjában. Mi, szlávok, jogos fájdalommal, ámde félelem nélkül nézünk annak elébe.”