Miközben Nyugat-Európa beláthatatlan gondokat okoz magának azzal, hogy függetlenedni akar az orosz gáz- és olajszállításoktól, csak most kezd tudatosulni, hogy a kínai technológiától és a kínai piacoktól való függőség legalább akkora mértékű és legalább akkora gondokat okozhat a jövőben.
E problémahalmazt érzékelve egyes teoretikusok új elmélet kidolgozásába kezdtek: a globalizáció végéről, sőt megfordulásáról, deglobalizációról beszélnek; egy olyan világot vizionálnak, amelyben a nemzetállamok minél nagyobb gazdasági önállóságra törekszenek. Vajon van-e ennek az elképzelésnek realitása? A technológia globálissá válása közepette lehet-e minél nagyobb gazdasági önállóságra törekedni?
A globalizálódás mértékét leginkább az fejezi ki, hogy 1970-ben a világkereskedelem a világ bruttó termékének (GDP) huszonöt százalékát tette ki, és 2007-re ez elérte a hatvan százalékot. Azóta ingadozásokkal a 2020-as 51,5 százalékra esett vissza.
Az európai digitális adatok kilencven százalékát amerikai cégek (mint az Amazon vagy a Microsoft) felhőszolgáltatásaiban tárolják. A félvezetők gyártásában Európa csak tíz százalékkal részesedik. Egy korábbi írásomban részletesen bemutattam az Egyesült Államok és Kína viszonyát: miközben a politikai vezetés szintjén az egyértelmű szembenállás érvényesül, és lépten-nyomon olyan törekvéseket látunk, melyek a gazdasági együttműködést szeretnék mérsékelni, a vállalatok és az üzleti szféra terén – éppen a nagyfokú kölcsönös előnyök miatt – olyan összefonódottság érvényesül, amely miatt okkal beszélnek „Chimericá”-ról. A világ legértékesebb vállalatának, az Apple-nek az üzletpolitikáját elemezve is azt láttuk, hogy sikerének fő összetevője az, hogy számtalan kínai vállalatot alkalmaz bedolgozóként.
Németország és Kína kereskedelmének szerkezete nagyon jól tükrözi azt az összefonódottságot, ami a fejlett ipari országok és Kína között kialakult. A legfeltűnőbb, hogy a Kínából származó importban az adatfeldolgozó és kommunikációs eszközök (azaz az információtechnológia) együtt negyven százalékot képviselnek, ez az arány a német exportban elenyésző: három százalék. A német export több mint egynegyedét az autók teszik ki. A gépek, elektronikus berendezések kategóriában az arányok viszonylag kiegyenlítettek. Tehát Európa legnagyobb, legfejlettebb gazdasága Kínával folytatott kereskedelmében a kínai áruszerkezet egyértelműen fejlettebb, és így a kínai technológiától és felvevőpiacoktól való függőség semmivel sem alacsonyabb, mint az orosz energiaimportnak való kiszolgáltatottság.