A november 27-i Marokkó–Belgium vébémérkőzés után többtucatnyi fiatal, akik közül néhányan csuklyát viseltek, összecsapott a rendőrséggel a brüsszeli Molenbeek negyedben, Antwerpenben és Lüttichben, valamint a hollandiai Amszterdamban és Hágában is.
A rendbontás során közlekedési lámpákat rongáltak botok, kövek és más, rombolásra alkalmas eszközök használatával, lövedékeket dobáltak és tüzeket gyújtottak az úttest közepén különféle pirotechnikai anyagokkal. Vízágyúkkal és könnygázzal felszerelkezve több száz rendőrnek kellett beavatkoznia. Ezt követően a marokkói fiatalok autókat rongáltak meg és lövedékeket dobáltak a rendőrökre.
A belga rendőrség Brüsszel központjában több területet lezárt, egyúttal letartóztatásokat is végrehajtott. Rendőrségi források szerint a zavargások két-három utcára korlátozódtak, az elfogott randalírozók száma egy tucat volt. A zavargás relatíve kis volumenű volt, de jól mutatja, hogy a társadalmi feszültség hőfoka egy vulkán belsejében a kitörés küszöbén álló láváéhoz hasonlítható.
Az 1980-as évek óta a nyugat-európai városokban a városi zavargások a társadalmi és politikai élet megszokott eseményei. Ezeket a zavargásokat különböző tényezők magyarázzák: a bevándorló-hátterűek és az őshonos lakosság közötti etnikai feszültségek, a bevándorlók relatív szegénysége, a foglalkoztatásban jelen lévő diszkrimináció, a fiatalok és a képzettség hiányában tengődő emberek dühe.
A bevándorlónépesség egy része munkanélküli, így szociális segélyekből, kábítószer-kereskedelemből, féllegális gazdasági tevékenységekből vagy bűnözésből él. A szürkezónákban a rendőrségnek a legnehezebb feladatot kell teljesítenie: anélkül kellene fenntartaniuk a rendet, hogy provokálnák az ott élő fiatalokat. Ezeket a negyedeket bármilyen szikra lángba boríthatja, bármi lázadást szíthat, ami az egész társadalomra kihat.
Az áprilisi svédországi zavargások után a november 27-i, a belgiumi és hollandiai marokkói fiatalok által elkövetett erőszakos cselekmények Nyugat-Európa társadalmi szövetének felbomlását, az integráció és az úgynevezett „sokszínűség, befogadás, egyenlőség” modell kudarcát jelzik.